Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 20 van de 20
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Zou dit eerder als geluk omschrijven dan als regel te stellen
    Hout blijft een natuurproduct en blijft leven

Als je het hout van bij masave gehaald hebt, wat een betrouwbare houthandel is, kan je dan bij hem eens polsen naar het vochtigheidspercentage en hoe Rick staat tov het idee om het tafelblad als een geheel te houden… niet?
    Als het percentage rond de 12% ligt en je werkt je hout af met een middel zoals Rubio of skylt dan zou dat eventueel toch moeten lukken?
    Oke ja diegene die zeggen dat je het tafelblad zou moeten verzagen en dan om en om verlijmen hebben eigenlijk wel gelijk, dit is ook wel de regel bij het meubelmaken, maar dan nog, dit kan je toch nog altijd doen moest het volledige blad beginnen schotelen?

Anders zou ik het zonde vinden van het blad, dan had je even goed gewoon planken kunnen kopen

groeten,

christophe

Ps: oké net gelezen dat je 2 bladen zou willen verlijmen tot een geheel van 1000 m breed… Ik zou ze dan eerst apart vlakken en dan lijmen, als je dit in 1 geheel zou doen verlies je nog veel meer dikte…
    Laatst gewijzigd door Beickybeer; 13-01-19 om 14:23.

Ga toch lekker stoer doen en de balken wel zagen op 120mm, schaven maar dan terug gewoon tegen mekaar lijmen met de hoop dat de tekening mooi blijft dan. En zoals 'Beickybeer' zegt, mocht het foutlopen en het blad schotelt dan kan ik nog altijd het blad terug verzagen en om en om lijmen.

Alvast bedankt voor de tips, foto's volgen!

Toevallig zijn we gisteren begonnen met een vergelijkbaar project in dezelfde houtsoort. De brede delen zagen we eigenlijk altijd op tot smallere delen en daarna lijmen we alles weer tegen elkaar. Mutenye is super mooi maar loodzwaar en echt een uitdaging om te bewerken.

Succes met de bouw, ik vind het enorm leuk dat ik zo het proces kan meemaken .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasaveHout Bekijk Berichten
    Toevallig zijn we gisteren begonnen met een vergelijkbaar project in dezelfde houtsoort. De brede delen zagen we eigenlijk altijd op tot smallere delen en daarna lijmen we alles weer tegen elkaar. Mutenye is super mooi maar loodzwaar en echt een uitdaging om te bewerken.

Succes met de bouw, ik vind het enorm leuk dat ik zo het proces kan meemaken .
    Bedankt voor je antwoord, dus jullie lijmen de delen gewoon terug tegen mekaar en niet om en om? Hoe breed houden jullie de delen, ik kan schaven tot 400mm breed maar dat is te breed waarschijnlijk?

Het is altijd de keuze tussen wat is het meest stabiel en wat staat het mooiste qua nerf. Hoe breder het hout hoe meer spanning....maar brede planken staan erg mooi in een tafel. Voor een blad van 1 meter breed zijn 4 delen van 250mm mooi natuurlijk. Mocht ik aan de stabiliteit twijfelen dan zagen we smalle stroken.

De nerf kan nog zo mooi zijn, de meeste klanten hebben toch liever een blad dat relatief recht blijft. Als optie kunnen we ook u profielen in het blad infrezen.

Beginnetje gemaakt, uitgeplozen hoe ik de planken tov mekaar wil gaan verlijmen enzo.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      20190126_163448.jpg
Bekeken:   123
Grootte:   94,0 KB
ID:        84293

Is de eerste keer ik zoiets doe, graag jullie mening/kritiek over mijn plan van aanpak van de verschillende 'problemen'

Deze zou ik gewoon opvullen met epoxy:

Naam:      20190126_163511.jpg
Bekeken:   124
Grootte:   79,9 KB
ID:        84294

Hier zou ik het hout wat in de barst zit uitzagen/hakken, dan vlinder of 3 erin en dan epoxy

Naam:      20190126_163508.jpg
Bekeken:   123
Grootte:   80,2 KB
ID:        84295

Deze weet ik niet zeker of vlinders nodig zijn of enkel epoxy voldoende is?

Naam:      20190126_163453.jpg
Bekeken:   124
Grootte:   76,9 KB
ID:        84296

Ivm epoxy, ik heb in het verleden met west systems epoxy gewerkt, zijn er nog alternatieven, betere prijs, betere kwaliteit,...?

Ivm de vlinders, ik zie op ebay enzo verschillende freesmallen te koop staan voor die vlinders, weet iemand een benelux webshop waar die te koop zijn?

Alvast bedankt voor de tips.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Epoxy gewoon ff googelen, webshops zoals mr boat / polyestershoppen zijn prima.

Wat betreft kans op kromtrekken, je kan het geheel ook nog altijd van onderaf inzagen, zoals ze dat met vloerdelen ook doen.

Heb een vraagje ivm werkvolgorde, mijn huidig plan is om de delen op 250mm breed te zagen, dan te gaan schaven tot ze vlak zijn en dan de 4 delen terug aan mekaar lijmen.

Wat is de correcte werkvolgorde voor het opgieten met epoxy en het plaatsen van de vlinders, doe ik dit nu, bij de onbewerkte delen en ga ik dan schaven met de vlinders en epoxy inclusief? Of zaag/schaaf ik beter eerst de delen en doe ik de epoxy en vlinders in een later stadium. Mijn buikgevoel zegt dat ik best nu het ruwe hout stabiliseer met epoxy en vlinders en dan alles in 1 keer zaag/schaaf, maar had graag jullie mening gehoord.

Alvast bedankt, Christof.

Nieuwe beitels zijn aangekomen en kon die natuurlijk niet laten liggen :-), beginnetje gemaakt met het opkuisen van de grootste barst in het hout.

Naam:      20190126_163508.jpg
Bekeken:   67
Grootte:   80,2 KB
ID:        84755

Naam:      20190206_205621.jpg
Bekeken:   68
Grootte:   90,0 KB
ID:        84756

Lijkt mij voor epoxy handiger als blad al vlak is

Forum Rechten