Beginnende schimmel in poot houten bed?

w00t

Actieve deelnemer
11 aug 2016
47
5
Nu na een goede 2,5 jaar lijkt het alsof in één(!) poot van het houten bedframe schimmelvorming optreed.
Waarom denk ik aan schimmel?
Na een zoektocht naar 'rioollucht' in de slaapkamer kwam ik uit bij dit houtwerk,
waar ik bij in de buurt het sterkst een aparte, muffe lucht ruik en zie daar kleine zwarte/donkere plekjes.

Op de eerste foto:
Het betreffende hout is grenen (denk ik), een verzaagde vloerbalk.

Op de tweede foto:
Gebeitst 'steigerhout', geen idee wat voor houtsoort, direct uit de bouwmarkt.
De geur zou hier ook uit de kop ze kant kunnen komen, de nerf lijkt ook een donkerder dan andere gebeitste nerven.

Vragen hier over:
  1. Kan dit (beginnende) schimmel zijn en zo ja wat voor?
  2. Hoe kan dit na ~2,5 jaar binnen te staan 'plots' optreden?

Foto 1:



Foto 2:
 
P

Pel

Guest
een verzaagde vloerbalk zeg je, het is mogelijk dat dat deze vochtig is geweest, en er in de vloer totaal geen verluchting is geweest waardoor het hout verstikt is. Nu het hout eerst verzaagd en aan het drogen is, waardoor die verstikkende muffe lucht er nu uit komt.

Groet Pel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Best wel grappig eigenlijk: een bed met slaap ;)

Maar serieus: het bed staat zo te zien dicht tegen de muur. Goede kans dat het vocht gewoon ofwel uit de muur komt, ofwel uit de matras komt en niet goed weg kan. Ventilatie is zeker bij een bed redelijk essentieel.
 
P

Pel

Guest
Ik zie dat je bij foto 2, de matras op planken hebt liggen die ook nog eens tegen mekaar zitten, als dit zo is, dan is dat vragen om problemen. Het vocht wat je op een nacht verliest trekt in het hout, dus blijft het hout vochtig, als je dit zo laat dan kun je over een tijdje champignons plukken. Normaal zijn bij een latten bodem de latten ik meen 7 cm breed, met een royale tussen ruimte.

Groet Pel.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Hoi Pel, ik denk dat foto 2 het hoofdeind is tegen de muur...

Ook ik denk aan een tekort aan ventilatie, als dat niet aan te passen is zou ik het hout laten drogen en dan dekkend schilderen of lakken? maar ventileren is een betere optie
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik kan op deze twee kleine foto's zeer weinig zien, in ieder geval geen schimmel.

Hoe is de ventilatie in huis geregeld (aan- en afvoer)? Is dit een (houten) verdiepingsvloer? Heb je kruipruimteventilatie?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Is het een kinderbed? Onze zoon heeft een keer tijdens een droom tegen zijn bed aan geplast, midden in de nacht en huilend wakker geworden toen hij natte voeten kreeg:) Dit zou de riool lucht kunnen verklaren
Maar ik sluit me bij de overige antwoorden aan dat je het belang van goede ventilatie op je slaapkamer niet mag onderschatten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.