slijpen met de hand of tormek

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Rick, ik persoonlijk denk dat de tijdwinst tegenvalt met de Tormek. Ik heb er een paar keer mee gewerkt, en het werkt bijzonder traag. Ik vond het zelf frustrerend traag!

De punten die de Tormek doen uitblinken zijn een hoge repeteerbaarheid van de geometrie van het snijvlak, m.a.w.; het houden van een constante hoek. De constante koeling is ook een pluspunt.
Tweede punt is de minimale materiaalafname daardoor. Derde punt is dat het systeem eigenlijk alle gereedschappen aankan.

Dat laatste punt is ook zijn zwakte, door zijn veelzijdigheid ontkomt het ontwerp niet aan compromissen. Het werkt dus traag doordat je redelijk veel moet instellen als je met wisselende soorten gereedschappen werkt, het herslijpen van profielen aan gutsen of het repareren van een flinke buts in een beitel duurt eindeloos. Een ander nadeel dat bij sommigen zeker zal meespelen is de prijs. De machine is al relatief prijzig, maar de accessoires ook! En zonder die accessoires kun je er eigenlijk weinig mee.

Het resultaat mag er echter zijn, zeker in combinatie met de polijstschijf krijg je vlijmscherpe gereedschappen.

Maar tegen het 'hebben' is geen review bestand, dan moet je hem gewoon kopen :)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Woodworker zei:
... het herslijpen van profielen aan gutsen of het repareren van een flinke buts in een beitel duurt eindeloos...

Als ik het goed begrepen heb wordt er toch een gradatiesteen bijgeleverd, waardoor je de steen grover wordt en dus sneller kan laten slijpen. Of dit het slijpen echt veel versneld???
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Mijn ervaring is dat de gradatiesteen het slijpen wel degelijk versnelt. Maar of je dit veel gebruikt is de vraag, ik vermoed dat de meeste hier niet dagelijks een nieuwe slijphoek aan hun beitels slijpen.... Voor het scherp houden van beitels is de tormek m.i. een redelijk snel systeem. Hoe het zit met gusten e.d. weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Ik kan me voorstellen dat het instellen van het hulpmiddel dan wat meer tijd kost. Ik vind het het persoonlijk juist erg prettig dat je er vrij veel mee kan slijpen. De keuken messen krijgen hier regelmatig een slijpbeurt..

Enige nadeel waar ik het echt mee eens ben is de prijs van de hulpmiddelen, die is best stevig, maar als je bij aanschaf de meeste in een pakket meeneemt ben je redelijk snel over de schrik heen... :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Het "herslijpen"van profielen doe ik momenteel op mijn creusen. Hier slijp ik ook mijn draaibeitels. Mijn steekbeitels en schaafbeitels slijp ik allemaal op een combi van diamantsteen/watersteen. Hier verander ik de hoek niet tot nauwelijks aan. Zolang er nog geen magische machine is waar je een botte beitel aan de ene kant ingooit en dat die dan scherp aan de andere kant eruit komt zou het een afweging blijven tussen machinaal en handmatig slijpen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Rick er is mischien wel een machine die de diverse voordelen combineert.
Google eenns naar Schärf-System Koch. Koch is een bekende houtsnijder in duitsland. Ik heb hier een polijstmachine van om na het slijpen (met de tormek T7) af te wetten.
Er is ook een slijpmachine die hoogtoerig met schuurpapier slijpt. Als ik het me goed herinner koelt deze machine het staal door een luchtstroom. Koch werkt samen met kirschen. In de oude kirschen catalogus stond deze machine. Nu alleen nog de polijstmachine. En een ander is niet goedkoop. Mocht je nog specifieke info willen stuur me dan een pb.

Groeten Wim
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Ik heb net de eer gehad om een Tormek Supergrind (zeg maar de oude T3) te mogen gebruiken. Om goed te testen had ik wat 60mm schaafbeitels meegenomen en wat verschillende maten beitels. Ik vond de snelheid waarmee je slijpt nog wel meevallen. Echt snel gaat het niet maar wel zeer gecontroleerd. Daarna even afwetten en de beitel was voor mij meer dan scherp genoeg (heb nu een paar kale plekken op mijn arm van het "scheren"). Het instellen van het geheel is even werk maar dit heb ik ook op mijn veritas slijphulp.

Kortom : ik ben bijna tot een besluit gekomen......nu nog even bedenken of ik de T3 of de T7 wil. Ik neig naar de T3, de T7 lijkt me wat overkill......Niet dat ik vies ben van overkill maar voor de 200 euro prijsverschil kan ik wel wat leuke toebehoren aanschaffen.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Er is van de Creusen ook een laag toerig model met 2 witte stenen.
Nadeel van de Creusen vind ik de te kleine leunspanen.

Houd je er rekening mee dat de Tormek T3 maar 30 min gebruikt mag worden?
Body is plastic.

