Bolle schaaldelen beuken recht maken

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Even niet boos; laten drogen, dan kijken wat je over hebt en dan desnoods beetje helpen met scheuren om grootste onvlakheid eruit te halen en dan afvullen met epoxy o.d.. Vervolgens vlakfrezen of -schaven en stabiliseren/schuren/afwerken als met regulier hout.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
2 maanden ligt het nu. Maar die 28 was gemeten net na het zagen. Nu zit het tussen de 12-15.

dat is een oppervlakte meting, heb je niks aan

Wat zouden jullie aanraden? Bijvoorbeeld nog een maand laten liggen. Dan planken zagen en door de vlakvandiktebank en vervolgens verlijmen?

denk eerder aan een jaar, of zelfs 2

Wat zou er gaan gebeuren met het geheel denk je?

dat je in het beste geval een sjoelbak met hindernissen over houd en in het slechtse geval brandhout

sorry, mooier is het niet
de verkoper had je moeten waarschuwen (nu ja moeten...had wel aardig geweest)
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
@Toxiq dit lijkt op een samenvatting van wat al eerder is geschreven, beetje overbodig om hem dat nu nog een keer in te wrijven lijkt me....:rolleyes:

Maar beste mensen, een beetje inleveingvermogen is ook wel prettig. Stel je eens voor dat je denkt een mooie aanschaf te hebben gedaan en het pakt uit zoals in dit geval. Naar alle reëele opmerkingen die je voorgestelde plan onderuit halen is er dan nog de hoop dat het tot iets meer dan brandhout komt. Het is een heel begrijpelijke menselijke reactie/vraag die TS dan stelt met wat er met het geheel zou gaan gebeuren. Misschien dat er nog meer gedachten zijn over de manier waarop er wat te redden valt?

Mijn idee is dat na de lange droogtijd of het versnelde drogen in de oven je de kromme platen ergens in het midden doorzaagt, dan de losse delen vlak en haaks strijkt en weer aan elkaar lijmt. Meestal verlies je dan het minst aan dikte en houd je het meeste over van de oorspronkelijke tekening van de platen hout.

Succes met het overkomen van de teleurstelling!

Fons
 
Laatst bewerkt:

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Ik zou zeggen gewoon lekker beginnen
En kijken waar het schip strand
Mischien heb je geluk en gedraagt dit stuk hout zich goed en zo
Niet dan kun je er altijd nog snijplanken van maken
Ik wens je succes met je keuze
En welke je ook maakt
Maak er een mooi foto verslag van
Mvg Leroy
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
En daar heb je de eerste die enigszins zegt wat er gehoord wil worden, nu is het interessant hoe eea gewogen gaat worden...... :eek:
 

tuoh

Oud hout
@Toxiq dit lijkt op een samenvatting van wat al eerder is geschreven, beetje overbodig om hem dat nu nog een keer in te wrijven lijkt me....:rolleyes:

Maar beste mensen, een beetje inleveingvermogen is ook wel prettig. Stel je eens voor dat je denkt een mooie aanschaf te hebben gedaan en het pakt uit zoals in dit geval. Naar alle reëele opmerkingen die je voorgestelde plan onderuit halen is er dan nog de hoop dat het tot iets meer dan brandhout komt. Het is een heel begrijpelijke menselijke reactie/vraag die TS dan stelt met wat er met het geheel zou gaan gebeuren. Misschien dat er nog meer gedachten zijn over de manier waarop er wat te redden valt?

Mijn idee is dat na de lange droogtijd of het versnelde drogen in de oven je de kromme platen ergens in het midden doorzaagt, dan de losse delen vlak en haaks strijkt en weer aan elkaar lijmt. Meestal verlies je dan het minst aan dikte en houd je het meeste over van de oorspronkelijke tekening van de platen hout.

Succes met het overkomen van de teleurstelling!

Fons


Fons, het is ook en mooie aankoop geweest. Maar het vraagt nu éénmaal tijd om van een natte plank een droge te maken, welke verwerkbaar is zonder problemen te geven in de toekomst. Zonder een passage in de droogkamer is het onmogelijk om hout op 2 maand van 28% naar 12% te brengen. Om de fysische eigenschappen van hout kan je nu éénmaal niet heen fietsen.

