Mdf kast deuren afwerken.

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Deuren zijn door externe partij geverft. Zondag wegens plaatsgebrek deuren tijdelijk op elkaar gelegd. Gisteren wou ik de deuren van elkaar afpakken en zaten ze een beetje aan elkaar geplakt. Het feit is dat ze niet netjes geschilderd zijn en dat ik dus ook glad moet schuren. De verf is niet goed verveeld, en er zitten banen in van het rollen. Dus zal ik iets meer moeten schuren dan alleen opruwen.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Wat voor producten heb je gebruikt. Merk en soort. Watergedragen kan je de volgende dag prima schuren. Oplosmiddel gedragen verf duurt wel wat langer voor je het goed kan schuren. Als ik het de volgende dag moet schuren gebruik ik Abranet. Heel licht schuren. Heb je de verf te dik opgezet dan duurt het een stuk langer voordat de verf lekker schuurbaar is. Ik heb wel eens een paar dagen moeten wachten voor de verf droog was. Op dit stukje was de houtrot verwijderd en was de epoxy waarschijnlijk nog niet voldoende uitgehard. Ook wat het vrij koud.

Deuren zijn door iemand anders geverft. Merk en type zijn mij helaas niet bekend. Het is in ieder geval oplosmiddel gedragen verf.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het klinkt alsof er oude verf gebruikt is. Door verdamping is er dan minder oplosmiddel en wordt de verf minder hard. Het duurt ook heel lang voordat de verf hard is.
Je zou kunnen proberen om met een verfbrander de laag zacht te maken, en dan met een scherpe verfkrabber de verf er af krabben.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
IMG_20180716_132053.jpg

Deze kast maandag weggehangen bij een klant, basis is mdf met grondlak laag wit. Kopse kanten met verdunde grondverf opgezet teug geschuurd en daarna in de lakplamuur gezet en dit wederom geschuurd. Daarna 3 lagen sikkens rubbol watergedragen halfglans erop gezet. Vol en zat rollen met een kortharig rolletje. Niet overdag bij deze temperaturen maar vroege ochtend of avond!

Mijn advies, nieuwe deuren maken. Niet leuk maar scheelt een hoop ergernis als ik het zo lees. Succes
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Enkele weken geleden heb ikde keuze gemaakt om de deuren(buiten) onder de overkapping weg te leggen zodat ze beter konden drogen. Na weken van ergenis omdat ik steeds tegen het slechte werk aankeek heb ik vandaag nog een poging gewaagd om te schuren. Gelukkig is de verf nu droog/hard genoeg om te schuren. Ik heb vanavond 1 deur kunnen schuren. Eerst met korrel 240. Daarna met korrel 400 nat afgeschuurd. Het resultaat is dat ik super gladde deuren heb. Op een paar kleine plekjes na.
Dit zijn plekjes waar ik door de grondlak ben gegaan. Als hier de mdf nat word is hij meteen ruw. Kan ik dit nog een keer voorzichtig droog opschuren met korrel 400. Of kan ik hier beter gewoon overheen verven?
Morgen ga ik na een verfwinkel om advies te vragen over goede lak en rollers.
Jullie adviezen zal ik ook meenemen in mijn beslissing.
Bedankt voor jullie adviezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.