groene betonplex

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
gegroet
ik plan een badkamermeubel
onder het bovenblad komt een wasbak
daar onder kastjes & schuiven
ik zou groene betonplex 18 mm nemen
een plaat van 122 x 240 cm of de dichtstbijzijnde maat kost rond de 100 euro incl
is groene betonplex geschikt voor een badkamermeubel ?
hoe werk ik de kanten af ? gewoon opschuren ? of groene of zwarte kantenband ?
wat zijn jullie ervaringen met dit materiaal ?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je kan beter zelf een goed afwerking op een willekeurig plaatmateriaal zetten.
betonplek is voor bekistingen bestemd niet voor meubels.

ik heb gewoon mdf rondom in de lak (eerste keer voor in elkaar zetten van de kastjes)
die hangt al 10 jaar in de badkamer met 2 inmiddels pubers dat gaat primma
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
"Gewoon MDF" is ook niet bedoeld voor een badkamer.

Kantenband dicht de hoek niet af. Dit gaat dus geen duurzame bescherming geven van het hout in vochtige omstandigheden.

Wat voor ontwerp meubel is het en waar staat het in de badkamer? Als het niet direct in aanraking komt met water, hoeft het geen probleem te zijn.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Je zou kunnen kiezen voor watervast verlijmd berken multiplex met hpl. Dat is in heel veel kleuren te koop (de hpl dus), vaak op bestelling, maar er zijn ook voorraad-kleuren bij de grootgrutters. Het laat zich goed bewerken (met scherp gereedschap!), is ideaal voor vochtige omgevingen en behoeft geen kantafwerking (ziet er zelfs mooi uit door de goede kwaliteit fineren die ervoor gebruikt wordt).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
de klant kiest doelbewust voor groene betonmultiplex omdat zijn binnenhuisarchitect dit aanbevolen heeft & omdat hij dat zelf elders gezien heeft
hij valt voor het strepenpatroon dat de lagen geven
klant is koning ;-)
groene multiplex is wbp-kwaliteit, dus zeker het oppervlak zou vochtbestendig moeten zijn
de prijs is 3 x die van gewone betonplex in de doe-het-zelf
de binnenhuisarchitect is zich bewust van het risico op opzwellen, en schrijft daarom kleurloos aflakken van de zaagkanten voor - vooral van de openingen waaronder de wasbak hangt
we zullen zien & afwachten
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
heb je het over betonplex op fortodeck plaat?

die laatste wordt voor bijvoorbeeld balkons gebruikt lijkt wat op betonplex maar is het zeker niet
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb de rondvraag gestart omdat dit materiaal me onbekend is
in de handel heet het betonmpx & voluit schrijft men zowel 'plex', 'muliplex' als 'triplex'
volgens mij zijn enkel de dunne platen triplex ('tri' betekent 3 lagen)
een kwaliteitsvolle plaat van 18 mm zou multiplex moeten zijn, en meestal 13 lagen berk
in be kreeg ik een prijs van ongeveer 30 euro / m²
deze info vond ik in nl, maar voor mij wel 170 km ver
http://www.xlwood.nl/wp-content/uploads/2015/11/Berken-betonplex-Groen-av_xlw.pdf
voor de afwerking van de randen vond ik het onderstaande
http://www.frencken1901.nl/wp-content/uploads/2015/10/71160_PDS_NL_Randsealer.pdf
bert vanderveen tipte hpl
dat lijkt mij voor de bovenkant van het meubel, die het meeste nat zal worden, een betere oplossing
ik wacht nu op de prijs daarvan
waarschijnlijk nog duurder dan de groene betonplex
maar vermits we nu toch in de duurdere klasse zitten, ga ik voor de beste kwaliteit
de rest van het meubel mag groene betonplex zijn
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Steek je licht ook eens op bij Decovisie in Den Bosch, zij verhandelen plaatmateriaal van Egger.
Die randsealer gebruikye ik vroeger bij MDF, werkt prima
 

SamuelG

Nieuw lid
27 sep 2017
6
0
Gent, België
www.atelier7.be
Wij hebben al geregeld meubelen in deze groene betonplex uitgevoerd, een aantal keukens en deze boekenkast. De kopse kanten heb ik altijd met een PUR vernis afgewerkt, tot nog toe geen problemen ondervonden. Lijkt me een prima materiaal voor badkamermeubelen.
Deze bekistingsplaten worden bij ons (Vlaanderen) onder het merknaam 'interform' verkocht, en zijn inderdaad WBP kwaliteit berken multiplex, met een fenol-coating (groen, bruin en soms rood).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Het badkamermeubel is opgeleverd.
Geen bloed. Wel zweet & tranen van ontgoocheling en blijdschap.
Allesbehalve makkelijk materiaal.
Vooral omdat het opppervlak van de betonplex zeer kwetsbaar is.
HPL op mpx kwam niet in aanmerking - ook niet voor het bovenblad - , omdat de kleur te eenvormig is.
Tja, als de geelgroene vlam van de betonplex je te pakken heeft . . .
Dank aan iedereen voor zijn bijdrage.
En hop naar de volgende uitdaging !

badkamermeubel in groene betonmpx - hele meubel.jpg badkamermeubel in groene betonmpx - detail van fineer in bovenzicht op schuif.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.