Mdf kast deuren afwerken.

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Ik heb recent 4 kast deuren uit mdf vervaardigd. Omdat ik zelf een hekel aan schilderen heb en dit ook niet netjes kan heb ik besloten om het schilderwerk uit te besteden. Nu heb ik afgelopen week het werk opgehaald en zie ik dat de boven en onderkant(kopse kanten) niet geschilderd zijn. Ik lees op internet overal dat je mdf aan 2 zeide moet behandelen i.v.m. kromtrekken. Maar lees nergens iets over de kopse kanten. Nu is mijn vraag: kan het kwaad dat de kopse kanten niet geverfd zijn van mdf. De deuren lopen van plafond tot vloer dus zichtwerk word het niet.
 

Martijn79

Nieuw lid
28 dec 2017
15
0
Zuid-Holland
Het is heel belangrijk om de "zuiging" van de kopse kanten tegen te gaan met verf of epoxy impregneer vooral op je vloer als je gaat dwijlen of er valt een glas met drinken om kan het mdf gaan zwellen en dat is het laatste wat je wil
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Het zijn schuifdeuren van een kast op de slaapkamer. Er zit nog een rail onder dus vocht komt er niet direct aan. Maar ik snap je punt. De rest van het schilderwerk is ook ronduit slecht. Dus ik ben genoodzaakt om de zichtkanten af te schuren en zelf te verven. De kopse kanten verf ik dan meteen mee. Hopelijk is het nog te herstellen zonder dat ik alles kaal hoef te schuren.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Als je MDF aan het schuren gaat is het al snel 'kaal' in mijn ervaring. 240 of 320 en met de hand (schuurblok) of met een machine op de allerlaagste stand. (hand is sneller dan machine uitpakken).
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Kan ik het met de hand glad krijgen? Er zitten banen in van het rollen. En er zitten vlekken in waar de lak niet goed uitgerold is. Verder golft de lak praktisch overal.(sinaasappel) Ik laat het eerst goed uitharden en ga dan aan de slag met schuren.
 

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
232
71
Ik had hetzelfde met mijn boekenkast. Ik heb het machinaal gladgeschuurd en gerold met viltrollers van copenhagen gold. Schuimrollers gaven een slecht resultaat zoals je beschrijft. Met de hand schuren moet ook willen, duurt alleen langer. Gebruik wel een klosje.
 

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
je rolt lak IMHO niet met schuim, maar kortharig vilt. Banen van het rollen schuur je met een schuurblok en 320 zo weg. Gaat erom dat de volgende verflaag iets heeft om te hechten. Als je wisselt van systeem (water/lak) dan ook gronden voor de zekerheid.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
Kopse kanten lijken mij niet zo belangrijk bij jouw toepassing, gaan platen niet op kromtrekken naar mijn mening.
Lakken inderdaad met een viltroller.
Eindresultaat wordt in grote mate bepaald door het schuren, jij moet nu zoals je ook aangeeft verse lak gaan schuren, droog geeft dat bij mij altijd problemen, ik doe dat dan met waterproof schuurpapier en terpentine (bij alkydlak natuurlijk) je kunt schuurpapier dan steeds schoonmaken en het wordt spiegelglad.
Droogvegen en navegen met een kleefdoek.
Met de viltroller nat in nat werken.
En vooral stof vermijden, platen rechtop en niet liggend. Ik lak bij voorkeur in een andere ruimte dan waar ik schuur, niemand anders rondloopt etc.
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik lees dat je het werk hebt uitbesteed. Ik neem aan, dat je de schilder al met je ontevredenheid geconfronteerd hebt. Zeker als er ook in het zichtwerk vlekken zitten, dan zou ik zeggen, terug met de handel en opnieuw doen en dan wellicht ook een afspraak maken over het al dan niet behandelen van de kopse kanten. Boven en onder kan je wellicht nog onbehandeld laten, omdat niemand dat ziet, maar de zijkanten zijn wel zichtwerk en dat moet hij gewoon netjes doen.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Ik heb contact gehad met de schilder. Hij heeft bij afhalen al aangeboden om een en ander overnieuw te schilderen. Ik moet alleen nog even kijken wat hij nu anders gaat doen als de eerste keer anders krijgen we geen beter resultaat.
Verder heeft hij de zijkanten (zichtwerk) wel gedaan. Dit had naar mijn idee wel netter gekunt. (Maar dat is een andere discussie)
Ik overweeg om het zelf te gaan schuren. Gewoon omdat ik er zelf denk ik meer tijd in wil en kan steken als iemand die een werk aanneemt.
Schuur jij nat met een schuurblok of een schuurmachine. En welke korrel gebruik je. Is het wijsheid om eerst met een grove korrel te beginnen en later fijner of met één korrel alles gladschuren. Ik heb weinig ervaring met schuren dus graag jullie adviezen.
Ik heb hierboven al korrel 320 gelezen. Geld dit ook voor nat schuren?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@ Foexie,

