Lamellenfrees

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb net de makita op 18V gekocht, zonder accu en lader. Was voordeliger dan de 230V versie, dus een makkelijke keuze. Totnutoe alleen gebruikt in zwart MDF en dat werkt hardstikke prima. Ik heb gewerkt met de stofzak eraan en niet een afzuiger. Ik ben aangenaam verrast over hoe goed die stofzak werkt. Zwart MDF is rotzooi, maar er kwam nauwelijks stof af. Na een sleufje of 30-40 zit de zak helemaal vol en moest ik hem uitkloppen. Als je ziet hoeveel er in die zak terecht is gekomen en hoeveel ernaast, denk ik niet dat je veel winst haalt door er een stofzuiger op aan te sluiten. Ik ben dr blij mee :)
Dat zal best maar het stof dat je niet ziet nu juist het gevaarlijkst voor je longen.
En MDF stof staat bekent als zeer slecht, zelfs met een goede stofafzuiging ontstaat er altijd nog behoorlijk wat stof.
Bekijk dat maar eens in een afgesloten ruimte na een paar dagen als je gezaagd of gefreesd heb.

Dus als je echt veilig wilt werken moet je naast een goede afzuiging ook mond en neus bescherming dragen.
En nog beter een fijnstofafzuiging om het stof dat rond dwarrelt af te zuigen zodat je dat erna niet meer inademt.

Mvg, :).
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Dank voor al jullie adviezen.
Ik heb gekozen voor de Makita PJ7000 met snoer.
Nu moet ik nog achter de houten deuvels aan dus wordt het nog wat zoeken qua prijs en afmetingen.
Heb je tips deze zijn ook weer welkom
Simon
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Gewoon de orginele van Lamello bij gereedschappro, 1000 stuks voor 3 tientjes.
Toolstation verkoopt neppers, 200 stuks voor 13 euro dus dat is duurder.
Vroeger kostte de neppers maar een euro of 3 bij toolstation maar helaas niet meer
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
ik gebruik nr 10 het meest maar dat kan voor jou anders zijn natuurlijk. :)

Als je vooral plaat materiaal koud op elkaar wil zetten heb je de kleinste nodig. Kasten etc.
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ligt er aan wat voor dikte materiaal je gebruikt.
Bij de aanschaf van de machine er toen een doos nummer 20 erbij gekocht op advies van de verkoper, dit zou de meest gebruikte maat zijn.

Kwam een plaatje tegen met maten misschien dat dat helpt bij de keuze.
Lamski.jpg
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Weet iemand een adres waar kleinere verpakkingen van originele Lamello's te koop zijn.
Een verpakking van 1000 stuks is voor een hobbyist dus ik nogal veel.
Simon
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik dacht dat ik al een reactie geschreven, had maar blijkt van niet. Even op dit onderwerp terugkomen. Op het Marktplein heb ik een advertentie staan waar ik om een Lamallo Classic vraag. Inmiddels verder over deze machines lezend ontdekte ik het bestaan van de TOP 20 of 21. Deze machine heeft nog wat meer instelmogelijkheden.

Als je het meeste zal werken met 18mm plaat of 15 mm is het dan nog een voordeel om over de TOP 20 te beschikken of is de classic dan gewoon voldoende. Of zijn er andere argumenten om voor de ene of de andere te kiezen. Prijstechnisch is in ieder geval de Classic gunstiger.

Of ben ik op de verkeerde weg en is een Domino een zinvoller investering??

Gr. Ad
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Een domino is vooral voor frames en een lamello vooral voor plaatmateriaal. Beiden hebben voor- en nadelen. Domino's zijn sterk maar star, lammello's dun en in één richting iets schuivend.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Een lamello heeft zijdelings meer steun in plaatmateriaal door het grotere oppervlak tov een domino.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als je het meest werkt met 18 of 15mm plaatmateriaal dan lijkt me de keuze makkelijk.... koop gewoon een classic.

Ik zou persoonlijk de meerwaarde van de Top21 niet zo zien, en als ik zo’n bedrag zou uitgeven dan zou de Domino een stuk veelzijdiger zijn. Maar gebruik zou doorslaggevend moeten zijn, als je budget geen beperking is dan is de Top21 nooit een slechte keuze.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Budget is altijd een beperking. Maar als het zinvol is iets uit te geven..moet je het soms wat oprekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.