Behandelen onderzetters

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Hallo allemaal,

Het vinden van het juiste product om iets mee te behandelen vind ik toch nog wel een van de moeilijkste dingen.
Er is zo veel te krijgen maar wat is nou het ''beste''

Ik ben zoals de titel aangeeft opzoek naar een product om onderzetters mee te behandelen.
Eerder heb ik dit gedaan met lijnolie,mineralen olie en danish oil. Maar dit trekt er uiteraard in en maakt het niet geheel vochtwerend.
Of zou ik het met de eerder genoemde producten kunnen behandelen en dan er een wax over?

Op youtube zie ik vaak dat er een polyurethaan product wordt gebruikt, Of mischien hardwax van osmo?

Wat gebruiken jullie?

En mocht je iets van een vernis gebruiken, krijg je dan geen last van druipers of overgangen aangezien je beide zijde apart moet behandelen?

Ok hoor het graag:eek:

Bart
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou olie gebruiken, maar dat heeft idd wat onderhoud nodig. Eventueel flink in de olie zetten en dan 'regelmatig' boenwas. Of hardwas - maar ook dat heeft bij tijd en wijle onderhoud nodig. Vernis (ook PU producten zijn (meestal) te klassificeren als vernis) is 'duurzamer', maar heeft duidelijk andere looks. Dat is een keuze.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
#Henkverhaar dankjewel voor de informatie.

Ik wil natuurlijk wel dat de kleuren van het hout mooi opkomen en gebruik graag olieën.
Heeft u nog advies welke olie? en als ik daarna een boenwas of hardwax gebruik welke? mischien goede ervaringen met een bepaald product.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Olie - elke drogende olie is 'goed'. Ik maak mijn eigen gekookte lijnolie op basis van rauwe lijnolie. Als je iets kant en klaars wilt kopen zou ik denk ik bij de cokerije gaan shoppen. Boenwas geld m.i. hetzelfde voor - iets op basis van bijenwas met terpentijn als 'oplosmiddel' (eigenlijk verwekingsmiddel) is al gauw goed. Onder hardwaxolie hoeft volgens mij geen lijnolieproduct, dat breng je zo op het kale hout aan...
 

boobinga

Actieve deelnemer
20 apr 2018
64
14
de verre zuiden
Olie is onvoldoende. Zelf hoogwaardige olie is onvoldoende. Ik heb de cokerije olie op de kopse kant van een "cookie" gebruikt voor mijn koffietafel; ziet enorm mooi uit, goed ingezopen, goed uitgehard. Maar... Een druppeltje water verkleurt de oppervlak al binnen minuten naar een lichtere toon.
In principe kun je olien en na uitharding een vernislaag erop brengen - misschien ga ik dat pogen doen met een matte vernis.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik gebruik zelf op de onderzetters die ik gemaakt heb polyurethaan lak (glitsa) maar van een ander merk is ook goed. Onderzetters worden nat en er wordt hete drank op gezet en mijn ervaring is dat dat met olie, zelfs met was er op niet genoeg bescherming biedt. En dat je waterkringen krijgt.

Voor mij komt de houtnerf goed genoeg naar voren om zonder eerst te oliën de lak er op te smeren. Even een test stukje maken en je weet genoeg.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
persoonlijk vind ik dat onderzetters juist vocht moeten opnemen
ik laat ze onbehandeld.

Maar je kan ze verzuipen in de epoxy en dan polijsten dan komt er nooit meer kringen in (krassen kan wel)
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
20180722_203035.jpg

mondriaan.jpg
Ditmaal heb ik de onderzetters behandeld met hardwaxolie van de cokerije. Het is even afwachten hoe goed ze zich houden tijdens gebruik, anders zal vernis laag op moeten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.