Instructiefilmpje gezocht voor slijpen van schaafbeitel met afgeronde hoeken

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
In plaats van een vraag over welke slijpmiddelen, nu een vraag over het slijpen zelf.

Wie weet waar er een duidelijke instructiefilm staat waar ik kan zien hoe ik de zijkanten van een schaafbeitel af kan ronden als ik een schaaf wil gebruiken om een breder oppervlak glad te schaven. Het probleem met een geheel vlakke schaafbeitel is dat de zijkanten van de beitel bij mij lelijke sporen achterlaten en het oppervlak dus niet helemaal vlak wordt.

Mijn voorkeur gaat uit naar een filmpje welke het laat zien bij slijpen uit de hand op slijpstenen. Hoe houd je de schaafbeitel het beste vast en hoeveel moet er eigenlijk af aan de hoeken?
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
paul sellers laat dat volgens mij wel duidelijk zien, even kijken op you tube. hij heeft wat filmpjes over het herstellen van een schaaf maar volgens mij ook over slijpen
 

Arjan'74

Actieve deelnemer
20 dec 2012
86
12
Dat klopt, Paul Sellers heeft zeer veel filmpjes over slijpen, maar niet specifiek over dit. Wat het meest in de buurt komt is zijn scrub plane, maar die is denk ik veel te rond om een oppervlak glad me af te werken.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Je ziet vaak dat de hoe min of maar afgerond wordt. Een tip van een oude timmerman die ik al in 1975 kreeg is om de beitel zuiver recht te schaven en aan beide einden, de laatste 8 mm, iets af te ronden, maar niet rond, hoogstens 1 mm op het eind, zodat die net niet buiten de zool uitsteekt. Ik moet zeggen dat dit beter werkt dan de algemeen bekende tip van o.a. Peter Sellers.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Je ziet vaak dat de hoe min of maar afgerond wordt. Een tip van een oude timmerman die ik al in 1975 kreeg is om de beitel zuiver recht te schaven en aan beide einden, de laatste 8 mm, iets af te ronden, maar niet rond, hoogstens 1 mm op het eind, zodat die net niet buiten de zool uitsteekt. Ik moet zeggen dat dit beter werkt dan de algemeen bekende tip van o.a. Peter Sellers.

Is dat niet hetzelfde als hoe Paul Sellers zijn schaafbeitels slijpt? Dat wat Bossy aanhaalt heeft een lichte afronding aan beide zijden van de beitel tot gevolg namelijk. Niet te verwarren met de z.g.n. "scrub plane".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.