Rivertable

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Hallo,

Ik zit al een hele poos te denken aan een ''rivertable'' als eettafel, ben mijn houten tuintafel zat in de eetkamer, tijd voor iets permanents icm één bank tegen de muur aan.
Zijn er hier ervaringen met epoxy, tussen twee delen hout?
Wat ik graag zou willen weten, bij het gieten is de onderkant de bovenkant, op de onderzijde waar de epoxy opkomt gebruiken ze tape, wat ik altijd mis op youtube of instagram, hoe halen ze de randjes weg in de gedroogde epoxy van de overgelapte tapelagen?

Waarmee zouden jullie een tafelblad van (waarschijnlijk) 180x100 waterpas ergens op neerleggen, suggesties?

Hopende iemand mij te kunnen helpen met de nodige informatie, zit zelf te denken aan walnotenhout, maar zou eerst een proefstuk willen maken dat zal geen kwaad kunnen

Gr Anton
 

jwjgielen

Actieve deelnemer
1 apr 2012
92
31
Matthew Cremona heeft op Youtube een paar mooie films staan over drie verschillende river-tables.
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Ik zal die fimpjes eens bekijken, waar zitten de lastigheden als ik zo verder mag vragen ?
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Je zal toch minimaal één kant moeten polijsten, dus je hoeft de tafel niet ondersteboven te gieten.

Ik zal als het kan altijd onderste boven gieten. In de epoxy zitten namelijk altijd luchtbelletjes en die drijven naar boven. Bij een dikkere plaat geeft dit dus meer problemen omdat de belletjes dan blijven hangen.
Door de plaat onderste boven te gieten drijven de luchtbelletjes weg van de kant die uit eindelijk de bovenkant van de tafel wordt.
 

Raalf

Actieve deelnemer
24 mrt 2015
43
0
Ik ben meer gecharmeerd van de river tables met glazen inlay als rivier ipv epoxy
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Hallo,
Hopende iemand mij te kunnen helpen met de nodige informatie, zit zelf te denken aan walnotenhout, maar zou eerst een proefstuk willen maken dat zal geen kwaad kunnen

Gr Anton
Klein beginnen, bv paar afvalstukjes in epoxy gieten
en een keukenbrander kopen om de bellen naar boven te laten komen
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
onderste boven lost ook het probleem waterpas op! of de rivier er dan goed doorheen komt kun je je afvragen...
indien je de delen op een vlak oppervlak legt, zit je niet met een oppervlakte verschil tussen de delen onderling en de tussenliggende epoxy

gaat het automatimatistisch goed.

geen idee of je de epoxy ook met een fijne korrel kan schuren.
heb wel eens opgezocht wat die epoxy kost.... toen heb ik mijn plannen geparkeerd
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Er zijn al best wat draadjes op dit forum over epoxy. Heb je daar al eens tussen gekeken?

Epoxy schuren gaat iig goed. Het is wel erg vies spul, dus een goed mondkapje en afzuiging is handig. Na het schuren tot korrel 1200/2000 kun je het prma polijsten.
 

jagieXK

Actieve deelnemer
20 feb 2018
33
0
Er zijn al best wat draadjes op dit forum over epoxy. Heb je daar al eens tussen gekeken?

Epoxy schuren gaat iig goed. Het is wel erg vies spul, dus een goed mondkapje en afzuiging is handig. Na het schuren tot korrel 1200/2000 kun je het prma polijsten.

Goed om te weten dat epoxy goed te schuren/polijsten valt, doen jullie of word dit dan gedaan met zo'n roterende schijf ? En vanaf welke korrel?

Het onderblad waar het hout op ligt, dit moet inderdaad goed waterpas liggen, zat zelf te denken om een flinke plaat te kopen (bijv. mdf of iets dergelijks glads) en dan gevlakte balken eronder voor stevigheid en vlakte te behouden, of hebben jullie een andere suggestie voor een grote oppervlakte?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.