Verstelbare scharnieren poort

yarnev

Actieve deelnemer
13 okt 2014
86
0
Hey iedereen,

Enkele weken geleden plaatste ik hier reeds een bericht over het installeren van zware palen in de grond om een poort aan op te hangen. De palen staan ondertussen :).

Nu, voor de poort zelf (twee vleugels, elke vleugel ongeveer 1m50 op 1m60, gemaakt uit een kader van padouk met padouk bekleding erop --> zwaar dus...) moet uiteraard aan de paal bevestigd geraken.
Liefst had ik dit gedaan met een soort van verstelbare scharnier, zodat eventueel doorhangen wel wat gecompenseerd kan worden op termijn (en de afstelling van de vleugels op elkaar ook wat eenvoudiger is).
Het internet geeft wel wat ideeen en mogelijkheden, maar graag had ik eens gehoord bij jullie.
- Zijn er hier mensen die al zulke poorten hebben geinstalleerd met verstelbare scharnieren en waarbij ze al dan niet tevreden waren over hun scharnieren?
- Welke scharnieren kennen jullie die in aanmerking hiervoor zouden kunnen komen (en waar zijn ze beschikbaar?)
- Andere tips/ideeen/zaken om in het achterhoofd te houden?

Al merci!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Zelf heb ik deze:
20180707_141225.jpg
Aan het stalen frame in de poort dit een lip gelast, daar zit de draadeind (M12) doorheen, en met de moeren aan beide kanten van de lip is de poort in de breedte heel precies te stellen en later na te stellen. Maar er zijn als ik zo google ook als schroefbaar plaatje te vinden, en anders te laten maken bij een constructiebedrijf als je geen lip aan de poort zelf kunt maken.

Bij mij bestaat de poort uit een stalen gegalvaniseerd frame, waar aan beide zijden planken zijn geschroefd. Frame heb ik zelf gelast op de maat van de doorgang bij mijn oprit en daarna laten verzinken.

Ik weet niet meer waar ik ze destijds heb gehaald, maar volgens mij zijn ze bij een goede ijzerwarenhandel (niet zijnde buwmarkt) te krijgen.
Wel heb ik een balk boven de poort gemonteerd, zodat de poort er door ongenode gasten als deze dicht zit, niet uitgetild kan worden (maar als deze open staat, lukt dit wel).
Ik heb expres voor dit type scharnier gekozen omdat ik hierbij de poort er redelijk makkelijk uit kan tillen. De doorgang bij mij is eigenlijk aan de smalle kant tussen ons huis en de buren, en voor extra breedte met bijvoorbeeld de aanhanger, til ik er met 2 man de poort 'even' uit.

Wel wil ik ze eigenlijk willen vervangen door RVS exemplaren, want ik merk dat ze nu beginnen te roesten (na een jaar of 8). Maar ik ben dit model nog niet in RVS tegengekomen. Wel het deel dat je op de paal schroeft (de schroefduim), maar het oog met draadeind nog niet. Dus ik ga dat laten maken binnenkort bij een constructiebedrijf waar ze RVS kunnen lassen.
Maar qua gewicht geen enkel probleem. Bij mijn vader hangt de poort aan hetzelfde systeem, en die is niet te tillen als je die eruit zou halen.
 
Laatst bewerkt:

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Hey hey.

Ik heb ook een paar jaar geleden een soort gelijke scharnier gebruikt, maar ik heb wel voor de zekerheid door de "staande as" waar de poort aan draait een gaatje doorheen geboord en draad in getapt en hier een rvs boutje in gedraaid.
Dit heb ik gedaan om een ander voor te wezen dat zij de poort er uit zullen tillen en ergens anders zouden plaatsen. :)(

Nu is het een heel karwei om de poort er uit te tillen.

Tis maar een tip. :)

Gr. gerrya

IMAG1539.jpg
 
Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Bij mij zit er dus precies om die reden een balk boven de poort waardoor deze dicht ook niet opgetild kan worden, maar open er wel makkelijk uit kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.