alweer zo'n spinding

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Hoi,

was ik vandaag net bezig met draaien, valt de stroom uit.
nou ben ik dus een oen met el. zaken - dus kon alleen maar zien dat er géén stoppen waren uitgewipt...heb in arren moede het directbellen nummer in de stoppenkast maar gebeld (leve 06!) en bleek een BIG probleem in onze regio - duurde 3 uur!
en daar stond ik dan met mijn dun uitgedraaide spintolschacht (berk met een beetje slaap erin)nog tussen de centers, zonder bril eronder - zou íe gaan uitzakken? Losgedraaid dan maar en vlak neergelegd met een steuntje eronder.
Na het eten verder gegaan, maar na opnieuw centreren bleek de balans toch verstoord.
dan nog maar wat dunner en zo eindigde ik met deze spintol.
Het heet een (Orenburgh -spindle) of Russische en deze wordt ondersteund gebruikt en is een special voor héél fijn kantgaren. Dat kan ik dus ook.... :)
Lastig voor mij, dat ik zowel het houtvezeltjes draaien als het wolvezeltjes draaien leuk vind.
Soms (als de stroom uitvalt dus) spin ik en soms (als mijn voorraad weer op orde moet voor het komende seizoen) ga ik houtdraaien. En soms maak ik andere nuttige zaken zoals houten knopjes die bijpassend moeten zijn op een antiek spinnewiel.
als je op de detailfoto van de spintol klikt, krijg je te zien dat er een beetje slaap in het hout zat (helaas zie je dan ook dat ik de ronding van de punt verstoorde. Ik moest in een tamelijk geaccentueerde punt eindigen en had eigenlijk geen ruimte meer. Omdat ik daar mijn aandacht op had heb ik niet goed gelet op de ronding. Het moest op een eikel lijken, maar ...zijn al die eikels wel zo perfect gegroeid?

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ariette, best leuke knopjes hoor, die op dat stokje lijkt best wel op een eikel, zoals je zegt niet alle eikels zijn perfect.
Ja dat de stroom uitvalt, kan je ook niks aan doen, ik heb het trouwens nog nooit meegemaakt, afkloppen....)))
Ad
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
zit ik een heel verhaal te typen,....weg, even opnieuw dan, het was ongeveer zoiets;

leuk om de ene hobby met de ander te kunnen combineren. de tol is mooi geworden , mooi licht hout.

wat zijn dat voor dingen op de eerste foto, knop voor lamp? wat moet ik mij daarbij voorstellen? of heb ik er overheen gelezen....

fijn hè stroomstoring....ik schrik mij altijd rot als ik bezig ben.
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
wat zijn dat voor dingen op de eerste foto, knop voor lamp? wat moet ik mij daarbij voorstellen?

hihi, de fototitel - had ik eronder geschreven op mijn pc (en werd helaas automatisch meegekopieerd) omdat ik twéé fotoos had gemaakt - eentje met flitslicht en eentje met lamp! Die met lamplicht was mooier, dus die heb ik toen geupload :D

de knopjes waren voor een antiek spinnewiel van iemand. Het miste twee knopjes.
Ze dekten de uitstekende spoelpennen af - bescherming en tegelijkertijd versiering.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Leuk Ariette om beide oude ambachten te verenigen. Tenminste ik neem aan dat je het houtdraaiwerk op ook op zo'n antieke WIPdraaibank maakt ;) ;)
Trouwens welke houtsoort gebruik je hiervoor en tot welke korrel schuur je. Ik kan me voorstellen dat bij ruw hout de wol/draad blijft haken.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
jan pranger zei:
Leuk Ariette om beide oude ambachten te verenigen. Tenminste ik neem aan dat je het houtdraaiwerk op ook op zo'n antieke WIPdraaibank maakt ;) ;)
Trouwens welke houtsoort gebruik je hiervoor en tot welke korrel schuur je. Ik kan me voorstellen dat bij ruw hout de wol/draad blijft haken.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Ho!, Jan - nu maak je een foutje.... houtdraaien is een oud ambacht, maar wólspinnen is tegenwoordig een hypermoderne, artistieke en kunstzinnige creatieve uiting ;-))
bewijs daarvoor:
http://www.ravelry.com een brei en spin-internet groep met méér dan 1.000.000 leden
daarvan ben ik uiteraard ook lid - net als zo'n 2500 nederlandse spinners en breiers.
probeer maar eens te googlen op hand spinning, wool spinning, spinning wheel, enzo.

