slijpen met de hand of tormek

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Afgelopen week kreeg ik een doosje vol met beitels mee van een mede-houtbewerkers....15 stuks....8 echt zwaar beschadigd...... "ricks slijpservice"is er maar druk mee hahaha

Eerst de beitels grofweg in vorm gebracht met de creusen, toen verder geslepen op de tormek->resultaat : lekkere scherpe beitels!!! Ik ben echt erg blij met dit stukje gereedschap!!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Afgelopen weekend kreeg ik twee zwaar mishandelde Nooitgedachts mee. De ene had meer dan 1 spijker gezien en de ander was vakkundig mishandeld door een slijpmachine. Ze worden voor het snelle (grovere) werk gebruikt, want ze zijn 26 mm en 32 mm breed.
Vanavond met een vijl de beitels weer een beetje in model gebracht. De ene beitel (26) mist een hoekje, dat moet maar tot een volgende keer wachten, want anders ben ik nog 3 uur bezig. Morgen slijpen en wetten op de steen en dan moet de kennis er eerst maar weer een tijdje mee werken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Nu we het technisch zo gemakkelijk kunnen doen , ben ik een voorstander van hol slijpen en daarna de randen van de vouw in één vlak slijpen op een wetsteen. Er ontstaan dus twee parallelle lijnen, delen van hetzelfde vlak. En daarna met de hand op leer afwerken. Ik ben geen voorstander van draaiende vilt.

Zelf heb ik twee dubbele slijpmachines. Ik slijp dus alles droog. Daarnaast kan ik over twee andere dubbele slijpmachines, een Tormec T - 5 en de opvolger Tormec T-7 beschikken. Ik neem nooit gereedschap van thuis mee om op een Tormec te slijpen. En omgekeerd ook niet. Ik onderhoud al deze machines zelf.

Ik heb ( zelf) het droogslijpen moeten aanleren omdat er heel lang geleden geen Tormecs waren. Ik heb wel eens iets geprobeerd dat nat slijp met een elektrisch machine met een draaiende zandsteen, maar dit ging niet vooruit en de steen behield zijn vorm totaal niet.
Ik slijp dus alle beitels schaafbeitels, houtsnijgutsten, draaigutsen en hele kleine gutsen thuis gewoon droog. Ik koop geen Tormec.
Op verplaatsing , wanneer ik een Tormec ter beschikking slijp ik daarop alles ( behalve spiraalboren, dat doe ik liever droog);
Mijn ervaring over machines. Normaal draait een een motor rond 3000 toeren / min , (al bestaan wel trager draaiende versies, ). Daarom is de diameter ( met de daaraan gekoppelde omtreksnelheid) belangrijk. Grovere stenen verdienen de voorkeur; alleen spiraalboren slijp ik na op een fijne steen.

Indien je standaard stenen of witte stenen met een eerder grovere korrel erop hebt , heb ik als ervaring dat 175mm doorsnede van de stenen best als maximum beschouwd kan worden voor het slijpen van westers handgereedschap. Men zal moeten oppassen maar het is beheersbaar. 150 mm stenen levert minder kansen op verbranding op. Op 200 mm stenen is de kans dat westers handgereedschap , en ook kleine gutsen toch "verbranden" te groot. Mogelijk bestaan er stenen die het staal minder opwarmen, zoals eerder in dit topic is geschreven. Ik had het hier over de standaard en de witte stenen.
Alle machines hebben onbruikbare leunspanen, maar daar is gemakkelijk iets voor te knutselen.
Ik heb liever machines met smalle stenen en slijp daar net zo goed mijn schaafbeitels op( handschaven) door zeer precies te sturen.


In mijn beginperiode heb ik een slijphulpstuk van Eclipse voor de vlakke wetsteen gekocht en een paar keer gebruikt. Daarna is er altijd uit de hand gewet.
De Tormecs zijn technisch niet zo fantstisch, ze zijn niet gelagerd, de as van de steen draait in nylon bussen die nogal uitslijten. Bij het vervangen van de stenen kun je ze best ook vervangen. Er moet wel bijgezegd worden dat men er in praktijk weinig last van heeft. Ik heb ook reeds enkele assen moeten kopen wegens te verregaande roest. Ik weet nog niet of de T-7 gered wordt door zijn RVS - as, of die gecontamineerd wordt door de roest afkomstig van het weggeslepen gereedschapsstaal.

Ik gebruik de Tormek liefst met de ring ( het oude type) waar beitels en gusten in vastgezet worden. Alle vlakke beitels die erin kunnen worden met dit hulpstuk geslepen. De rest van de harde leerschool: de stenen worden enkel gevlakt indien ze ovaalvormig worden of dichtslippen. Het zijwaarts slingeren is nooit acceptabel. Groeven laten we er gewoon in. Teveel kleine gutsen slijpen is toch fataal. Het is dus een kwestie van sturen om rechte sneden aan schaafmessen , brede beitels , gutsen en burijnen te verkrijgen, en met oefening lukt dat perfect. Vandaar de voorliefde voor de ring ( het vroegere type was universeler) omdat die veel vrijheid geeft. Wat niet in de ring kan moet met dat hulpstuk voor schaafbeitels gedaan worden. En dat is niet gemaakt om zelf te gaan sturen. Dat lukt natuurlijk ook maar is niet echt ontworpen om met niet gevlakte stenen te werken. Het sturen is er eigenlijk moeilijker mee.

Wetstenen vlak ik niet na elke gebruik eigenlijk alleen maar als die werkelijk te hol staan.

Iemand die nu begint kan misschien beter met een Tormec beginnen en zich niet aan droogslijpen wagen. Waarom zou die nog perse droog moeten slijpen?
Het belangrijkste is dat met een uniforme, precieze ,rechte vouw maakt met de juiste hoek. En die dan polijst zonder det de hoeken veranderen;

ornament
http://www.houtsnijden.eu

ornament
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.