HBM450 vario of Borg Variabele Hout Draaibank

P

Pel

Guest
Je kunt bij HBM een adapter kopen die op deze as past waar M33 draad op zit, zodat je er een allround vierklauw op kunt zetten. Mocht je naar een tijdje als deze bank te klein voor je wordt en je een grotere bank koopt deze vierklauw op de grotere bank past zonder adapter. De houtdraaibeitels van tegenwoordig zijn veel beter als de houtdraaibeitels van Nooitgedagt, ik zou een paar goede beitels kopen bij Ronald Kanne, dat doet maar een keer pijn, goedkope beitels blijven pijn doen, je kunt aan het slijpen blijven, en geven alleen maar ergernis.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Je kunt bij HBM een adapter kopen die op deze as past waar M33 draad op zit, zodat je er een allround vierklauw op kunt zetten. Mocht je naar een tijdje als deze bank te klein voor je wordt en je een grotere bank koopt deze vierklauw op de grotere bank past zonder adapter. De houtdraaibeitels van tegenwoordig zijn veel beter als de houtdraaibeitels van Nooitgedagt, ik zou een paar goede beitels kopen bij Ronald Kanne, dat doet maar een keer pijn, goedkope beitels blijven pijn doen, je kunt aan het slijpen blijven, en geven alleen maar ergernis.

Groet Pel.

Jullie zijn echt een goede club mensen. Zo veel tips en goed advies. :cool:
Ben ik serieus blij mee. Dit soort dingen weet ik dus niet, en kan het daardoor ook niet vragen. Echt top, thanks.

Heb ze gevonden, hier staan ze:
https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/houtdraaibanken/houtklauwplaten

nog tips voor een eventuele set ? Ik weet namelijk niet wat ze bedoelen met CK2, CK3, CK3.5, of CK4 of CK6, en welke past op die 450 Vario draaibank
 
Laatst bewerkt:

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Dank je PEL.
Als die set voldoet om het eerste jaartje mee te experimenteren, dan wordt dat setje bijgeschreven op mijn verjaardagslijstje :)
September wordt weer een mooie maand.
 

tuoh

Oud hout
Die CK... slaat meer dan waarschijnlijk op een "morseconus" Meestal afgekort als MK 1, MK 2, etc... Of MC in het Engels.

Dit gaat dus over het type "boring" in zowel de vaste als de losse kop. Hier past dan een meenemer (vaste kop) of een meedraaiend center (losse kop) in.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Die CK... slaat meer dan waarschijnlijk op een "morseconus" Meestal afgekort als MK 1, MK 2, etc... Of MC in het Engels.
Dit gaat dus over het type "boring" in zowel de vaste als de losse kop. Hier past dan een meenemer (vaste kop) of een meedraaiend center (losse kop) in.

Ha, MC2 dat begrijp ik. Die zitten ook bij mijn bovenfreesbank en mijn kolomboor. Ik had ooit een partijtje boorkopen en spul op een veiling gescoord.
Als die ook in de houtdraaibank passen :), scheelt dat weer een aanschaf.

Die 2 dikke rechtsonder passen bij mij nergens in, dus als ik daar iemand blij mee kan maken, kan hij ze ophalen.

MC2 freesstift.jpg
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Die CK slaat in elk geval niet op de morseconus. Bij een klauwplaat komt niets van een morseconus kijken.
Ik heb 3 chucks waaronder deze: https://www.hbm-machines.com/produc...m-ck-35-4-k-houtklauwplaat-voor-houtdraaibank Dit is een prima universle set met 4 sets bekken voor een heel schappelijke prijs. Ik heb er al jaren plezier van.
De verlopen die erbij zitten heb ik niet nodig en mag je evt. komen ophalen.

Dank je Peatey, als het ooit zover komt kunnen we op zijn minst eens kijken of het past.
Die goedkopere versie is de HBM CK4-4S met 100mm diameter
Jouw versie is de HBM CK3.5 - 4K met een 90mm diameter, zelfde opname.
Er is ook nog een versie met CK3, die heeft een diameter van 75mm.
De CK6 is 150mm diameter.
De CK2 is 50mm diameter. Dus CK gaat kennelijk over de diameter van de klauw. (gokje)

Ik denk daarom dat de hulpstukken niet 1 op 1 in de ander passen. De maten zijn anders.
CK4 heb je in eenvoudige versie, de 4S met 1 opzetbek en de duurdere versie deCK4-4N met 4 opzetbekken.
Jouw type, de CK3,5 is een zwaarder type met andere maat.