Een wip-draaibank - ja, die wil ik nog eens opzetten in mijn (veel te grote) achtertuin.
Ik heb er in Duitsland (flachsmarkt) een keertje achter gestaan, en vond het helemaal geweldig - met je voeten (net als achter mijn spinnewiel) de boel aandrijven om vervolgens met je hersens en handen aan het werk te gaan.

Het hout dat ik voor de russische spindle gebruikte is Berkenhout - goed gedroogd, maar desondanks toch wat krom geworden (te dunne tak gebruikt?) - en schuren doe ik standaard tot een fijnheid van 600 (in drie stapjes meestal) Dat schren, tja daar ben ik soms wat ongeduldig en ga af en toe niet lang genoeg door.
De spintol is erg mooi glad geworden en houdt zélfs de fijne konijn-angora niet vast.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tjonge Ariette mooi filmpjes en duidelijke info over het spinnen en weven.
Een oud ambacht dat zich helemaal heeft vernieuwd en met de tijd is meegegaan. Waarschijnlijk breder dan het houtdraaien alhoewel dat de laatste 15 jaren in rap tempo wordt herontdekt getuige de houtdraaivereniging met zo'n 800 leden in Nederland http://www.houtdraaien.com.
Trouwens als je stukjes droog hout moet hebben - laat maar weten. Ik heb nog wel zware stukken. Zou de spinstok dan ook langer doordraaien of wordt het opgang brengen er door bemoeilijkt?
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
jan pranger zei:
Tjonge Ariette mooi filmpjes en duidelijke info over het spinnen en weven.
Een oud ambacht dat zich helemaal heeft vernieuwd en met de tijd is meegegaan. Waarschijnlijk breder dan het houtdraaien alhoewel dat de laatste 15 jaren in rap tempo wordt herontdekt getuige de houtdraaivereniging met zo'n 800 leden in Nederland http://www.houtdraaien.com.
Trouwens als je stukjes droog hout moet hebben - laat maar weten. Ik heb nog wel zware stukken. Zou de spinstok dan ook langer doordraaien of wordt het opgang brengen er door bemoeilijkt?
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

vernieuwd, ja - goed gezegd ;-))
helaas nog steeds een beetje in leven gehouden door dames met klompen en schortjes en knipmutsjes, die voor de lol of voor geld net doen of ze kunnen spinnen ;-)) op een ouderwets spinnewiel - zoals alle mensen verwachten te zien op een jaarmarkt. Zolang dat niet verandet moet de rst van de sspinners maar zien dat ze Nederland overtuigd van hetgeen ik hierboven heb verteld...
Dankjewel voor het aanbod Jan - ik zou best graag eens komen kijken bij jou!
Duurt nog wel eventjes - maar ik zal je PM als ik zover ben (in het weekeind alleen een auto- en daarmee wordt dan ook heel wat afgereden)
of zwaarder hout de werking bemoeilijkt - tja, wel meer kracht op de gewrichtjes van de vingers. Er zijn met de moderne medische kennis al heel wat theorien op losgelaten - tot op bepaalde hoogte kan je het gewicht wel opvoeren denk ik, in verhouding met de breedte dan natuurlijk, omdat die extra energie uit de vingers vandaan ook wel wat extra draaitijd moet opleveren natuurlijk. Ik heb de laatste jaren veel voordeel van mijn HBS-natuurkunde ;-))
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.