Je schrijft:
"Omdat ik zelf een hekel aan schilderen heb en dit ook niet netjes kan heb ik besloten om het schilderwerk uit te besteden.
Nu heb ik afgelopen week het werk opgehaald en zie ik dat de boven en onderkant(kopse kanten) niet geschilderd zijn."

"De rest van het schilderwerk is ook ronduit slecht."

"heb contact gehad met de schilder. Hij heeft bij afhalen al aangeboden om een en ander overnieuw te schilderen.
Ik moet alleen nog even kijken wat hij nu anders gaat doen als de eerste keer anders krijgen we geen beter resultaat.
Verder heeft hij de zijkanten (zichtwerk) wel gedaan. Dit had naar mijn idee wel netter gekunt. (Maar dat is een andere discussie)"

Ik kan mij niet voorstellen dat een professionele schilder dit soort werk aflevert.
Ik denk dat de meeste doe-het-zelvers het dan beter kunnen maar een echte schilder levert vakwerk af.
Mvg, :).
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
Ik weet natuurlijk niet welke lak die schilder gebruikt heeft. Ik gebruik het liefste verf die je met terpentine moet verdunnen en niet met water, die droogt wat langzamer en ik krijg daarmee een strakker eindresultaat (ben natuurlijk geen schilder maar een hobbyist)
Bij MDF ontvet ik goed, even schuren met korrel 150 dan gronden en schuren met korrel 180 (je ziet dan vlekken maar die verdwijne later wel) nog een keer gronden en schuren met 240. Dat doe ik droog met een excenterschuurmachine. Na het schuren mag je geen verschillen meer voelen; wat je kunt voelen blijf je later zien.
Dan de lak erop; die schuur ik dan nat met korrel 400, met de hand of met een blok. Vervolgens laatste keer lakken.
Iedere keer zo dun mogelijk lakken.
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
@spaander. Ik had een oproep via fb. Ik dacht ook dat hij schilder was. Ik ben niet goed in schilderen maar ik kan het zelfs netter als dit.
Dus ga ik dat ook proberen denk ik.
@elzenmaa. Aan de geur te zeggen lak op therpetine basis.
Hoe langer ik naar het werk kijk hoe slechter dat het word.
Ik ga morgen aan de slag met schuren.
Ik zie in eerdere berichten nat schuren net therpetine. Werkt dit hetzelfde als nat schuren met water?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Allereerst is schilderen ook niet mijn hobby, maar als je de tijd neemt en je goed inleest en laat adviseren komt het wel goed.
En als het toch fout even diep ademhalen en zonder gooien en smijten gewoon opnieuw beginnen.;)

Mijn stookhok grenst aan de badkamer daar heb ik een deur in gemaakt om van die kant ook goed bij de verwarmingsketel te kunnen.
Die deur is van gewoon MDF (gamma) en die heb ik geschilderd met een goede primer en met goede alkyd verf.
Ik heb de zijkanten niet speciaal bewerkt (want dat wist ik toen nog niet, was nog geen lid van dit forum) wel een paar keer extra geschilderd.
De deur zit er al meer als 14 jaar in zonder een krimp te geven en word dagelijks gebruik omdat ik er ook een opbergruimte achter heb zitten.