De T7 heeft een grotere steen, met een body van staal.
De T7 mag onbeperkt draaien.
De motor van de T7 is sterker.

Grootste voordeel aan de water slijpstenen is dat ze niet vonken.
En ze slijpen fijner.

Mocht je denken aan de messenslijpset van Tormek, ik heb deze, en vind het geen goed ding.
Het oude type was langer en beter, bij de nieuwe kun je de ingesteldehoek niet meer vastzetten.
En deze kan zicht dus verstellen tijdens het slijpen.
Mocht je messen willen slijpen kun je beter een setje van Spyderco aanschaffen.
 

tuoh

Oud hout
Die te kleine beitelsteunen bij bankslijpmachines zijn een gekend euvel, er is bij mijn weten geen enkele fabrikant die hier iets deftig opschroeft. De meeste van die dingen zijn gewoon onbruikbaar, te klein, te slappe constructie, niet haaks op de stenen geplaatst, moeilijk of nauwelijks verstelbaar, etc. Duidelijk de sluitpost van de fabrikant, er word iets opgeflanst omdat het nu éénmaal moet, maar praktisch is het zelden of nooit.

Ondingen dus, waarbij de Creusen in die zin nog gunstig afsteekt bij de rest van het zooitje, de beitelsteunen van Creusen zijn relatief makkelijk te modificeren, een groter stukje vlakstal monteren, een paar vleugelmoeren en je hebt al iets bruikbaars.

Zelf heb ik een Metabo werkplaats slijpmachine, en ook hier was de originele leunspaan niet geschikt om snijgereedschap op te slijpen. Gelukkig is er altijd wel een mouw aan te passen, maar het zou niet nodig moeten zijn.
Voor een alternatieve beitelsteun heb ik eens over het muurtje gekeken bij de toeleveranciers, en dank zij een bevriende metaalbewerker heb ik nu een super de luxe beitelsteun, waar ik alle kanten mee uitkan.

Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@zweihaak : bedankt voor de tips. ik heb al een sneldraaiende creusen staan voor mijn draaibeitels, bevalt erg goed. ik had inderdaad gezien dat de tormek maar 1/2 uur per uur mag draaien.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Rick doe het niet! Zonde van je geld!

Het zal best een prima machine zijn, maar als je al een cruesen en een paar wetstenen hebt, is het gewoon geld over de balk smijten. Niet dat daar op zich iets mis mee is.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb een goeie ouwe ELU staan, de ene kant om gewoon te slijpen, met prima beitelsteun.
De andere kant een wagen om schaafmessen op te slijpen.
Moet er eigenlijk eens een nieuwe steen voor kopen, maar het gaat zo ook.
Ik vind eigenlijk dat er niks boven een sneldraaiende steen gaat, 't is gewoon een kwestie van heel vaak koelen, en zeker niet teveel druk zetten bij het slijpen.
't Is ondertussen al heel lang geleden dat ik nog eens een beitel verbrandde... (denk 15 jaar ;) ).Ik zou dus ook niet voor de Tormek gaan ;) . Je kan dat geld beter in wetstenen of ander materiaal investeren...

En dan slijp ik nog niet eens zo lang op de ELU, daarvoor deed ik het met een sneldraaiertje (mini) van 25€ nieuw :D ). Ook een betere beitelsteun op gemaakt, en jaren plezier van gehad. Werkt trouwens nog steeds, gebruik ik nu voor ruwer werk om m'n andere steen vlak te houden.

De ELU heb ik op de kop getikt voor 20€ :mrgreen:

Steven
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Tormek heeft wel een nadeel.

Vorige week was hier een vriend die beschadigde beitels kwam slijpen, kappen in kozijnen spijker geraakt.

Dan ben je toch wel lang bezig, en je moet op je slijphoek letten, als je veel verwijderen moet,
2 of 3 mm, dan komt de beitel steeds meer recht op te staan, als je dus begint bij 30 graden kun je zo op 34 of 35 graden eindigen, dus je moet hem op nieuw instellen.

Bij normale slijpers, duw je de beitel steeds een beetje verder omhoog, bij de Tormek zit je beitel vast, en gaat hij van hoek veranderen.

Voorslijpen op een witte droge steen is dan handiger.
Er zijn verschillende voorset stukken die je op de werkbank kunt monteren die wel een goede onder steuning zijn voor het slijpen. Een betere vakhandel kan je daar wel mee helpen.
Stom vind ik het dat Creusen het een beitelslijp machine noemt en dan er van die lullige steunen op zet.

