Combineren Danish Oil en Lappenwachs

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ik heb een vraag je over het combineren van twee afwerkmiddelen. Ik heb een krukje gemaakt van eikenhout dat ik alleen nog hoef af te werken met olie/was. Nu vroeg ik me af of ik twee middelen die ik heb zou kunnen combineren:

Kreidezeit Lappenwachs (bestaande uit lijnolie, houtolie, zuivere biologische bijenwas, lood- en cobaltvrije sikkatief) en Danish Oil. De reden is dat de Lappenwachs wel een mooie warme kleur aan het hout geeft, maar niet heel veel bescherming biedt, terwijl dit bij Danish Oil juist andersom is.

Ik heb alleen niet veel verstand van dit soort middelen, dus ik vroeg me af of er iemand was die toevallig al eens vergelijkbare middelen gemengd had (of na elkaar gebruikt, als dat ook zou werken).
 
P

Pel

Guest
Ik zou het niet mengen, maar je kunt toch een proefstukje maken op een eikenplankje, dan zie je wat het effect is.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik zou denken dat de Danish oil niet gaat hechten door de bijenwas in het andere product. Veel zal afhangen van het percentage. Probeer het inderdaad gewoon eens op een reststukje.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Danish oil is (normaliter) gewoon een mengsel van gekookte lijnolie en vernis, qua samenstelling vergelijkbaar met wat ze in de VS 'wipe on' finishes noemen. Net als die lappenwachs een mengsel is van gekookte lijnolie en (bijen)was. Je zou het best kunnen mengen - maar ik denk dat het resultaat er niet beter op wordt. Zowel 'danish oil' als een dergelijke lappenwachs, zijn compromis-producten, bedoeld om 'sneller' een 'acceptabel' resultaat te behalen. Het mengen van twee compromisproducten levert een nog veel groter compromis op, zeker als de twee oorspronkelijke compromisdoelen ver uiteenlopen. Je gaat dus minder die mooie warme kleur krijgen (die komt omdat olie in het hout trekt; vernis doet dat niet, en danish oil dus ook niet, of minder), en ook minder bescherming, want je verdunt de vernis in de danish oil nog verder.

Als je EN een warme kleur wilt, EN bescherming is de beste oplossing eerst goed in de olie zetten (behandeling een aantal keer herhalen totdat het hout niks meer opneemt), dan goed laten uitharden, vervolgens licht opschuren, en daarna in een goede vernis zetten. Maar dat kost tijd en moeite - die men met de genoemde compromisproducten probeert te besparen (waarbij een minder fraai/goed resultaat op de koop toe genomen wordt....)
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dank voor de uitleg Henk, dat is een duidelijk verhaal.

Ik heb wat uitgeprobeerd door Danish Oil aan te brengen op een stuk dat ik laatst al eens met Lappenwachs had behandeld. Het resultaat is een beetje onduidelijk, maar ik heb het idee dat de Danish Oil niet echt goed penetreert/hecht aan het hout, en dat ik het meeste er gewoon weer afgeveegd heb. Het hout is wel iets stroever geworden, qua uiterlijk is er vrijwel geen verschil. De conclusie lijkt te zijn dat het niet echt veel toevoegt, waarschijnlijk is een combinatie die Henk beschrijft beter.

IMG_7057.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja, was is echt iets dat je als laatste gebruikt. Bijna niets hecht aan was, omdat het zo vettig is.
 
P

Pel

Guest
De olie er eerst verdunt opbrengen, daarna de originele olie op brengen, tot het hout niets meer opneemt, laten drogen ± 3 weken, daarna kun je was erop brengen en uitwrijven. Vernis geeft een plastic / kunststof uiterlijk vind ik.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.