Vensterbanken houtkeuze

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Beste houtfanaten,

Ik moet binnenkort een aantal vensterbanken maken van verschillende lengtes.
Dikte moet ongeveer 40mm worden. Voorzijde moet afgeschuind worden met de bovenfrees.
Langste lengte wordt bijna 4m breedte wordt zo'n 30 tot 40cm afhankelijk van of er nog een radiator ombouw onder gemaakt moet worden.

Hoe ik het gaat maken heb ik aardig in mijn hoofd maar twijfel alleen over het materiaal waar ik het van ga maken:
- Vuren/grenen timmerpanelen 18mm en die dubbel verlijmen, nadeel dat dit blijft werken
- Multiplex plaat 18mm, die in stroken zagen en dubbel verlijmen, twijfel of de aanzet aan de voorzijde van beide platen wel wegvalt wanneer deze gegrond en daarna wit wordt geverfd, voordeel werkt niet zoals bovengenoemde plaat.

Wie kan mij van advies voorzien?

Foto van wat de bedoeling is:
 

Bijlagen

  • IMG_1449.JPG
    IMG_1449.JPG
    42,6 KB · Weergaven: 251

Marty.v

Nieuw lid
9 mrt 2017
7
0
Je hebt ook dikkere platen dan 18mm hoor! Dan hoef je ze niet te verlijmen op elkaar en ik denk dat het geheel zo ook steviger is ;-)

WBP multiplex of groene Mdf zou ik voor opteren.

De fineerlagen ga je altijd wel wat blijven zien bij Multiplex. Je kan eventueel ook edge banding toepassen op deze zichtbare kanten? Lijkt me dan makkelijker af te werken en is heel goed doenbaar.
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Heb al heel wat vensterbanken gemaakt van gewoon 18mm mdf. In mijn ervaring is watervast materiaal niet nodig. Dik de vensterbanken normaal gesproken alleen op waar ze oversteken. Even de tijd nemen om de kopse kanten goed te plamuren en schuren. Lengte van 4m maak je gewoon een naad met v-groef die je later dicht plamuur. Multiplex met en zonder edge banding vind ik voor deze toepassing geen goed idee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.