Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Angry What to do: Schaal van paardekastanje blijft 'uitbreken'

Na een paar dagen proberen ben ik aan het eind van m'n ideeën.

Ik heb een leuke voorgedraaide schaal van Paardekastanje. (jarenlang gedroogd) Er is echter een baan in het hout dat maar blijft uitbreken, wat ik ook probeer. De rest van de schaal is zo glad als een ijsbaan. Ik heb met twee beitelprofielen op een schalenguts geprobeerd, die onder verschillende hoeken geslepen, ragdunne krulletjes, geschraapt, geschuurd (niet te doen..), van binnen naar buiten en vice versa, lief praten, boos praten, heavy metal en Bach; het wordt niet wat.

Het gewraakte deel:

What to do?

Heb je al geprobeerd het hout te stabiliseren met superlijm? Dunne superlijm op een stukje uitproberen.

Paardekastanje rot snel. En als het rot, verliest het het kleine beetje stevigheid dat het heeft. Dan ruk je al heel snel de vezels uit. Bij droog hout gemakkelijker.

Dat gezegd hebbend, zie ik hier niets dat ik, als het echt moet (betaalde opdracht?), met korrel 40 in de boormachine niet weg zou krijgen. Mits er inderdaad heavy metal aan staat, dat wel. En een stofmasker op, dat is dan ook wel een vereiste. Maar 'jammer brandhout volgende schaal' kan natuurlijk ook.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Heb je al geprobeerd het hout te stabiliseren met superlijm? Dunne superlijm op een stukje uitproberen.
    Nee, niet geprobeerd. Ga ik doen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Paardekastanje rot snel. En als het rot, verliest het het kleine beetje stevigheid dat het heeft. Dan ruk je al heel snel de vezels uit. Bij droog hout gemakkelijker.

Dat gezegd hebbend, zie ik hier niets dat ik, als het echt moet (betaalde opdracht?), met korrel 40 in de boormachine niet weg zou krijgen. Mits er inderdaad heavy metal aan staat, dat wel. En een stofmasker op, dat is dan ook wel een vereiste. Maar 'jammer brandhout volgende schaal' kan natuurlijk ook.
    Morgen maar eens wat korrel 40 gaan halen dan. Al redelijk aan de slag geweest met korrel 80. Moet er dan iets op bedenken dat de gehele schaal evenveel wordt geschuurd.
    Jammer brandhout vind ik erg jammer voor een schaal waar ik zo'n eind voor heb gereden.

Bedankt voor de tips!

Schuren, shear scraping (met de zijkant van de guts), superlijm - niet noodzakelijkerwijs in die volgorde. Of vullen met gekleurde epoxy...

Polycryl is een houtversteviger, daar maak je aangetast hout sterker mee, tenzij de aantasting zo ver gevorderd is dat de celwanden zo'n beetje verdwenen zijn. Dan kan je met superlijm veel doen, wel oppassen voor de dampen die er af gaan komen als je grotere massa's ermee doordrenkt. Ik zou hier voor een vloeibare, maar niet te dunne soort kiezen, anders trekt het er wel heel ver in.
    Fred*

als ik zo naar de sporen kijk, en het feit dat de kom reeds omgedraaid in de klauw zit, vraag ik me af.... ik welke richting 'snijdt' je?

Goede opmerking Ronnyeelen...... Verder lijkt het erop dat de schaal met de chuck alleen maar op de diameter vast grijpt en er geen borstje is welke vlak tegen de bekken aan ligt.
    Hierdoor kan de schaal sneller gaan trillen.
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

Heren ik denk dat deze schaal een jaar geleden al af(gefikt) was.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Heren ik denk dat deze schaal een jaar geleden al af(gefikt) was.

Forum Rechten