Goed om te weten dat je er al jaren plezier van hebt. Dat geeft vertrouwen in de keus.

edit:
aangepast nadat ik zag hoe de maten en aanduidingen lopen.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb ooit , als eerste vierklauw , de HBM CK3.5 - 4K willen kopen. Toen ik bij de handelaar de sleutel erin stak en zag hoeveel speling er was, en het ding mi toch niet serieus overkwam, heb ik het niet gekocht. Ik heb er dus nooit uitgeprobeerd..

Heb toen besloten om dan maar onmiddellijk een kwaliteit vierklauw te kopen. Tom op Eigen Houtje, forumlid, meldde mij op dit forum het bestaan van een Nova G3 Jubileumset https://www.drechseltechnik.de/hp/produkte/detail.php?art=1789&r=4&hg_id=126&g=302
Ik ben nog steeds volledig tevreden met deze aankoop. Later heb ik ook een Oneway Talon gekocht. Deze wordt beschouwd als een top vierklauw. Zeker hebben die interessante , gepatenteerde , bekken.
Maar ik kan, na jaren, nog steeds geen kwalitatief onderscheid maken tussen de Talon en de G3 ( mijn exemplaar). De zwaarste dingen draaide ik op de G3, toevallig, wegens de bekken die ik bezit.


Vorig jaar werd ik uitgenodigd om in Frankrijk houtdraailessen te geven. Met het materiaal dat daar beschikbaar was. Er was een gloednieuwe HBM CK4-4S . Eerlijk, dat was een meevaller, ik heb daar heel graag mee gewerkt. Vond het een heel soepel systeem en deed perfect zijn werk .
Ik moet er wel bij zeggen dat ik er wel heel fijne, dunne potjes en dunne vazen en tollen op draaide, maar niets dat echt groot was.
Het systeem met staafjes is eenvoudiger en vermijdt , bij goedkope vierklauwen., de zwakke punten van het systeem waarbij een sleutel gebruikt wordt, nl slijtage op het aandraai systeem en sleutel door verwering van de tanden

Als draaibeitels - gutsen was daar een nieuwe HBM set. Deze zou ik op dezelfde wijze omschrijven als dat Henk Verhaar deed. Scherp doen ze hun werk, er is goed mee te draaien, maar hun standtijd is toch wel merkbaar minder.

Tip: zorg dat je van in het begin snijdend draait en niet schrapend.

Groeten,
Ornament
http://www. houtsnijden.eu
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Ik heb ooit , als eerste vierklauw , de HBM CK3.5 - 4K willen kopen. Toen ik bij de handelaar de sleutel erin stak en zag hoeveel speling er was, en het ding mi toch niet serieus overkwam, heb ik het niet gekocht. Ik heb er dus nooit uitgeprobeerd..

Heb toen besloten om dan maar onmiddellijk een kwaliteit vierklauw te kopen. Tom op Eigen Houtje, forumlid, meldde mij op dit forum het bestaan van een Nova G3 Jubileumset https://www.drechseltechnik.de/hp/produkte/detail.php?art=1789&r=4&hg_id=126&g=302
Ik ben nog steeds volledig tevreden met deze aankoop. Later heb ik ook een Oneway Talon gekocht. Deze wordt beschouwd als een top vierklauw. Zeker hebben die interessante , gepatenteerde , bekken.
Maar ik kan, na jaren, nog steeds geen kwalitatief onderscheid maken tussen de Talon en de G3 ( mijn exemplaar). De zwaarste dingen draaide ik op de G3, toevallig, wegens de bekken die ik bezit.


