Lamellenfrees

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ik ben op zoek naar een goede lamellenfrees b.v. Makita.
Als ik filmpjes op You-tube bekijkt blijken de meeste goed te zijn echter tijdens de demonstratie frezen ze in zachthout of MDF .
Ik wil de lamellen frees gebruiken voor eikenhout en of beukenhout van 20 mm.
Zijn er woodworkers die ervaring hebben met de lamellenfrees, frezen in harde houtsoorten.
Of zou je ook een normale bovenfrees hiervoor kunnen gebruiken zo ja hoe want ik moet soms frezen onder een hoek van 45 graden?
Dank
Simon
 
Laatst bewerkt:

vanhaag

Actieve deelnemer
5 jul 2016
34
0
Ik heb zelf de makita PJ7000 en deze freest met gemak in harde houtsoorten, zelf gebruik ik hem vaak voor eikenhout.
Verder is het een fijne en eenvoudig in te stellen machine.
 

deTafelvanHendrick

Actieve deelnemer
11 okt 2017
176
19
Warns
Als je nog geen LAMELLOfrees hebt en je wilt een goede machine (dus veel geld besteden) dan zou ik (eerst) voor de Festool DOMINO machine gaan. Snap nooit waarom mensen beide machines willen hebben. Een domino kun je dezelfde functie geven als een lamello door een breder "gat" te freezen.
Groet, Hendrick
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
idem, ik heb mijn makita lamellefrees (ik heb eentje geprobeerd van kennis zonder snoer, maar heb toch eentje gekocht met, scheelt toch wel een klein beetje in kracht!) al een tijdje en die gaat gemakkelijk door 5cm eik... Werkt perfect en gemakkelijk in te stellen!

Mvg,

Christophe
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
idem, ik heb mijn makita lamellefrees (ik heb eentje geprobeerd van kennis zonder snoer, maar heb toch eentje gekocht met, scheelt toch wel een klein beetje in kracht!) al een tijdje en die gaat gemakkelijk door 5cm eik... Werkt perfect en gemakkelijk in te stellen!

Mvg,

Christophe

5cm eik? Wat zijn dat voor megalamellen?
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Gewoon 5 cm dikke balk. Ik heb geen grotere lammellen dan de rest van de wereld, dacht dat dit wel duidelijk was ;)
Hij vraagt of je er gemakkelijk in eik en beuk mee kan, ik doelde dus daarop, dat het geen probleem is ...

Mvg Christophe
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Snap nooit waarom mensen beide machines willen hebben. Een domino kun je dezelfde functie geven als een lamello door een breder "gat" te freezen.

Het primaire doel van beide machines is gewoon anders..... Een lamello gebruik je vooral voor de positionering, een domino is een volwaardige (hout)verbinding. En ondanks dat je met een domino ook prima kan positioneren is een lamello met dunner plaatmateriaal vaak veel handiger.

En niemand gaat bredere gaten frezen om met een domino een lamello na te doen, met 2 domino’s zit het vast en je gebruikt ook nooit maar 1 lamello.

Maar inderdaad, heb je het budget en werk je vooral met massief dan is een domino veelal de betere keuze. En heb je wat minder budget koop dan liefst een originele lamello, zelfs de goedkoopste versie is zoveel beter dan de meeste “klonen”.
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Als je nog geen LAMELLOfrees hebt en je wilt een goede machine (dus veel geld besteden) dan zou ik (eerst) voor de Festool DOMINO machine gaan. Snap nooit waarom mensen beide machines willen hebben. Een domino kun je dezelfde functie geven als een lamello door een breder "gat" te freezen.
Groet, Hendrick
Een Domino machine heb je naar mijn idee ook meer aan dan een lamello machine maar het verschil in prijs is natuurlijk ook wel groot en het ligt er natuurlijk aan wat je er mee wilt gaan doen.
Is het voor planken aan elkaar lijmen tot blad of werk je alleen met plaat materiaal voldoet lamello prima, wil je constructies maken met massief hout is de keuze voor een Domino beter.
Heb je het geld en heb je het er voor over is een Domino machine wel heel erg mooi en veelzijdig.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Ik ben zeer tevreden met de lamellenfrees (koekjesfrees) Makita DPJ180Z 18V. Ideaal om de batterijversie te hebben omdat hij zo zonder snoeren gebruikt kan worden. (ik heb al wel andere 18V machines, dus dat was een match). De frees en de accessoires zijn van goede kwaliteit. Instellen van de geleiding gaat erg nauwkeurig en zit ook vast. Beter als een groene Bosch die ik daarvoor altijd leende van een vriend. Zit een stofafvangzak bij.

Frezen in een hardhouten balk (eiken en bouwmarkthardhout (whatever dat is)) is helemaal geen probleem.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Zelf gebruik ik een Lamello Classic C3, zeer tevreden over. Ik heb wel nog de bijkomende frees voor de Clamex S, ideaal voor panelen die demonteerbaar moeten blijven.

Jos
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Dank voor all jullie adviezen, ik zal hem alleen gebruiken om delen aan elkaar te zetten en niet voor ingewikkelde houtconstructies dus zal het de Makita worden.
Nu zag ik op de site van Makita dat er ook een lamellenfrees is op een accu van 14,4 volt.
Nu heb ik diverse Makita gereedschappen op 14,4 volt is de 14,4 volt Makita lamellen frees aan te bevelen of toch die met snoer?

Simon
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Heb zelf een Makita op accu, is nooit te zwak geweest en accu leeg is geen probleem als je meer dan 1 accu hebt.
Keuze voor de accuversie was toen simpel: Die was goedkoper (body only versie).

Wel een nadeel van mijn machine (daar ga jij geen last van hebben) de nieuwe accu's met een * aan de binnenkant passen er niet op :(
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
zijn accu is 14,4V
Je moet je afvragen hoeveel van die koekjes je gaat zetten per keer. Ben je er een uur mee continue aan het freezen dan is een snoer een goede keuze, maar als het binnen 5 mins klaar is het zoeken naar een stekker alleen maar irritant. En als je al meer accu's hebt; kun je die ook nog switchen. Snoeren aan apparaten gaan bij mij allemaal verdwijnen. (ik gebruik het hobbymatig moet ik toegeven)
 

RaymondvW

Actieve deelnemer
4 aug 2016
26
2
Ik heb net de makita op 18V gekocht, zonder accu en lader. Was voordeliger dan de 230V versie, dus een makkelijke keuze. Totnutoe alleen gebruikt in zwart MDF en dat werkt hardstikke prima. Ik heb gewerkt met de stofzak eraan en niet een afzuiger. Ik ben aangenaam verrast over hoe goed die stofzak werkt. Zwart MDF is rotzooi, maar er kwam nauwelijks stof af. Na een sleufje of 30-40 zit de zak helemaal vol en moest ik hem uitkloppen. Als je ziet hoeveel er in die zak terecht is gekomen en hoeveel ernaast, denk ik niet dat je veel winst haalt door er een stofzuiger op aan te sluiten.

Ik ben dr blij mee :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.