What to do: Schaal van paardekastanje blijft 'uitbreken'

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Na een paar dagen proberen ben ik aan het eind van m'n ideeën.

Ik heb een leuke voorgedraaide schaal van Paardekastanje. (jarenlang gedroogd) Er is echter een baan in het hout dat maar blijft uitbreken, wat ik ook probeer. De rest van de schaal is zo glad als een ijsbaan. Ik heb met twee beitelprofielen op een schalenguts geprobeerd, die onder verschillende hoeken geslepen, ragdunne krulletjes, geschraapt, geschuurd (niet te doen..), van binnen naar buiten en vice versa, lief praten, boos praten, heavy metal en Bach; het wordt niet wat. :mad:

Het gewraakte deel:

schaal.jpg


What to do?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Paardekastanje rot snel. En als het rot, verliest het het kleine beetje stevigheid dat het heeft. Dan ruk je al heel snel de vezels uit. Bij droog hout gemakkelijker.

Dat gezegd hebbend, zie ik hier niets dat ik, als het echt moet (betaalde opdracht?), met korrel 40 in de boormachine niet weg zou krijgen. Mits er inderdaad heavy metal aan staat, dat wel. En een stofmasker op, dat is dan ook wel een vereiste. Maar 'jammer brandhout volgende schaal' kan natuurlijk ook.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Heb je al geprobeerd het hout te stabiliseren met superlijm? Dunne superlijm op een stukje uitproberen.
Nee, niet geprobeerd. Ga ik doen :)

Paardekastanje rot snel. En als het rot, verliest het het kleine beetje stevigheid dat het heeft. Dan ruk je al heel snel de vezels uit. Bij droog hout gemakkelijker.

Dat gezegd hebbend, zie ik hier niets dat ik, als het echt moet (betaalde opdracht?), met korrel 40 in de boormachine niet weg zou krijgen. Mits er inderdaad heavy metal aan staat, dat wel. En een stofmasker op, dat is dan ook wel een vereiste. Maar 'jammer brandhout volgende schaal' kan natuurlijk ook.

Morgen maar eens wat korrel 40 gaan halen dan. Al redelijk aan de slag geweest met korrel 80. Moet er dan iets op bedenken dat de gehele schaal evenveel wordt geschuurd.
Jammer brandhout vind ik erg jammer voor een schaal waar ik zo'n eind voor heb gereden. :D

Bedankt voor de tips!
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Polycryl is een houtversteviger, daar maak je aangetast hout sterker mee, tenzij de aantasting zo ver gevorderd is dat de celwanden zo'n beetje verdwenen zijn. Dan kan je met superlijm veel doen, wel oppassen voor de dampen die er af gaan komen als je grotere massa's ermee doordrenkt. Ik zou hier voor een vloeibare, maar niet te dunne soort kiezen, anders trekt het er wel heel ver in.
 

ronnyeelen

Actieve deelnemer
23 aug 2017
61
9
als ik zo naar de sporen kijk, en het feit dat de kom reeds omgedraaid in de klauw zit, vraag ik me af.... ik welke richting 'snijdt' je?
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Goede opmerking Ronnyeelen...... Verder lijkt het erop dat de schaal met de chuck alleen maar op de diameter vast grijpt en er geen borstje is welke vlak tegen de bekken aan ligt.
Hierdoor kan de schaal sneller gaan trillen.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Alsnog bedankt voor de tips heren, worden we nooit dommer van!

De schaal is uiteindelijk niet afgefikt, maar een tijdje geleden voor een zacht prijsje verkocht aan de overbuurvrouw :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.