slijpen met de hand of tormek

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Sinds Tuoh zijn slijpmethode heeft uitgelegd op dit forum (ongeveer een jaar geleden) doe ik het niet anders meer en ik moet zeggen het gaat erg snel en kost weinig. In het kort komt het erop neer dat je eerst de juiste vouw aanbrengt mbv. de brede witte slijpsteen. Hierna hou je de beitel tegen de stoffen polijstrol ook op de slijpmachine aanwezig. Wel eerst wat polijstpasta erop aanbrengen en je hebt in een mum van tijd een vlijmscherpe beitel. Het werkt fantastisch, kost geen tijd, houdt schone vingers, goedkoop en vlijmvlijmsscherp resultaat.
Touh nog bedankt.
gr. Nol
 

lowlands

Nieuw lid
25 dec 2010
5
0
www.BootBouwtekeningen.nl
Ik vind het wat verbazingwekkend dat het hier alleen over de Tormeks gaat en dat niemand met de Worksharp 2000 of 3000 op de proppen komt. De volgende link gaat naar een YouTube serie van drie video's waar iemand een review geeft van de 3000.

[MEDIA=youtube]LhgRo-Px2MQ[/MEDIA]

Naast een aantal andere voordelen (slijphoekinstelling, droog, geen oververhitting, snel) is deze machine online al te vinden voor ruim 280 Euro. Dat is overigens exclusief een lederen polijstschijf (is wel een must vind ik). Jammer is ook dat de DMT Dia-Sharp® Magna-Disc Systems hier nog niet te verkrijgen lijkt te zijn.

@WiSpi
Dat het de eer van de vakman te na zou zijn om van hulpmiddelen gebruik te maken is een beetje een malle mythe. Ik heb de video's van o.a. David Charlesworth die ook van mening is dat dat kolder is.

Het gaat m.i. toch om het veilig werken met goed scherp gereedschap. Een snel systeem nodigt uit om je beitels regelmatig een even een touch up te geven. Dit kan evt. ook met waterstenen zoals Rob Cosman dat doet. Enkele minuten en je kunt weer verder.
 

WR1944

Oud hout
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een WorkSharp 3000, prijs in de USA ca. $200. Ik heb er in een andere bijdrage ( viewtopic.php?f=1&t=3153 ) al over geschreven maar ik wil hier wel wat commentaar loslaten.
Het bedrijfsklaar maken was een fluitje van een cent. Voor het slijpen moet je even de juiste beweging je eigen maken. Maar het resultaat is voor mij erg bevredigend, ik heb nog nooit zulke scherpe beitels en schaven gehad. En met het schaven moet je opletten dat je er in je enthousiasme niet teveel van af schaaft.
Iedereen die een snelle beitel-scherper wil is met de WorkSharp 3000 goed uit. Hoeveel scherper je met die exotische stenen met de hand uitkomt weet ik niet maar ik vraag me af of ik het verschil zou merken. Daar ben ik waarschijnlijk niet fijngevoelig genoeg voor.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
WR1944 zei:
Hoeveel scherper je met die exotische stenen met de hand uitkomt weet ik niet maar ik vraag me af of ik het verschil zou merken. Daar ben ik waarschijnlijk niet fijngevoelig genoeg voor.

Dat weet je natuurlijk pas als je het zelf uitgeprobeerd hebt. ;)
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Seek zei:
Dat weet je natuurlijk pas als je het zelf uitgeprobeerd hebt. ;)
Een waar woord, al rest dan nog steeds de vraag of het écht nodig is, dat de vouw nog scherper is.

Pas op, begrijp me niet verkeerd, ik ken intussen het belang van een scherpe beitel, maar je hebt daarnaast ook weer scherp en scherp. Hoe zei Einstein het ook alweer, alles is relatief? ;)

Voorlopig red ik me met mijn 2 steentjes en ga ik een oude slijpmolen oplappen, die mijn vriendin geërfd heeft van haar grootvader, merk tot nu toe onbekend.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Leren slijpen is een continue proces. Het kan altijd scherper. Inderdaad de vraag is wat is scherp genoeg. Voorlopig heb ik het antwoord nog niet gevonden.

Aan de andere kant, het is ook een goed idee om eerst eens 1 methode te kiezen en daar een tijd op te werken. Het kost gewoon tijd om het maximale uit zo'n methode te melken en telkens weer iets nieuws er bij halen is eerder contra productief. Dus ik wens je veel succes met de worksharp en gefeliciteerd met je scherpe beitels.
 

