Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Welke houtsoort kiezen

Hallo,

wil graag zelf een bureaublad maken dat geplaatst gaat worden voor/in een raam. Nu ben ik bang dat het bureaublad ongelijk gaat verkleuren aangezien er een stukje voor het raam en stukje voor de muur gaat zitten. Zijn er houtsoorten die hier beter voor geschikt zijn qua verkleuring of maak ik me zorgen om niks? Had graag een donkerder/bruinere houtsoort gehad met mooie houttekening in.

Raam zit wel op de noordkant, dus nooit directe zoninval.

Voorbeeldfoto:

Waar tafelblad moet gaan komen, vanaf de hoek links tot ongeveer halverwege het raam:

verkleuren hou je
    het beste neem je een lichte houtkleur en beits je die donker
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Notelaar ? Van nature reeds redelijk donker, en mooie schakeringen erin.
    Ik vermoed wel dat je op termijn sowieso verschillen in verkleuring gaat hebben.

-voor een vensterbank had ik hetzelfde vraag een jaar geleden en kreeg van een welbekende fijnhouthandelaar de antwoord, dat het meestal geen probleem is als hij behandeld wordt en als hij niet nat kan worden (i.e. binnenshuis oke) - heb ik uit bostamarinde gemaakt met matte vernis erop, ziet als nieuw uit na een half jaar
    -zeker niet te fel gekleurde houtsoort gebruiken; exotieken zoals padouk of purpleheart gaan sterk verkleuren!
    -je zou een al door zonlicht verkleurde plank kunnen (her)gebruiken dan ben je zeker dat er niks verandert
    -of je zou het omdraaibaar kunnen maken en regelmatig omdraaijen (niet ondersteboven, maar links-rechts dus), dan blijft het uniform verkleurd denk ik.

ideetjes.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DeCrow Bekijk Berichten
    Notelaar ? Van nature reeds redelijk donker, en mooie schakeringen erin.
    Ik vermoed wel dat je op termijn sowieso verschillen in verkleuring gaat hebben.
    Notelaar heeft net de neiging om sterk te verkleuren. De kleur gaat van donkerbruin naar meer karamelkleurig onder invloed van uv licht....

Forum Rechten