Bolle schaaldelen beuken recht maken

Rink

Nieuw lid
15 jul 2018
8
0
Beste leden,

Een aantal weken geleden heb ik 4 schaaldelen van een beuk gekocht. De ruwe maten zijn 63 bij 230 en 5cm dik. Deze hadden 28% vocht toen ik ze ophaalde. En keurig recht. Voor het verwerken tot tafelbladen voor mijn meubels wilde ik ze nog laten drogen. Ze liggen in de schaduw en opgelat in de achtertuin. Heb er een afdak overheen gemaakt. Nu zijn ze(zoon 6 weken later) toch bol gaan staan. Hebben jullie nog tips om dit wat te minimaliseren? Ze mogen best wat bol zijn, maar als ik ze nu zou vlakken met een vlakvandiktebank blijft er weinig van over ben ik bang😅.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Natuurlijk zijn ze bol gaan staan 28% vocht is niet niks, en als dat er uit gaat (en ze liggen in een warme, droge lucht buiten nu), dan trekken ze krom. Als je ze niet in één stuk door de vlakbank wil halen, is in smallere stroken zagen en die door de vlakbank halen het gemakkelijkste.

Ik neem toch aan dat de verkoper je hier op gewezen heeft en dat je jezelf geïnformeerd hebt voor je het kocht?

Hout met 28% vocht kun je op je vingers natellen dat het niet recht blijft, zeker bij beuken.

Hou er maar rekening mee dat als ze van buiten naar binnen gaan, er nog méér beweging in zit...
 

Rink

Nieuw lid
15 jul 2018
8
0
Ik was hiervan wel op de hoogte maar gingen er vanuit dat bij goed oplatten het wel mee zou vallen. Ik ga ze nog omdraaien in de hoop dat ze wat rechter worden. Laat ze nog zeker 1/1,5 maand liggen.
 
Ik was hiervan wel op de hoogte maar gingen er vanuit dat bij goed oplatten het wel mee zou vallen. Ik ga ze nog omdraaien in de hoop dat ze wat rechter worden. Laat ze nog zeker 1/1,5 maand liggen.

Dat gaat wel langer duren dan 1/1,5 maand, vuistregel is dat het per jaar 2 centimeter van beide zijde uit droogt.
Dus je bent 1/1,5 jaar verder voordat ze winddroog zijn, dat is dus +- 18 %, dan moeten ze nog binnen terug gedroogt worden tot +- 12%.
Dit tenzij je de schaaldelen kunstmatig laat drogen.
Het idee om de schaaldelen om te draaien zodat ze weer wat rechter worden zal geen enkel effect hebben.

M.vr.gr. Jan
 

Rink

Nieuw lid
15 jul 2018
8
0
De stam lag al ruime tijd bij de zagerij. Net na het zagen was hij 28. Nu meet ik hem op 12%. Een zijde regelmagig nat maken na het draaien en gewicht erop heeft ook geen effect denk je?
 

Rink

Nieuw lid
15 jul 2018
8
0
2 maanden ligt het nu. Maar die 28 was gemeten net na het zagen. Nu zit het tussen de 12-15.
 
Dat kromtrekken van hout heeft te maken met de richting van de groeiringen van hout en de wijze waarop het hout gezaagd is.
Zie https://www.google.com/search?q=kro...T0iqPcAhWJMt4KHe1iBTYQsAQIQQ&biw=1920&bih=915
Dat betekend dat aan een zijde nat maken en gewicht er op zetten niet tot rechte schaaldelen leid.
Tafels worden veelal niet uit 1 schaaldeel gemaakt, maar uit een aantal gezaagde delen die wat groeiringen betreft om en om worden verlijmd.
Dit geeft de meeste garantie dat het blad vlak blijf.
Bolle schaaldelen vlak maken geeft geen blijvend vlak blad.

