Koninklijk Hout

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er stond op Paleis Het Loo een kenmerkende Esdoorn:

https://www.paleishetloo.nl/museum/paleistuinen/canadese-esdoorn/

maar oude bomen worden ziek:

https://www.destentor.nl/apeldoorn/de-wilhelminaboom-gekortwiekt-maar-leeft~abf75d5a/

en toen:

https://www.destentor.nl/apeldoorn/er-is-geen-redden-meer-aan-koninklijke-esdoorn-bij-paleis-het-loo-wordt-gekapt~a9395973/

en nu: een gedeelte van het hout ligt bij mij (takken, en die zijn al dik genoeg) om schalen van te maken voor evt. verkoop in de winkel van Het Loo.
De onderstam is ook naar iemand gegaan om er nog wat van te maken.

Een goed voorbeeld van mensen die herkennen dat hout een kostbaar materiaal is, wat mij betreft!

Ik verheug me er al op om er mee te werken - dit wordt 'Een Schaal met een Verhaal' lijkt me.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Inmiddels zijn de schalen zo ver klaar en voorzien van de 1e laag olie.
Ik heb ze in de smaken klein, middel en groot.
Wel jammer dat dat esdoorn behoorlijk nakleurt aan de lucht, dus tijdens het drogen worden ze een stuk donkerder. Schuren begint dan ook met korrel 40, om eerst die verkleuring er weer af te halen. Dat is echt niet fijn, eigenlijk...

IMG-20180711-WA0002.jpg
Een auto vol.

IMG_20180711_175418.jpg
in de werkplaats

IMG-20180722-WA0004.jpg
Hier staan er al een aantal voor te drogen. De donkere schalen al wat langer.

IMG-20181013-WA0000.jpg
Propje weghalen met de kolomboor - bij 15 schalen ga je dat echt niet meer alleen met schuurpapier doen...

IMG_20181013_141610.jpg
IMG_20181013_141613.jpg
IMG_20181013_141618.jpg
Dit is nog voor de 1e laag olie.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Inderdaad een mooi verhaal, een schaal van een boom waar Claus en kornuiten nog tegen aan hebben staan ..........;):rolleyes:

Maar ff serieus modus weer aan, het zijn prachtige schalen geworden, ooit ga ik dat leren, want dat draaien lijkt mij best verslavend.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
We mogen hopen dat de prijzen van dergelijke schalen niet van koninklijke allure zijn geworden....:D
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De consumenten-prijzen weet ik nog niet. Het uurtarief dat voor mij overblijft zal me wel weer gelukkig maken dat ik een vaste baan heb. Eerst nog even overleggen met de winkelmensen of schorsranden geschikt zijn, bijvoorbeeld. En we moeten nog Certificaten van Echtheid met veel krulletters maken :)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er waren zeker nog schalen met schors bij, maar niet allemaal. Wat dat betreft is september ook niet de beste tijd om bomen te kappen, en transporteren zonder de schors te beschadigen of los te maken is lastig.

Een verder nadeel van esdoorn vond ik dat het verse hout aan de lucht behoorlijk verkleurde, waardoor er heel wat korrel 40 schijfjes doorheen gingen voor alles weer mooi blank was.

Voor wie graag wat koninklijke snippers ziet vliegen, ik mag ze nu vrijgeven:

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.