Serrejoint van HBM ervaring gezocht

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Hallo,
Is er iemand die in bezit is van de serrejoints van HBM machines? Ik zit al een tijdje te kijken voor serrejoints of pijpklemmen.
Ik hoop dat er iemand is die ze heeft of gehad.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Qua klemkracht denk ik dat hier toch veel ruimte is voor verbetering? Ik zou sowieso de tweedehands sites in de gaten houden. Ik heb zo 4 zwaar uitgevoerde 250 cm lange klemmen gekocht voor 80€. Hiervoor had ik deze al gekocht, ook heel erg tevreden mee!

https://www.rutlands.co.uk/sp+hand-...clamp-54-capacity-pack-of-4-dakota+dk136pack4

Qua prijs zit je ook wel goed met deze buisklemmen, momenteel wel niet op voorraad...

https://www.fine-tools.com/pipeclamp.html

*edit: ik besef nu wel dat ik helemaal niet inga op de HBM vraag, maar het kan maar helpen :)
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Hier ook geen ervaring met HBM, wel met zelfgemaakte pijpklemmen van Bessey, dat werkt perfect.
Ik heb verschillende lengte’s buis 500mm, 1000mm en 1500mmen + 8 sets pijpklem.
Hierdoor kan ik eenvoudig wisselen welke lengte ik nodig heb
Ik was wel in het bezit van een draadsnijder dat dan weer wel.
De klemkracht is verschrikkelijk, soms moet ik oppassen dat het niet te strak is
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij gebruiken de Peaktool buisklemmen van Baptist... Die zelfgemaakte buizen met die 'knijpklemmen' zou ik persoonlijk niet vertrouwen voor het werk waar je een setje sergeants (serre-joints) voor nodig hebt...
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Petrolhead, ja en nee heeft goed gewerkt. Ik ga nog wel ander schroef klemmen er op zetten. Dit was even een quick fix :)
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Bedankt voor de reacties. Pijpklemmen heb ik inderdaad ook naar gekeken, hoef de klemmen niet heel groot te hebben. Zag bij hbm de serre joint Tklem 120 voor €14,99, dit tegen over andere prijzen ook tweede hands is dit wel erg goedkoop. Vaak is goedkoop duurkoop maar wat kan er mis mee gaan. Misschien de afwerking die wat minder is dan de duurdere.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Bedankt voor de reacties. Pijpklemmen heb ik inderdaad ook naar gekeken, hoef de klemmen niet heel groot te hebben. Zag bij hbm de serre joint Tklem 120 voor €14,99, dit tegen over andere prijzen ook tweede hands is dit wel erg goedkoop. Vaak is goedkoop duurkoop maar wat kan er mis mee gaan. Misschien de afwerking die wat minder is dan de duurdere.

Ik denk dat er wel meer mis is dan alleen de afwerking. Als ik het plaatje zo bekijk is het schroefdraad erg dun en het stangetje waarmee je aandraait is ook erg dun uitgevoerd. Bij het minste kracht zetten verbuig je de handel. Ook zal dat schroefdraad niet lang mee gaan. Om niet te spreken over hoeveel ze wel niet zullen doorbuigen bij kracht zetten. Dat is een probleem, want dat duwt je werkstuk omhoog de bekken uit, of je krijg andere problemen.

Mijn ervaring met goedkoop klemmateriaal is zo slecht dat ik besloten heb alleen nog voor de top te gaan. Dat kost wat, maar niets zo frustrerend als een lijmtang die spontaan in delen uit elkaar valt op het moment dat je een kast aan het verlijmen bent.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Geen ervaring met de HBM klemmen. Via rutlands een aantal losse serre joints koppen gekocht. Via ijzerwinkel een paar stevige stalen profielen, avondje gaten boren en kan nu tot 200 cm prima klemmen. Die stalen profielen gaan geen krimp geven en de losse koppen waren degelijk van gietijzer met M10 (of M12, twijfel nu even) schroefdraad. Bijkomend voordeel is dat die krengen behoorlijk zwaar zijn en aardig vanzelf op hun plek blijven liggen :)
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Zelfde ervaring als MHE, er kan veel mis gaan met klemmen.
Super frusterend als je werkstuk uit de bekken wordt geduwt terwijl je tot je ellebogen in de lijm staat
 

Richard81

Actieve deelnemer
24 jul 2016
59
0
Wageningen
Humm zo te horen kan ik toch beter voor me eerdere keuze gaan en de pijpklemmen van baptist gaan halen!
Bedankt voor de reacties!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.