Vragen over stofzuigers

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
Hallo,

Ondertussen heb ik dankzij jullie advies een dewalt DW745 tafelzaag gekocht. En ik heb deze uiteraard ook meteen een testrun gegeven in de tuin. Het stof vloog overal, hetgeen ik wel had verwacht.
Ik ging een stofzuiger kopen maar dat is er nog niet van gekomen omdat het een complex onderwerp is en er is enorm veel informatie over te vinden.
Kan ik gewoon een bouwstofzuiger kopen en deze aansluiten aan de zaag? Bijvoorbeeld deze:

Bosch GAS 20 L SFC BE
https://www.coolblue.be/nl/product/797272/bosch-gas-20-l-sfc-be.html

Omdat deze relatief goedkoop is en ik vind het ook wel mooi ogen, qua design.

Ik ben nog niet toe aan het bouwen van een clycloon DYI stofzuiger. Wil het voorlopig simpel houden, en het meeste van het stof opzuigen zodat ik daarna minder moet opruimen.

Bedankt voor jullie advies

PS: Ik zag ook toevallig een Hilti VC20-UL 2de hands voor 450 euro. Blijft bijna dubbel zoveel als een nieuwe bosh. Is er dan zoveel verschil?
 

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
Ik heb de Makita VC2512L, zelfde vermogen, misschien ook opnemen in de vergelijking (+- €160)
Ronny


Moet je vaak de filters vervangen? Voor mij maakt het merk niet zo uit. Deze is indd nog goedkoper. Ik wil gewoon dat het zijn ding doet.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Hallo Remoras,

Ik heb zelf een karcher 3500P eraan hangen, dat werkt ook prima. Geen idee wat deze kost vandaag de dag, maar zal de makita niet veel ontlopen.
Overigens kan ik een cycloon zeer aanbevelen, scheelt enorm in zakken/filter, zeker bij fijnstof. En dat hoeft niet duur te zijn. Heb zelf zo'n cloon via alibaba besteld voor 15,- en een stalen vat van 60 liter via internet erbij gehaald voor ik meen 35,-. Met een 10,- aan moffen voor de slang en een uurtje knutselen heb ik een prima werkend cycloon staan.

Succes!
 

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0
Hallo Remoras,

Ik heb zelf een karcher 3500P eraan hangen, dat werkt ook prima. Geen idee wat deze kost vandaag de dag, maar zal de makita niet veel ontlopen.
Overigens kan ik een cycloon zeer aanbevelen, scheelt enorm in zakken/filter, zeker bij fijnstof. En dat hoeft niet duur te zijn. Heb zelf zo'n cloon via alibaba besteld voor 15,- en een stalen vat van 60 liter via internet erbij gehaald voor ik meen 35,-. Met een 10,- aan moffen voor de slang en een uurtje knutselen heb ik een prima werkend cycloon staan.

Succes!

Ooit zal ik wel zo een cycloon maken maar voorlopig wil ik gewoon er een stofzuiger aan hangen wanneer ik wat dingen wil verzagen. Om al het meeste op te zuigen. Ik zaag niet zo heel veel. Dus die filters of zakken zullen wel goed meevallen. En als ik merk dat ik echt veel gebruik maak van de stofzuiger dan is het inderdaad tijd om een DIY cycloon vat te maken. Momenteel vind ik het prettiger om mobiel te zijn. Nu het mooi weer is kan ik in de tuin werken. En in de winter kruip ik terug in mijn kelder

Jou Karcher is niet meer te koop maar is volgens mij vervangen door de Karcher WD3 en deze kost 75 euro. Maar je moet dan de zakken kopen. Bij de Makita heb je een zelfreinigende filter. Die je ook wel moet vervangen maar ik ga voor de makita kiezen en zie later wel. Het zijn gelukkig niet zo heel dure investeringen
 

Houtvos

Actieve deelnemer
30 apr 2015
240
3
Maassluis
Die Makita ziet er goed uit, mooie prijs ook en heeft een 'Auto' startsysteem voor het inschakelen van aangesloten machines.
 

remoras

Nieuw lid
25 jun 2018
21
0

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Zagen zonder cycloon gaat prima, ik heb er pas een gekocht toen ik architraven ging profileren, dan zat de zak van mijn Protool in 10 min vol...
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Voor het klussen aan ons huis had ik voor 35E een oude Kaercher 2021 gekocht, daarna nog verloopslag en slangverlenging, iets van 70E totaal. Ik heb een cycloon nog nooit gemist, zeker bij een prijs per zak van nog geen 2E. Ik heb drie jaar geleden gelijk een nieuw filter geplaatst en die doet het na 10 zaken nog steeds goed met incidenteel uitkloppen in de grijze Container.
Wat ik wel mis is de autostart functie, maar puur als gemak.
 
Laatst bewerkt:

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Bij mij gaan/gingen er twee dingen fout:

- een lek in de aansluiting met de container
- de stofzuiger kreeg daardoor de cycloon niet snel genoeg aan het draaien, een hapte alsnog veel stof. Daardoor ging de stofzuiger slechter zuigen en kwam er steeds groter stof in de stofzuiger.

Je hebt flink wat luchtstroom nodig om de cycloon hard te laten draaien. Hopelijk kom je hier mee verder of heeft iemand anders nog tips!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Soms zit het hem in de basis-dingen die je even door elkaar haalt. De slang naar de stofzuiger moet bovenop de cycloon, dus verticaal; de slang naar de machine waarmee je werkt moet aan de voorzijde, dus horizontaal.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Zelfs met stofzuiger gaat er veel puin alle kanten uitvliegen hoor.

Ik heb dezelfde zaagtafel en die spuwt stof naar 3 plaatsen:
a) overheen het tafelblad
b) door de knalpot aan de achterkant
c) naar de binnenkant van de machine ; lost massaal zodra je ze oppakt en verplaatst


Ik heb een Karcher WD3 (+- 85 euro) ; goedkoop maar goed machientje, en ik krijg als volgt de beste resultaten:

b) krijg ik afgevoerd door gewoon een een 90 graden bocht van de knalpot naar beneden te loodsen en daaronder een bak voor stof. Geen stofzuiger interactie.

a) krijg ik gedeeltelijk afgevoerd door de stofzuiger aan te sluiten op de zuigmond rondom het zaagblad en volop te laten zuigen

c) hier zuig ik na het zagen altijd wat "na" onderin maar zelfs dan, als ik de machine terug binnen zet, ligt er een spoor stof.

Ik gebruik de machine altijd buiten want ondanks deze maatregelen vliegt er toch nog heel wat stof in het rond. Mijn indruk is dat stof verzamelen bij een cirkelzaag-achtige machine, geen evidentie is...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.