meccano constructiespeelgoed voor buiten

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
IMG_20180702_135734_resized_20180705_051125216.jpgEven tussen het beeldhouwen door een opgeschaald meccano speelgoed ontworpen en prototype gemaakt.

Als basis heb ik betonmultiplex van 18mm dik gebruikt. Had daar nog 1,5m2 van staan. Als moduulmaat heb ik gekozen voor 4x de plaatdikte, dus 72mm. Breedte van de strips en gatafstanden zijn dus 72mm. Het grootste probleem is: hoe ga je met hout redelijk sterk een haakse bocht om. Ik heb gekozen voor tandverbindingen omdat ik net de bovenfrees en woodrat had overgenomen. Nou, dat viel zwaar tegen. Uitbrekers, splinters. Uiteraard spande ik voor en achter de verticaal ingespannen multiplexplaat een beschermend profiel, eerst van langshout, daarna van plexiglas. Het probleem is dat je steeds een vers stuk tegen je werkstuk moet klemmen om splinters te voorkomen. De HSS frees had ook best te lijden van het harde multiplex.

Halverwege de klus toch maar overgestapt naar de lintzaag en dat ging nog het beste.

Gelijmd met Bison constructie bruislijm Fiber express D4. Ik heb het nog niet aangedurfd om de verbindingen op sterkte te testen. Dat gaan de kk straks wel doen!

Helaas moest ik de getande verbindingen bijschuren waardoor het mooie oppervlak van de multiplex plaat her en der is weggeschuurd. Maar een volgende keer wat netter werken!

Vraagje aan de deskundigen: is betonmultiplex nog goed te schilderen, en zouden jullie ander plaatmateriaal nemen?

Vier steekkar wieltjes gekocht, een stuk 16x20mm buis en M16 draadeinden voor de lagering en bevestiging. Die bevestiging op de multiplex modules heb ik permanent gemaakt; het lijkt me niet handig voor kleinere kinderen om dit te moeten monteren.

De standaard gaten heb ik op de kolomboormachine geboord op 10,6mm. De bouten en moeren zijn M10,uiteraard gegalvaniseerd. Standaard lengtes 45, 60 en 80mm. Een behoorlijke hoeveelheid.

En nu wachten op de kleinkinderen tot ze het pakketFA6B0D46-7E87-4568-B63B-CEDDEF4ADF94.jpg uitentreure hebben getest. Ik hoop dat ze het leuk puzzelwerk vinden, volgende week. Leeftijd 6 en 8 jaar.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij is het een fundamenteel probleem om tandverbindingen, of zwaluwstaarten, in langshout te maken, wat bij multiplex op geen enkele zijde te vermijden is. zwaluwstaarten maak je in kopshout omdat de overblijvende staarten, doordat de nerf van het ene uiteinde naar het andere loopt, een goede verbdingin met de 'bulk' van de plank blijven houden - bij zwaluwstaarten in 'langshout', dus op de lange zijde van een plank, loopt de nerf evenwijdig aan die zijde, en dus loodrecht op de staart - de staart zal dus relatief snel losbreken van de 'bulk' van de plank (vraag niet hoe ik dat weet ;-) ).

Zoals gezegd zaag je bij multiplex altijd in langshout... (en altijd in kopshout natuurlijk, maar dat is hiervoor helaas niet relevant).
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Volgens mij is het een fundamenteel probleem om tandverbindingen, of zwaluwstaarten, in langshout te maken, wat bij multiplex op geen enkele zijde te vermijden is. zwaluwstaarten maak je in kopshout omdat de overblijvende staarten, doordat de nerf van het ene uiteinde naar het andere loopt, een goede verbdingin met de 'bulk' van de plank blijven houden - bij zwaluwstaarten in 'langshout', dus op de lange zijde van een plank, loopt de nerf evenwijdig aan die zijde, en dus loodrecht op de staart - de staart zal dus relatief snel losbreken van de 'bulk' van de plank (vraag niet hoe ik dat weet ;-) ).

Zoals gezegd zaag je bij multiplex altijd in langshout... (en altijd in kopshout natuurlijk, maar dat is hiervoor helaas niet relevant).
Dank je wel voor je uiteenzetting. Ik voel me helemaal thuis in jouw theoretische benaderingswijze.

Om het even proberen samen te vatten: lijmverbindingen hebben alleen betekenis en sterkte als ze langshoutvezels met elkaar verbinden. Bij getande of zwaluwstaartverbindingen probeer je dus zoveel mogelijk langshoutcontactoppervlak (mooi woord, hoeveel woordwaarde bij scrabble?) te maken. Maar het breukoppervlak van de tandverbinding met de plank halveer je op zijn minst. Bij zwaluwstaarten nog minder. Ik ga toch maar eens een stel proefstukjes maken om de breuksterkte te testen (heb tenslotte niet voor niets bij KEMA gewerkt en ook ooit iets aan theoretische mechanica gedaan). Maar de vraag blijft: wat zou de beste haakse verbinding zijn tussen twee multiplex strips? Ik neig eerder naar getand dan naar zwaluwstaart.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Update, na uitgebreide test door de doelgroep: Eefje, 6 en Viktor, 8.

Het in mekaar schroeven van een soort van skelter met de bijgeleverde M10 bouten moeren en steekringsleutels was al een feest. Passen, meten, overleggen, proberen. Na een paar uur, met wat hulp, was een acceptabel voertuig klaar.

Daarna uitvoerige en steeds snellere rondjes door de tuin nog wat aanpassingen gemaakt, de spoorstang aan de voorkant, geeft wat meer beenruimte. Ook een autozitje, veiligheidsgordel na een valpartij uit de bocht vliegend, bracht verdere verbetering.

Totdat een frontale botsing tegen een onbeduidend vast punt tot een breuk in, inderdaad het zwakste punt van de construktie, leidde. De haakse tandverbinding van het multiplex was daartegen niet bestand. Provisorisch gelijmd, en de volgende dag verder.

Ook toen weer begaf hetzelfde onderdeel het, natuurlijk op de provisorische lijmlaag.

Vanochtend kwam ineens de ingeving om een haaks onderdeel uit multiplex anders te maken: eerst voldoende lagen op elkaar lijmen tot de vereiste dikte van in dit geval 72mm. Uit die dikke plak het onderdeel zagen, en klaar is kees. Geen moeilijke precieze tandverbinding nodig en veel sterker. Nu nog de serieproductie ter hand nemen.

839B32DE-60E9-46A5-8DC0-D7AB2935FF1D.jpg
03B44B95-B381-42E9-986B-A466C7173512.jpg
A06E25C2-B195-4F6B-A9D5-31415CB9EC4D.jpg
4FB6146A-0857-4A57-8BCC-C27EE2891D82.jpg

De twee hebben zich twee dagen lang uitstekend vermaakt met dit speelgoed. Bovendien weten ze nu helemaal wat rechtse schroefdraad is.

Verdere proeven worden komend weekend genomen door Pien, 12 en Cato, 10 jaar. Misschien vinden ze zich al te oud voor dit speelgoed. We gaan het zien!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik vind het erg leuk om te zien hoe je het allemaal maakt en aanpast. Het idee is eigenlijk vrij simpel, maar om het werkend te krijgen kun je geen beter testpanel krijgen dan kinderen. Die krijgen vaak meer stuk dan dat je zou willen ;)

Ik ben ook zeer benieuwd naar de verdere vorderingen!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Prachtig, het lijkt mij al leuk om er mee te spelen dus voor kinderen helemaal.
Maar ja met die elektronica tegenwoordig weet je het niet meer zeker.
Mvg, :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.