Welke houtsoort kiezen

Christof

Actieve deelnemer
19 nov 2008
32
0
Deze draad even terug boven halen na lange tijd.

Heb stukken gezaagd van ongeveer 25cm breed en voor een eerste keer door de vandiktebank gehaald, prachtig hoe de houttekening bovenkomt bij het schaven. Moet toegeven dat ik me wat verkeken heb op het schaven van zo'n grote delen, wegen al gauw 30kg of meer per stuk schat ik!


OOB2sQd.jpg


Voorlopig resultaat na uurtje schaven en zweten :), alle delen hebben nu 1 relatief vlakke kant, volgende stap is alles vandikte maken op zelfde dikte. Dan ga ik proberen om de lijmnaad perfect te krijgen dmv de naad in te zagen met invalzaag en liniaal, heb dit nog nooit op deze manier gedaan dus 'fingers crossed'! Mijn eerste idee was om de zijkant lijmklaar te krijgen op de klassieke manier op de vlakbank, maar dit lukt me nooit met zo'n zware delen.

Zou enkel de lijmnaad sterk genoeg zijn of zou ik toch beter kijken om pennen ofzo te gaan gebruiken om het nog steviger te maken?

PbtEZ7V.jpg


Schaafresultaat is niet perfect, denk dat ik tegen te limiet aanloop van mijn oude schaafbank met 2 messen en de warrige nerf van het hout. Alle tips welkom!

uG1mhpB.jpg
 

tuoh

Oud hout
Is kruisdraad, laatste pas weinig afnemen helpt wel eens. Maar die oude schaafmachines werken met grote snijhoeken, niet ideaal om hard hout met kruisdraad mooi te schaven.
Werken wel perfect voor de meeste Europese houtsoorten.

Pennen, domino's lamello's, etc. versterken de lijmnaad niet noemenswaardig, ze zorgen wel dat de delen mooi gelijk blijven qua hoogte bij het samenpersen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Ik heb toevallig vanmiddag de laatste 2 delen mutenye ook verwerkt tot een blad. Echt megazwaar hout inderdaad. Scherpe messen zijn een must en een lage doorvoersnelheid hielp bij mij ook.

Morgen mag het blad uit het lijmrek....daar verheug ik me nog niet echt op. Vanmorgen een eiken blad voor iemand verlijmd van 40x1250x2500mm....dat woog ook best wat.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb toevallig vanmiddag de laatste 2 delen mutenye ook verwerkt tot een blad. Echt megazwaar hout inderdaad. Scherpe messen zijn een must en een lage doorvoersnelheid hielp bij mij ook.

Morgen mag het blad uit het lijmrek....daar verheug ik me nog niet echt op. Vanmorgen een eiken blad voor iemand verlijmd van 40x1250x2500mm....dat woog ook best wat.

Wellicht wordt het tijd voor een vacuümhefsysteem? Eentje die je aan de lepels van de vorkheftruck kan hangen.

Even gegoogeld en kwam op deze site:
https://muyen.com/producten/va700-accuzuiger-kantelbaardraaibaar-250-kg/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.