Draaiwerk bewust laten vervormen

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Kent iemand de houtsoort dat in dit filmpje wordt gebruikt? Hij noemt het een bottle brush burl...
https://youtu.be/22eQvBVm5UI

Waarschijnlijk kan het ook wel met andere soorten. Het lijkt mij wel leuk om een schaal nat en dun te draaien en dan laten vervormen bij het drogen. Zijn er houtsoorten die daar voor geschikt zijn? In dit geval dus liefst zo weinig mogelijk scheuren, maar veel vervormen.
Ik zou denken aan zachtere soorten (meer buikgevoel dan kennis).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik vond dat voorbeeld maar een lelijk ding (die 1e dan he) dat kan mr ruben vast beter, gewoon proberen
 
Laatst bewerkt:

mrRuben

Actieve deelnemer
21 okt 2017
397
87
Belgie
Ja het voorbeeld vind ik ook niet mooi en het hoeft geen knol te zijn, de techniek leek me wel leuk om uit te testen... wordt vervolgd wanneer het geprobeerd heb :D.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Mocht het dan nog niet lukken met vervormen kan je de natuur en handje helpen door een ruimte te bouwen waarin je de schaal kan stomen. Daarna kan je de boel vervormen naar wat je wilt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Bottlebrush is een Australische plant, Callistemon citrinus soms ook Melaleuca citrina genoemd, hier een link.

https://www.anbg.gov.au/gnp/gnp2/callistemon-citrinus.html

Om een schaal of andere vorm te laten vervormen, dat is niet moeilijk, gebruik vers nat hout, dun draaien en dan langzaam laten drogen (in een papieren zak) zodat het niet scheurt, sommige soorten hout vervormen meer dan andere, je kunt de hoeveelheid hout krimpt opzoeken.

Als je een kwast/knoest in het draaiwerk hebt kun je heel wat meer vervorming krijgen, Ik heb dit enkele keren gedaan, maar maakt het wel dat het kan gaan splijten.

Hier Appelhout met bast en knook.

Applewood bowl.jpg Applewood bottom.jpg

Een Iepen hout platte schotel die als wallhanging is gebruikt, heeft 2 knoken en curly hout.

Plate.jpg Wall plate.jpg

Ik heb twee van deze schalen gedraaid van de twee helften van een stuk stam, foto’s van een van de schalen.

large hat.jpg Elm bowl.jpg warped Elmwood.jpg Elmwood.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.