Hoogte/diepte nieuwe werkplaats

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Tijdens het ontwerpen van een nieuwe timmerwerkplaats (hobbymatig) loop ik tegen een aantal zaken aan waar ik graag jullie mening en/of advies over hoor. Momenteel oefen ik mijn hobby uit op de 'dars' van mijn boerderij, hier is de hoogte dusdanig dat ik planken van 5-6m rechtop kan keren. De nieuwe timmerwerkplaats zal een vrijstaand vergunningsvrij (5m hoog) bouwwerk worden op het erf. Wat is een ideale hoogte (of wat hebben jullie?) voor een werkplaats, ik houdt er met de indeling al rekening mee dat ik planken en balken horizontaal moet kunnen draaien/verplaatsen. Het liefst maak ik nog een kleine zolder boven de werkplaats vandaar mijn vraag.

2e vraag is als volgt; doordat het erf behoorlijk afloopt (1:10 tot 1:20) zal de werkplaats deels 'verzonken' in de grond komen, wat is jullie ervaring hiermee qua vocht en isolatie? Zijn er hier ook mensen die hun werkplaats helemaal verzonken hebben in de grond? Dit kan behoorlijk schelen in de werkhoogte binnen als de vloer 60-80cm lager ligt als het maaiveld, maar is dit heel praktisch?

Ik hoor graag!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Toen ik mijn nieuwe garage bouwde mocht ik ook vergunningsvrij bouwen. Ook maar tot 5 meter hoogte.
Mijn "must" was dat ik een volle plaat hout rechtop moest kunnen keren zonder tegen het plafond/balklaag te stoten. De onderkant van mijn zolderbalken heb ik dus op 250 gezet. Ik kan boven op zolder ook nog ruim staan.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Als de regels het toestaan zou ik vanuit het laagste punt vloerhoogte doen; mocht de maximale bouwhoogte bij het hoogste punt zijn, dan heb je een flink stuk extra hoogte gewonnen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou behalve met de hoogte van platen ook rekening houden met de hoogte van verlichting en afzuigingsbuizen. En, afhankelijk van wat je wil doen, kun je van een kraanbaan/kettingtakel o.i.d. ontzettend gelukkig worden. Als de zolder alleen opslag is, zou ik toch nadenken over 2.80 beneden en 2.00 boven o.i.d.
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik had een oude schuur met schuine vloer. Ik heb die dan recht uitgegraven tot onder de hoogste fundering, die dan naar onder verlengd en tegen die muur buiten een drainagebuis gezet.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
2.50 plafondhoogte is mooi toch dan heb je boven aardig wat bergruimte.
de grond in is wel altijd gesjouw als je met spullen naar binnen wil. ik blijf em volgen aankomend voorjaar hoop ik ook te kunnen beginnen met het bouwen van een schuur. aan m.n huis.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Wat m.i. belangrijk is, is dat je bij de belangrijkste deur op gelijke hoogte zit met maaiveld buiten. Maak daar zeker een dubbele openslaande deur van, zodat je met je materiaal goed naar binnen kan (plaat hout horizontaal naar binnen) en je gereedschap (zaagtafel etc op wielen) ook naar buiten als het nodig is. En dat zonder dat je een drempel over moet.
Qua hoogte, je moet niet iedere keer als je een plank omdraait de lampen van het plafond slaan, dus dat is maatvoerend denk ik. Maar het ligt eraan of je nog andere dingen aan het plafond tussen de balken wilt ophangen, bijvoorbeeld lange lijmklemmen oid die je maar af en toe nodig hebt, maar die altijd in de weg liggen. Zo heb ik er bijvoorbeeld de extra lange slag van mijn stationaire stofafzuiger tussen hangen, voor als ik een keer buiten moet werken en ik meer lengte nodig heb.

Als je een goede muur maakt en deze aan de buitenkant onder maaiveld tot op de fundering behandelt met een vochtwerend middel, maakt het volgens mij niet uit dat je deels onder de grond zit. Je hebt dan in ieder geval geen last van doortrekkend vocht. Zeker als je er nog een drainageslang bij ingraaft zoals Damien zegt. Het grootste deel dit boven de grond, dus ik denk dat dat wel meevalt.
Maar zorg wel voor goede isolatie in de spouw, en minstens zo belangruik: ook een open ruimte naast de isolate in de spouw (dus niet de hele spouw van muur tot muur volproppen met isolatie, maar van binnen naar buiten muur - isolatie - lucht - muur, bij houtskeletbouw op de juiste plaatsen aangevuld met dampopen folie)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.