Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 25 van de 25
    Deze draad even terug boven halen na lange tijd.

Heb stukken gezaagd van ongeveer 25cm breed en voor een eerste keer door de vandiktebank gehaald, prachtig hoe de houttekening bovenkomt bij het schaven. Moet toegeven dat ik me wat verkeken heb op het schaven van zo'n grote delen, wegen al gauw 30kg of meer per stuk schat ik!

Voorlopig resultaat na uurtje schaven en zweten :-), alle delen hebben nu 1 relatief vlakke kant, volgende stap is alles vandikte maken op zelfde dikte. Dan ga ik proberen om de lijmnaad perfect te krijgen dmv de naad in te zagen met invalzaag en liniaal, heb dit nog nooit op deze manier gedaan dus 'fingers crossed'! Mijn eerste idee was om de zijkant lijmklaar te krijgen op de klassieke manier op de vlakbank, maar dit lukt me nooit met zo'n zware delen.

Zou enkel de lijmnaad sterk genoeg zijn of zou ik toch beter kijken om pennen ofzo te gaan gebruiken om het nog steviger te maken?

Schaafresultaat is niet perfect, denk dat ik tegen te limiet aanloop van mijn oude schaafbank met 2 messen en de warrige nerf van het hout. Alle tips welkom!

Is kruisdraad, laatste pas weinig afnemen helpt wel eens. Maar die oude schaafmachines werken met grote snijhoeken, niet ideaal om hard hout met kruisdraad mooi te schaven.
    Werken wel perfect voor de meeste Europese houtsoorten.

Pennen, domino's lamello's, etc. versterken de lijmnaad niet noemenswaardig, ze zorgen wel dat de delen mooi gelijk blijven qua hoogte bij het samenpersen.

Ik heb toevallig vanmiddag de laatste 2 delen mutenye ook verwerkt tot een blad. Echt megazwaar hout inderdaad. Scherpe messen zijn een must en een lage doorvoersnelheid hielp bij mij ook.

Morgen mag het blad uit het lijmrek....daar verheug ik me nog niet echt op. Vanmorgen een eiken blad voor iemand verlijmd van 40x1250x2500mm....dat woog ook best wat.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MasaveHout Bekijk Berichten
    Ik heb toevallig vanmiddag de laatste 2 delen mutenye ook verwerkt tot een blad. Echt megazwaar hout inderdaad. Scherpe messen zijn een must en een lage doorvoersnelheid hielp bij mij ook.

Morgen mag het blad uit het lijmrek....daar verheug ik me nog niet echt op. Vanmorgen een eiken blad voor iemand verlijmd van 40x1250x2500mm....dat woog ook best wat.
    Wellicht wordt het tijd voor een vacuümhefsysteem? Eentje die je aan de lepels van de vorkheftruck kan hangen.

Even gegoogeld en kwam op deze site:
    https://muyen.com/producten/va700-ac...aibaar-250-kg/
    Groeten, Raymond

@sunrayes, duik ik even in

Veel succes met dit project, ben erg benieuwd naar de volgende stap

Forum Rechten