Altendorf F45 en dado

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemiddag lezers !

Voor een steeds vaker terugkerende klus ben ik nu serieus aan het overwegen om een dado zaagblad / groeffreesblad aan te schaffen.

Deze moet in mijn Altendorf F45 kunnen worden geplaatst.

Omdat veiligheid boven alles gaat, wil ik zeker weten dat e.e.a. bij zowel het opstarten als het geremd stoppen goed, stevig en stabiel blijft zitten.

De vraag is: waar kan ik dergelijke dado's verkrijgen ???

Tips en adviezen zijn zeer welkom !!!
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
722
30
BE / Tienen
Felder heeft dergelijke freeskoppen die geschikt is voor zijn paneelzaagmachines & combiné's, op voorwaarde dat deze voorzien zijn van een verlengde as (fabrieksaf, is naderhand niet mogelijk, althans niet volgens henzelf, ik veronderstel dat het mits het wisselen van een aantal onderdelen of de as van het zaagaggregaat misschien wel kan). Denk dat alles afhangt van de beschikbare ruimte op de as van je machine. Wat betreft het stoppen, moet de dado-set voorzien zijn van meeneemgaten (gaten waar die 2 borgpennen doorgaan).

Freeskoppen zijn naar alle waarschijnlijkheid gemaakt door Leitz, misschien eens informeren bij vertegenwoordiger daar....
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Geen F45 Elmo? Daar zit standaard de optie in om groeven te zagen, word dan door de software geregeld. De rechtse geleider word dan telkens wat versteld tot de ingestelde breedte van de groef bereikt is.

Heb een paar jaar met een over 6 assen gestuurde Lazzari gewerkt, die had die optie ook aan boord, werkt fantastisch en heel nauwkeurig. Geen geklooi met een verstelbare groefzaag nodig zo.

Opdeelzagen kunnen trouwens net hetzelfde.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Ik heb op mijn hiervoor voorbereide Hammer een freeskop van Stehle gezet van 18 cm. Deze heb ik van twee extra gaten laten voorzien voor de meenemers, door mijn broer geregeld. Ik heb echter een geringe verstelmogelijkheid in de groefbreedte, ik denk dat de Felderset toch andere specs. heeft..... Als je een geschikte set vindt moet je nog kijken of ene de gaten van de meenemers er goed in kunt boren/frezen.

Succes! Fons
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Geen F45 Elmo? Daar zit standaard de optie in om groeven te zagen, word dan door de software geregeld. De rechtse geleider word dan telkens wat versteld tot de ingestelde breedte van de groef bereikt is.

Heb een paar jaar met een over 6 assen gestuurde Lazzari gewerkt, die had die optie ook aan boord, werkt fantastisch en heel nauwkeurig. Geen geklooi met een verstelbare groefzaag nodig zo.

Opdeelzagen kunnen trouwens net hetzelfde.

Dat is een verdomd handige functie! Blijkbaar loont het toch om de handleiding te lezen. ;-)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Geen F45 Elmo?

Nee helaas niet. Ik heb de F45 Pro Drive met handmatig in te stellen rechtse geleider. Heb daar lang over getwijfeld maar die meerprijs... pfff...

Volgens het boekwerk van Altendorf is de Pro Drive geschikt voor montage van freesgereedschap tot 20 mm, mits je even wat klein ombouw-werk doet.
Ik wil (lees: moet !) i.i.g. een exemplaar hebben met gaten voor de meenemers.

Ben al wat aan het speuren op het web, maar vind ze niet zo 1 2 3...
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Volgens mij zijn die niet te vinden, behoudens de exemplaren van Felder. Alternatief is dan de gaten te laten boren/frezen:rolleyes: Het is allemaal gereedschap voor de freesspil. Of je moet naar de Amerikaanse oplossingen zoeken van de z.g. dadosets, maar dan moet je ook nog extra gaten boren, zoals onlangs in een topic is besproken.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.