Vorig jaar werd ik uitgenodigd om in Frankrijk houtdraailessen te geven. Met het materiaal dat daar beschikbaar was. Er was een gloednieuwe HBM CK4-4S . Eerlijk, dat was een meevaller, ik heb daar heel graag mee gewerkt. Vond het een heel soepel systeem en deed perfect zijn werk .
Ik moet er wel bij zeggen dat ik er wel heel fijne, dunne potjes en dunne vazen en tollen op draaide, maar niets dat echt groot was.
Het systeem met staafjes is eenvoudiger en vermijdt , bij goedkope vierklauwen., de zwakke punten van het systeem waarbij een sleutel gebruikt wordt, nl slijtage op het aandraai systeem en sleutel door verwering van de tanden

Als draaibeitels - gutsen was daar een nieuwe HBM set. Deze zou ik op dezelfde wijze omschrijven als dat Henk Verhaar deed. Scherp doen ze hun werk, er is goed mee te draaien, maar hun standtijd is toch wel merkbaar minder.

Tip: zorg dat je van in het begin snijdend draait en niet schrapend.

Groeten,
Ornament
http://www. houtsnijden.eu

Dank je. Dat is een hoop informatie door eigen ervaring, waar ik veel aan heb.
Ik had eerst een heel klein proxxon bankje, maar dat was echt voor modelbouw en had ik niets aan.
De vierklauw die daar op zat werkte ook met die 2 staafjes om te verstellen.
Ik moet zeggen dat het in eerste instantie wat goedkoop aandeed, zeker als je die grote jongens in de winkel ziet liggen, maar dat het zeer nauwkeurig werkt.
Naar mijn idee gaat het op mijn verjaardag de HBM CK-4S worden. Met name omdat ik niet echt van plan ben om grote dingen te gaan draaien.
Een paar leuke handvatten voor de espresso machine, een tol voor de buurkinderen of een wandelstok en meer van dat spul.

Over scherpte, Ik heb een heel fijne water slijpschijf met veel toebehoren en vind het slijpen van mijn schaven, beitels en messen zelfs leuk.
Prachtig hoe je de mooiste flinterdunne krullen van je werk te zien komen.

Die tip ga ik zeker volgen, al heb ik tot heden geen gutsen hoeven slijpen. Weer een leer proces erbij. Prachtig, nooit te oud om iets nieuws te leren. :)
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Vandaag al binnen.
20180718_165450.jpg

20180718_182439.jpg

Ik moet zeggen, werkelijk een top ding. Draait fluisterstil en is goed afgewerkt.
Nu nog een plek vinden :)
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met de aankoop Grizzly, ik zie al dat je met hetzelfde probleem zit als ik en vele andere, namelijk ruimte tekort:)

Groet Pel.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Gefeliciteerd met de aankoop Grizzly, ik zie al dat je met hetzelfde probleem zit als ik en vele andere, namelijk ruimte tekort:)

Groet Pel.

Dank je
Hahaha, gelukkig dat ik me in goed gezelschap bevind. Ik denk dat ik de boel eens goed moet gaan reorganiseren.
De grote Hammer Lintzaag is eigenlijk het centrum van alles.
De bandschuurtafel neemt loei veel ruimte in, maar die gebruik ik bijna dagelijks, net als de compressor en kolomboor.
De rest, zoals freestafel, vlak-vandikte schaafmachine en vlak -vandikte schuurmachine zijn ook echte ruimte vreters. Die gebruik ik maar weinig. Wel nodig, maar slechts een paar keer per jaar.
Misschien dat ik een en ander wat kan stapelen. Geen zin in, maar moet wel een keer gebeuren.
Afijn, luxe problemen :)
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Pfff, dagje uitruimen en nu heeft de draaibank een plek.
Staat eigenlijk een fractie te hoog, maar werkt prima.

20180719_151135.jpg

Hij staat nu boven mijn freestafel, let niet op de tekst eronder :) was een beurs aanbieding en het freest prima, lol.
Als het toch wat onhandig blijkt, kan ik hem verplaatsen naar de werkbank die lager is.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Je zou ook een houten vlonder kunnen maken, zodat je op de goede hoogte staat, in een ongemakkelijke houding werken geeft meestal na een tijdje problemen aan rug of schouders.

Groet Pel.
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Je zou ook een houten vlonder kunnen maken, zodat je op de goede hoogte staat, in een ongemakkelijke houding werken geeft meestal na een tijdje problemen aan rug of schouders.

Groet Pel.

Dank je Pel, dat muntje wilde kennelijk bij mij niet vallen. Goeie tip.
In plaats van de draaibank omlaag . . . Ik omhoog :). Simpel maar effectief.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.