De juiste stanley?

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Controleer of de zool vlak is, niet scheluw dus.
Handvaten kan je prima zelf maken, als je de kunststof versie niet wilt.
De kwaliteit van het schaafmes, daar zit veel verschil in. Slijpen en wetten, en je komt erachter.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Met die 5 graden hoek bedoel ik het volgende:
Een schaafbeitel is normaal gesproken vlak aan de achterkant, en heeft dan een schuine kant van 25 graden aan de andere kant.
Als je een steilere schaafhoek wil, voor gladder schaven van "moeilijke" houtsoorten, dan kun je aan de achterkant, die normaal vlak is, een schuine kant slijpen.
Zie York-pitch of middle-pitch
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
@ chevy: ik denk inderdaad dat het snel goed is, daar sluit ik me bij aan. Zoals bij fotografie of andere vaardigheden: het is niet de schaaf maar de man erachter die het verschil maakt.

@lflab: hoe bedoel je die 5graden hoek?


Het probleem is: als beginner wil je er niet té veel geld voor uitgeven, maar je wil goed gereedschap. En in mijn geval wil ik liever een oud stuk gereedschap met werk, dan een nieuwe uit China. Dus vragen we om hulp hier. Het is onmogelijk om door alle adviezen een duidelijk pad te bewandelen. De een roept oude schaaf, de ander zegt: maakt niet uit wat voor schaaf, nog weer een ander zegt: maakt ook niet uit, maar hij moet wel vlak zijn, en de laatste zegt, jaa, maakt niet uit en je moet hem vlakken en dan nóg een ander mes, handvat en een nieuwe kikker. :confused::confused::confused::confused:
...stanley, darex, narex, silverline, juumra,...,....,...

en de zool met sleuven of glad, dat was ook nog een puntje: ik heb gelet op de gladde zool, maar alsnog niet de goede keuze dus.....

Nu moet ik wel zeggen: dat witte plano schaafje, is wel écht van belabberde kwaliteit naast de Stanley, dus opzich is dat nog goed merkbaar voor een leek.

En als je dan al een schaaf hebt; komt het slijpen, machinaal, op glas, op een vlakbank?
welke korrels?
slijphulp: stanley, naamloos, veritas?

Rob cosman, Paul Sellers, John Malecki, en nog tig anderen hebben hun eigen wijze. maar het maakt het voor een starter niet gemakkelijker.

vandaar ook dat er zovaak naar gevraagd wordt.

Morgen komt er als het goed is nog een schaaf binnen, misschien wel met dé houten handvaten uit het goede oude tijdperk. Nu eens kijken of iemand me kan voordoen hoe er moet worden geslepen......

Nailed it! Wat slijpen aangaat, ik zou zeggen Paul Sellers. Er zijn zoveel technieken maar zelf vind ik uit de vrije hand het fijnst, dan heb je nooit iets nodig anders dan je handen (en slijpstenen natuurlijk). Qua korrels, afhankelijk van de staat van de beitel 220-800/1000 en dan 2000. Hierna stroppen op leer met compound (hoeft geen moeilijke dure te zijn, gewoon polijstpasta voor auto's werkt ook) en dan klaar! Het liefst diamant om te starten, lekker vlak en anders is de Skerper set van Knives and Tools erg fijn, dat vind ik in ieder geval. Het zet je alleen wel 150,- terug maar dan kan je met wat oefening alles in huis slijpen. :D
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
Bekijk bijlage 90894
Bekijk bijlage 90895

Helaas, gehoopt had ik op een houten handvat,maar het blijkt een fopschaaf van dezelfde leeftijd te zijn.

Nailed it! Er zijn zoveel technieken maar zelf vind ik uit de vrije hand het fijnst, dan heb je nooit iets nodig anders dan je handen (en slijpstenen natuurlijk). Qua korrels, afhankelijk van de staat van de beitel 220-800/1000 en dan 2000. Hierna stroppen op leer met compound (hoeft geen moeilijke dure te zijn, gewoon polijstpasta voor auto's werkt ook) en dan klaar! Het liefst diamant om te starten, lekker vlak en anders is de Skerper set van Knives and Tools erg fijn, dat vind ik in ieder geval. Het zet je alleen wel 150,- terug maar dan kan je met wat oefening alles in huis slijpen. :D

Ik zit erover te pijnzen, maar ik kan niet geloven dat iedereen zomaar een setje van 150 piek of meer in huis heeft. Ik heb stukken gelezen over oliestenen? volgens mij is dit een vele malen voordeligere oplossing om mee te slijpen dan de waterstenen. Iemand die hier nog wat over te zeggen heeft?