Het is niet omdat men iets wenst dat het ook zo gaat gebeuren:p
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Jouw bijdrage was helder en je hebt inhoudelijk goed weergegeven wat er speelt bij dit project, dat onderschrijf ik ook. Het gaat nu om de oplossingen die TS Rink kan kiezen om er geen brandhout van te hoeven maken en daar heb je een goede bijdrage voor geleverd!

Fons
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
vraagje uit interesse, kan het proces niet "versneld" worden door de schaaldelen te verzagen in balken van +/- 25cm en 5 dik en die dan in een beter geventileerde omgeving op te latten?
en zo ja is er dan een soort vuistregel om de droogtijd in te schatten want evt zou je de schaaldelen in nog meer balken kunnen verzagen

of moet je echt de schaaldelen in zijn geheel laten drogen voor ze te verzagen?

Wim
 

tuoh

Oud hout
Hoe kleiner de natte schaaldelen verzaagt worden hoe sneller ze drogen, maar ook hoe groter de kans op soms extreme vervorming.
Een stam op bool verzaagd en opgelat geeft het minste risico op vervorming, maar het is eigen aan hout dat er wel ALTIJD vervorming gaat optreden tijdens dat proces.

Bij het natuurlijk drogen (aan de wind) geld een gouden regel, hoe trager het droogproces verloopt hoe kleiner de vervorming (meestal) gaat zijn.
Snel natuurlijk drogen zorgt voor veel stress in het hout met alle gevolgen van dien.

Bij het drogen van hout in een droogkamer verloopt het hele proces strak gecontroleerd, er liggen de nodige meetsondes tussen het hout om constant alle wijzigingen door te geven aan de software. Deze past het proces aan waar nodig om finaal een product af te leveren met minimale vervorming en met de gewenste rv waarde.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@Toxiq dit lijkt op een samenvatting van wat al eerder is geschreven, beetje overbodig om hem dat nu nog een keer in te wrijven lijkt me....:rolleyes:


Fons

Excuses, ik zal het niet meer doen
Maar gaan we nu krijgen dat als een post lijkt om een eerdere dat hier een bericht over komt dat dit al gepost is ?
Of hanteren we alleen fluwelen handschoentjes bij dit soort gevallen :rolleyes:
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zie de planken te koop staan op marktplaats 'ze liggen al geruime tijd te drogen' maar de foto's waarop de planken goed te zien zijn zijn nog van voor het kromtrekken, dezelfde als hierboven. Caveat emptor, denk ik dan.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dat is niet netjes! om het maar even netjes uit te drukken. Z'n eigen fout op iemand anders doorschuiven.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
@Toxiq dit lijkt op een samenvatting van wat al eerder is geschreven, beetje overbodig om hem dat nu nog een keer in te wrijven lijkt me....:rolleyes:

Herhalen, herhalen, herhalen.
Dat is vaak de enige manier om iets duidelijk over te brengen.

In mijn werk moet ik mijn advies vaak drie keer achter elkaar herhalen voordat de gebruiker luistert. En dat ligt dan echt aan de eigenwijsheid van de gebruiker. Maar wel vriendelijk blijven!! :rolleyes:

En nu komen ook de herinneringen aan mijn diensttijd weer boven, ook alles drie keer: Gas, Gas, Gas! En dan snel je masker opdoen!!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik zie de planken te koop staan op marktplaats 'ze liggen al geruime tijd te drogen' maar de foto's waarop de planken goed te zien zijn zijn nog van voor het kromtrekken, dezelfde als hierboven. Caveat emptor, denk ik dan.

Zo zie je maar dat tijd relatief is.
Voor de TS is 2 maanden drogen al een 'geruime tijd'.
Voor de doorgewinterde houtbewerker is 2 maanden niks.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Onzin, het gaat hier over materiaal en daarvoor is 2 maanden niets. Met de opgedane kennis hier is het de boel besodemieteren en anderen met je problemen opzadelen.
Verwerpelijk gedrag wat mij betreft....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.