Voor houtbewerking is deze het meest geschikt, hij draait nl op zo'n 1000 toeren minder dan de meeste.
Hij kost iets van 250,- euro.
http://www.creusen.nl/metalworking_cata ... ?cid=5&s=1

Ik weet dat ik dit niet correct zeg, maar eigelijk zijn de witte stenen beter dan de blauwe en rode,
die zijn op uitzonderingen na veel te hard en grof.
Maar ik weet dat korrelgrote ene samenstelling ook uitmaken.
Er zijn ook fabrikanten die andere kleuren maken dan wit voor fijn slijpen, maar ik bedoelde het in het algemeen.
 

tuoh

Oud hout
De beste steen voor een sneldraaiende machine is het "Ruby grinding wheel" van Mick O'Donnell, deze steen heeft een koeler slijpbeeld dan de witte stenen, dus minder gevaar voor overhitting van de snede. Een zeer goede steen voor het slijpen van alle HSS beitels, maar ook de klassieke gereedschappen kunnen zonder probleem geslepen worden.
Ik heb een dergelijke steen nu een dikke twaalf jaar in gebruik, ben begonnen met een diameter van 200mm, en na zoveel jaar en bijna dagelijks gebruik zit ik nu aan een diameter van 185mm :D Ik kan dus nog even verder.

Het enige onderhoud dat deze steen nodig heeft is er om de zoveel tijd eens over te gaan met een diamantvlakker van 11€. Dat zorgt voor een vlak oppervlak, en houd de poriën van de steen open.

Op het werk heb ik de beschikking over twee Creusen machines, waaronder de traagloper, en beide uitgerust met witte stenen. De traaglopende Creusen met de steen van K100 geeft een bijna gelijkaardig geslepen oppervlak als de steen thuis, maar de slijpsnelheid is beduidend langer op de Creusen dan op de Ruby steen thuis.

Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mijn kennismaking met de Tormek was zeer indrukwekkend en is voor mij echt de manier om het gereedschap te slijpen. Ik heb ook het gereedschap geslepen op diamantstenen,waterstenen enz maar dit systeem past het beste bij mij persoonlijk.

Vannacht heb ik zelf gedroomd van het slijpen van beitels hahaha.

Een ieder heeft zijn eigen persoonlijke voorkeur. Het onderwerp slijpen is zo enorm uitgebreid dat je daar nooit over uitgepraat raakt. Het uiteindelijke doel is hetzelfde : een knetterscherpe beitel !!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk ben ik ook meer van 'grote stappen, gauw thuis' en goed is goed genoeg - mijn slijpsysteem bestaat dan ook uit een bankslijper (Ferm) met een breed Al2O3 (wit) wiel met aan de andere kant een viltpolijstschijf (met Koch pasta), voor draaibeitels. Voor gewone beitels en schaafbeitels daarnaast nog een carborundum combinatiesteen (een voormalige schaatsenslijpsteen).
Voor het bijwerken van draaibeitels een klein Arkansassteentje en een Kirschen natuursteen met ronde rand voor de binnenkant van gutsen.
Voor keuken- en zakmessen een stel waterstenen (240, 800, 4000, plus een naniwasteen en een carborundum vlakker), maar die liggen niet in de werkplaats maar in de keuken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee zo werkt het niet Rick. Jij kan natuurlijk wel een mening hebben dat het voor jou beter zou zijn. Maar het FEIT blijft dat het weggegooid geld is.

:lol:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mooi he....de discussie over het slijpen van gereedschap.......Iedere houtbewerker heeft zijn eigen methode heb ik gemerkt (en ik heb nogal wat mensen gesproken de afgelopen tijd) en een ieder heeft zijn eigen wensen aan een slijpsysteem. Het zou altijd een persoonlijke voorkeur blijven die dan weer verschilt van persoon naar persoon.

@Seek : Het is natuurlijk (zoals is ook duidelijk schreef) mijn zeer bescheiden mening. Ik denk echter niet dat het weggegooid geld is , daarvoor zijn mijn beitels nu echt te scherp ;)

Ik heb trouwens weer heerlijk geslapen en in mijn dromen weer wat geslepen om mijn komende nieuwe telg in de werkplaats !!
 

christiaan

Nieuw lid
26 jan 2012
22
1
Driebergen
Ik gebruik een eenvoudige slijpmachine 30euro. met los gekochte verstelbare leun'spaanhouder 60 euro en afritsteen 18 euro. Dit om de hoek te slijpen en de licht holte te krijgen die steun geeft bij het handmatig verder slijpen. Voor het onderhouden en wetten heb ik een tweezijdige steen 1000en 6000. Steen kosten 40. Heb er een houder voor gemaakt, zodat ik hem eenvoudig kan klemmen op de werkbank. In die verstelbare steun zit de truk. En dat scheelt je een paar honderd euro. Een einhel of ander eenvoudig merk doet het echt net als de tormek, door rondjes te draaien.... Succes ermee.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Gisteren nog eens nagedacht over de keuze T3 of T7. De eerste keuze was de T3 maar bij nader inzien ga ik toch voor de T7. Het prijsverschil valt op zich enorm mee, de T7 heeft meer "gratis" accessoires erbij dan de T3. Deze had ik dan alsnog moeten aanschaffen (samen ook alweer bijna 100 euro). Komende dinsdag ga ik naar die mooie winkel in Arnhem om dit schoons op te halen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.