WR1944

Oud hout
Ik ben van nature een luie donder. Maar ik heb daarnaast ook nog enig kwaliteitsbesef. Als ik met een snelle methode voor mij bevredigende resultaten kan bereiken ben ik tevreden. Mocht ik geconfronteerd worden met betere resultaten met een andere methode dan zal ik opnieuw een balans gaan opmaken of die nieuwe methode de moeite waard is.
Ik gun iedereen de scherpte waar hij/zij zich het best bij voelt. Ik heb gelukkig zelf kunnen merken dat scherp gereedschap het plezier van houtbewerken aanzienlijk verhoogt.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb een soort van workstation gemaakt voor de WorkSharp. Het bestaat uit een houten voet met een multiplex houder voor de losse componenten en de messing gradenmeter (net zichtbaar links). Ik kan alles wat ik nodig heb verplaatsen en het is klaar voor onmiddelijk gebruik. Ik heb intussen al een paar keer de beitels een onderhouds-scherping gegeven. Als ze eenmaal goed geslepen zijn is het bijhouden een werkje van een paar seconden.

Attached files
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ik heb de kleinere versie en loop tegen het probleem aan dat de achterzijde van de beitel zijn mooie glans verliest door het stukje waar je de beitel op laat rusten/schuiven.

Hoe heb jij dat opgelost?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Momenteel slijp ik deels met de Creusen bankslijper en de rest met de hand. Echter zou ik erg graag een Tormek eens willen proberen. Gemak dient de mens :D
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wat ik altijd begrijp is dat de Tormek veel trager is dan een gewone slijpmachine. Die laatste is natuurlijk alleen voor het grove werk, maar kan je vanaf een Tormek rechtstreeks naar een echt scherpe beitel? Anders zie ik het gemak er niet zo van in.
 

WR1944

Oud hout
haasjetik zei:
Ik heb de kleinere versie en loop tegen het probleem aan dat de achterzijde van de beitel zijn mooie glans verliest door het stukje waar je de beitel op laat rusten/schuiven.

Hoe heb jij dat opgelost?

Mijn beitels moeten werken en niet mooi glimmen. :mrgreen:
Ik heb een keer de achterkant vlak geslepen en dat lijkt me wel voldoende. Dan is het verder een zaak van de vouw bijhouden. Na jaren met matig geslepen beitels gewerkt te hebben gaat het nu bijna vanzelf. Ik ben verbaasd over de veel betere controle die je over de beitels hebt, je kijkt naar waar je wilt steken en het is al gebeurd.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Je weet wel beter om te denken dat het me om de glim gaat :)

Ik zal 'm maar weer eens van stal halen en een vergelijkend onderzoek doen.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Seek zei:
Wat ik altijd begrijp is dat de Tormek veel trager is dan een gewone slijpmachine. Die laatste is natuurlijk alleen voor het grove werk, maar kan je vanaf een Tormek rechtstreeks naar een echt scherpe beitel? Anders zie ik het gemak er niet zo van in.

Op de tormek ga je rechtstreek naar een vlijmscherpe beitel. Eerst op de steen om aan te scherpen, je kan doormiddel van de gradatiesteen nog de slijpsnelheid instellen, daarna op de lederenafwetschijf. Gaat best snel, heel gecontroleerd en een echt goed resultaat. Genoeg filpmjes op youtube te vinden...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Volgens mij maken Jet en Scheppach ook zulke tormek -look-a-like's. Zelf heb ik daar nog nooit meegewerkt. Wel heb ik gehoord van een ander forumlid dat deze kwaliteit een stuk minder is. Dit was ook de reden dat deze verkocht werd. Het prijsverschil is aanzienlijk. Moeilijke keuze, persoonlijk neig ik nog steeds naar de Tormek. :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Soms zijn de oude posts nog erg up-to-date. Tormek blijft mij enorm trekken. Ik heb een hele mooie reeks waterstenen,diamantstenen en slijpmallen maar toch ga ik binnenkort de tormek eens proberen. Iedereen slijpt om zijn manier met zijn eigen inzicht heb ik gemerkt. Ik hoop dat Tormek wat tijdwinst op kan leveren want ik ben liever aan het houtbewerken dan aan het slijpen........
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Hoi Rick, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ik ben nog steeds erg tevreden. Ik heb dan weer niet zoveel ervaring met slijpen op stenen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.