Optie 1: de combistenen 1000/4000 is maar 4 tientjes

optie 2: oliestenen,

optie 3: Baptist Startset:

diamantsteen 1000/400
watersteen 1000
watersteen 4000

Waarom diamantsteen? het grovewerk, en dan na slijpen met de japanse stenen?

optie 4: skerper set

220/1000/2000/5000

Volgens mij is dit een meer allround set (keukenmessen slijpen is ook geen luxe, je kunt er nu mee op je kont naar keulen)? waar de baptist een set is voor gereedschap (door de diamantsteen)

echter zit er dan nog geen lederen strop bij... of hoeft die dan niet meer?


Er is al veel over geschreven, maar sommige dingen zijn niet meer verkrijgbaar, en iedereen koopt wat anders helaas :-(


https://www.woodworking.nl/showthread.php?10830-Diamant-slijpsteen-van-Baptist
https://www.woodworking.nl/showthread.php?23-beitelslijpgereedschap
http://www.slijpuniversiteit.nl
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
De discussie lijkt weg te drijven bij Stanley schaven :D
Ik heb waterstenen van Aliexpress,en die zien er hetzelfde uit als de goedkope stenen bij baptist (kleur, lettertype, rubberen houdertje), kosten 15 euro of iets dergelijks. Op marktplaats zie je wel van die diamant platen, voor 10 euro oid, ben daar eigenlijk wel benieuwd naar (worden niet hol).
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ach,

Het simpelst is kom gewoon naar de Open Dag Hout in Zutphen!!

Ik geef dan op Zondag demo's onder andere Het gebruiks klaar maken van een stalen blokschaaf oud of nieuw en het slijpen van je (schaaf)beitels met diverse stenen oa: japanse waterstenen, natuurstenen (corticule zandsteen moddersteen, lavasteen etc) en diamandstenen.

Een oude schaaf kun je in 20 minuutjes gebruiksklaar maken.

Het probleem bij schaven aankopen is dat de meeste nog niet kunnen schaven en daardoor niet goed kunnen bepalen of een schaaf aan hun verwachtingen gaat voldoen.

Elke schaaf eender zal je mee kunnen schaven.

Groetnis, Roeland
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik zou als ik jou was gebruik maken van zijn aanbod, dankzij hem weet ik nu wat ik moet doen, een betere leermeester is er niet.

succes.

Gr Danny
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nailed it! Wat slijpen aangaat, ik zou zeggen Paul Sellers. Er zijn zoveel technieken maar zelf vind ik uit de vrije hand het fijnst, dan heb je nooit iets nodig anders dan je handen (en slijpstenen natuurlijk). Qua korrels, afhankelijk van de staat van de beitel 220-800/1000 en dan 2000. Hierna stroppen op leer met compound (hoeft geen moeilijke dure te zijn, gewoon polijstpasta voor auto's werkt ook) en dan klaar! Het liefst diamant om te starten, lekker vlak en anders is de Skerper set van Knives and Tools erg fijn, dat vind ik in ieder geval. Het zet je alleen wel 150,- terug maar dan kan je met wat oefening alles in huis slijpen. :D

Slijpen kan op de onderkant van een koffiekopje, of zoals in de aannemerij gebeurde op de ammerilsteen (grof) en dan afwetten met een stuk Belgisch brok. Stroppen kan overigens ook prima op een willekeurig stuk leer, zoals op een (oude) riem. Een goede allround oplossing is naar mijn mening de Skerper set, maar wat ik zei, het kan ook op een stoeptegel of op een stuk glas met schuurpapier. Ook het vlakken van de zool van je schaven kan op veel verschillende manieren, diamantstenen, stoeptegels, glasplaten.

Ik ben van goedkoop naar duurder gegaan en ik had gelijk de Skerper set willen hebben, maar dat is achteraf. :D Ook qua restauratie (of uberhaubt gebruiksklaar maken) van schaven heb ik enig ervaring, als hobbiest blijft het altijd een beetje puzzelen en tobben. :)

En het aanbod van Roeland, goud. Als je erheen kan, doen! :D

Oh ja, 220/1000 en dan stroppen of wetten is voor 99,8% van het gebruik voldoende.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
nou, dan neem ik graag het aanbod van roeland aan om even te gaan kijken. Zutphen was het niet? Vanaf den Bosch een stuk beter te rijden dan Akkrum. Moet ik 1 van de 2 schaven als proefkonijn meenemen? ;-).

Ben benieuwd wat er nog meer te zien is op de open dag.... Welke clinics ga je nog meer geven op de dag?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.