Ik denk dat ik wel minstens 2x primer en 2x verf heb gebruikt maar weet dat niet meer zeker.
Ik weet niet meer wat voor primer ik toen heb gebruikt maar nu gebruik ik sudwest uni grond.
En Histor-Endura 3400 wit/blanc die is nu niet meer verkrijgbaar maar hiervoor een gelijkwaardige goede verf nemen.
Ik gebruik nu Sikkens Rubbol Finura en met een Anza Elite Viltrol (die blijf goed rollen) dat geeft bij mij een prachtig resultaat.
Ik heb verf op alkyd basis gebruikt omdat ik dat prettiger en mooier vind schilderen.
Mvg, :).
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Grote oppervlaktes in hoogglans afwerken is lastig. Helemaal als je watergedragen hoogglans verf neemt en met hoge temperatuur..
Het nadeel van terpetine gedragen verf is dat lichte kleuren zeer snel verkleuren. Dit gaat ook voor een deel op voor hoogglans watergedragen.
Mijn advies neem watergedragen verf zijdeglans. Je moet het wel iets voller opzetten dan de variant op basis van oplosmiddel. Zoals al vermeld neem een kortharige roller en werk nat in nat. kruislings rollen en met een beetje aandacht een goed resultaat. Begin niet bij extreme temperaturen je moet dan te snel werken.
Als je blank mdf snel wil gronden gebruik dan de versie van alabastine. Deze is veel sneller op te brengen dan de standaard grondverven.
Succes.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
483
111
Ik gebruik terpentine omdat ik niet met water op MDF wil, maar vooral ook omdat ik het liefste met alkydverf werk. Ik zet ook zo schraal mogelijk op.
Ik lees hier ook andere dingen, zo heeft ieder zijn voorkeuren, ook hier geldt dus weer dat er meerdere wegen naar Rome leiden
 

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Ik ga binnenkort eens aan de gang om mdf te gaan schilderen met een twee componentensysteem. Ik heb mijn boot ook met twee componentenlak van De IJssel geschilderd. Dat schildert superstrak. Advies van de fabrikant is om de kopse kanten met injectiehars in te smeren, zodat de zuiging ophoudt. Daarna als grondlaag HB coating (ook een tweecomponentensysteem en daarna aflakken met Double coat. Naast de IJssel zijn er ook andere fabricanten die een gelijksoortig pallet kennen.

Voor MDF heb ik het nog nooit toegepast, maar ga het maar eens proberen.

Heeft iemand er al ervaring mee??
 
Laatst bewerkt:

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Omdat de verf maar bleef ruiken heb ik het schuurwerk uitgesteld. Deze avond ben ik begonnen met schuren. Het schuurpapier slipt meteen dicht. Je kunt maar 2x op en neer gaan met de schuurblok en het begint dicht te slippen. Ik heb waterproof schuurpapier korrel 320 en 400. Ik heb het nat (met therpetine) en droog geprobeerd. Het lijkt plaatselijk ook of de grondlak nog niet goed droog is. Gaat dit nog uitharden als er al afgelakt is? Hoelang moet je wachten tot lak echt goed hard is voor het te schuren?
De "schilder" heeft het blik nog dus ik heb geen idee welk merk hij gebruikt heeft. Deuren zijn 11 dagen geleden voor het laatst afgelakt.
Hopelijk kan iemand mij adviezen geven.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Na bijna twee weken en bij de temperaturen die we nu hebben, zou de verf al lang uitgehard moeten zijn. Het kann ook zijn dat het schuurpapier te fijn is en je te hard drukt. Je hoeft de verf alleen maar heel licht op te ruwen nadatje ontvet hebt.
Dat je de verf nog ruikt is een kenmerk van verf alkydhard Basis en kan best wel lang aanhouden, maar met deze temperaturen?
Als de grondverf niet goed droog was geweest, had je die gewoon met de twee laag vermengd en was die gaan uitharden. De schilder die de verf voor het huis van mijn ouders aanmaakte adviseerde altijd om voor buiten een mengsel van grondverf en gewone verf te gebruiken.
Is er niet iets anders aan de Hand? Bijvoorbeeld mdf onder grondverf niet goed ontvet?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Wat voor producten heb je gebruikt. Merk en soort. Watergedragen kan je de volgende dag prima schuren. Oplosmiddel gedragen verf duurt wel wat langer voor je het goed kan schuren. Als ik het de volgende dag moet schuren gebruik ik Abranet. Heel licht schuren. Heb je de verf te dik opgezet dan duurt het een stuk langer voordat de verf lekker schuurbaar is. Ik heb wel eens een paar dagen moeten wachten voor de verf droog was. Op dit stukje was de houtrot verwijderd en was de epoxy waarschijnlijk nog niet voldoende uitgehard. Ook wat het vrij koud.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.