M.vr.gr. Jan
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
De stam lag al ruime tijd bij de zagerij. Net na het zagen was hij 28. Nu meet ik hem op 12%. Een zijde regelmatig nat maken na het draaien en gewicht erop heeft ook geen effect denk je?
Een volle stam droogt ook bij de houtzager nauwelijks, alleen aan de kopse kanten.
Niet verwonderlijk dat het hout na het verzagen zo ver gedroogd is (maar alleen aan de oppervlakte, hoor!) in deze warme en uitermate droge periode.
Wat je meet met een vochtmetertje met twee pennen is "het vochtgehalte" aan de oppervlakte, hooguit een paar millimeter diep, dieper is het ook nog steeds veel natter.
Dosse gezaagde stamdelen gaan altijd kromtrekken, de jaarringen gaan zich een beetje strekken als het ware. Alleen de plank door het hart van de boom heeft daar het minste last van.
Natmaken heeft alleen een tijdelijk effect, daarna komt de kromming weer terug.
Opzagen in smallere delen, kantrechten en schaven en op de juiste wijze later aan elkaar lijmen lijkt mij ook de enige oplossing. (om en om, hart naar boven en naar beneden)
Verder lijkt me op de foto te zien dat het onder dat "afdakje" niet erg doorwaait maar mogelijk een beetje broeierig kan zijn en dan kun je nare vochtplekken en schimmelaantasting op de planken krijgen, zeker bij beuk.

Af en toe omstapelen en luchten is daarom wel zinvol. alsnog succes!
 

Rink

Nieuw lid
15 jul 2018
8
0
De bast moet wr inderdaad nog vanaf. Vanwaar dat dit snel moet gebeuren? Ik leer graag bij😊
 

tuoh

Oud hout
Je mag er gerust van uitgaan dat het hout NU nog een stuk boven het vezelverzadigingspunt zit.
Wat wil zeggen dat er zowel vrij water in celholten en tussen de cellen zit, maar ook dat de celwanden nog volledig verzadigd zijn.
Het vezelverzadingspunt ligt rond de 20 à 22%. Eens het vrije water uit celholten en tussen de cellen verdwenen is kom het hout onder het vezelverzadingspunt, er blijft dan nog enkel het (gebonden) water in de celwanden over.
Dit moet bij het verder drogen ook nog deels verdwijnen om op het einde van de rit een gewenste 10 à 12% over te houden.

Bij het drogen van hout is er boven het vezelverzadigingspunt nauwelijks sprake van vervorming of krimp, dat begint pas als het onder de 20 à 22% komt te zitten.
Beuk staat er om bekent dat het tijdens het drogen stevig kan, en zal vervormen. Er gaan ook serieuze kopscheuren opduiken tijdens het droogproces.
Meestal slaat men op de koppen van de planken een staalband of een houten lat, dit om het scheuren (proberen) tegen te gaan.

Drogend beuk is ook heel gevoelig voor aantasting door houthoorders, die zitten liefst van al juist onder de schors. Daarom moet deze ook zo snel mogelijk verwijderd worden.

Om het hout wat je liggen hebt daadwerkelijk voor tafelbladen te kunnen gebruiken binnen een aanvaardbare tijd is de droogkamer de enige optie.

Via natuurlijke droging gaat dat anders pas lukken na enkele jaren. Reken minimaal 2,5 jaar buiten onder een afdak en een jaar binnen in een onverwarmde maar verluchte ruimte. Het vochtgehalte zal dan rond de 14% zitten, wat nog teveel is voor binnengebruik. Dat word dan nog eens een paar maand in en verwarmde ruimte om uiteindelijk op de streefwaarde van 10 à 12% uit te komen. Zelf kan je dit proces niet forceren, ga je hier te snel dan eindig je met een hoop kromgetrokken brandhout.

Hout is geen spons welke je even uitknijpt om van het vocht af te zijn, het drogen is via de natuurlijke weg een traag proces.
 

Rink

Nieuw lid
15 jul 2018
8
0
Wat zouden jullie aanraden? Bijvoorbeeld nog een maand laten liggen. Dan planken zagen en door de vlakvandiktebank en vervolgens verlijmen?
 
Ik ben bang dat niet in de gaten hebt waar je tegen aan bent gelopen.
Om op kort termijn toch een tafel te kunnen maken is het drogen via droogkamer de enige oplossing.
De schaaldelen nog een maand laten liggen, verzagen en verlijmen loopt gegarandeerd uit op een volledige misluking met brandhout tot gevolg.
Je hebt twee keuzen of drogen via een droogkamer of natuurlijke droging in een tijdvak van minimaal 2,5 jaar zoals Tuch aangeeft.

M.vr.gr. Jan
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
De Toon is wel wat grimmig....Rink probeert enkel advies in te winnen.
Iedereen van ons is wel eens tegen iets aangelopen dat anders was dan ze hadden gehoopt.

Dat gezegd, ben ik het wel eens met de (wat boze) mannen. Het hout zal nog minimaal een jaar moeten drogen, en het zal lastig zijn om het kromtrekken tegen te gaan. Google en Youtube kunnen je waarschijnlijk verder helpen.

succes met het proces (en wat moeilijke beslissingen)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.