Coping saw

WR1944

Oud hout
Als goedwillende amateur loop ik in Amerika regelmatig tegen technieken aan die ik in Nederland niet ken. Het kan heel goed zijn dat de profs die technieken al jaaaaaren gebruiken maar daar ben ik me dan niet van bewust.
Eén van die technieken is "coping", het pasmaken. Dit wordt veel toegepast bij kroonlijsten maar het kan bij veel meer profielen worden toegepast. De wat grotere kroonlijsten bestaan uit stroken hout met aan één kant het profiel. Ze worden onder een hoek tussen muur en plafond bevestigd. Om een hoek te maken heb je twee mogelijkheden, onder verstek of "coping". Omdat het profiel onder een hoek wordt bevestigd is dat een vrij lastige zaak. Met het verstek zagen bestaan hele theorieen met dubbele verstekken, ondersteboven op de verstekzaag.
Met coping wordt het iets simpeler. Je laat één stuk tot in de hoek doorlopen en maakt de aansluitende lijst er op aansluiten. Je moet dan wel die tweede lijst pasmaken. Bij een rechte hoek kan je het profiel in de juiste hoek in de verstekzaag zetten, bij een 90° hoek onder 45° een verstek zagen en op de zaaglijn met de coping saw hier haaks op het contra-profiel uitzagen. Ik heb een mal gemaakt om de profielen in de juiste positie te kunnen bewerken.
Ik heb dit veel proefondervindelijk moeten uitvogelen. Ik stond veel met modellen te hannesen voordat ik ook meer een zaag in het hout zette.

Ik hoop het proces met wat foto's beter uit te kunnen leggen. Het voorbeeld is niet mooi afgewerkt, het is alleen bedoeld voor de uitleg. Om het duidelijker te maken heb ik de profiel in de correcte stand gefotografeerd, dus erboven zit het plafond.
De coping saw is een flink uit de kluiten gewassen figuurzaag.

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Zo'n zaag is gewoon bij de Arnhemse snoepwinkel te koop. Daar heb ik de mijne toen tenminste besteld.
De techniek ben ik ook eens tegengekomen op een amerikaanse DIY site. Hadden er alleen een andere naam voor die ik niet meer kan herinneren. Maar hier in Europa heb ik dit nog nooit in de praktijk gezien.
 

tuoh

Oud hout
Deze techniek voor het zagen van kroonlijsten word hier bijna nooit toegepast, het is onder andere om deze verstekken te kunnen zagen dat de Kapex en dergelijke zo multifunctioneel zijn ontworpen.
Heb je geen Kapex of iets dergelijks ter beschikking dan word de hoek gewoon afgeschreven, en met de handzaag word dan het verstek gezaagd. Even passen, eventueel nog enkele halen met het blokschaafje en klaar is kees.

De techniek van het contraprofiel passen we wel toe bij het plaatsen van vloerplinten, omdat je met deze methode de hoek mooi sluitend kan zagen, zelfs als de plinten wat onderuit staan, of de hoek niet mooi haaks is. En omdat het veel sneller werkt in dit geval, time is money :D

Mvg,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij een uitwendige hoek, op een keuken bv moet je de lijst alsnog in verstek zagen, toch?
Als je met een geplastificeerde lijst werkt zoals bij keukens vaak het geval is, krijg je dan (bij een inwendige hoek) met copyzagen een mooi resultaat?
Worden houten plafond lijsten nog vaak toegepast, ik ken eigenlijk meer de lijsten van schuim die je met speciale kit bevestigt? (buiten de rechttoe/rechtaanplinten dan)

mvg, bjorn
 

tuoh

Oud hout
In België werden dergelijke kroonlijsten veel toegepast bij de afwerk van dakgoten :D voornamelijk langs de straatkant, aan de achterzijde was (is) er meestal een rechte bakgoot.
Heb in de loop der jaren dan ook ettelijke binnen- en buitenverstekken aangezaagd, gewoon op het dak met een kapzaag.
Binnen worden (werden) deze lijsten regelmatig gebruikt als kroonlijst op massieve kasten, bij keukenkasten Engelse stijl, etc. maar raar of zelden als afwerk van een geschilderd plafond, wel bij plafonds in Eiken, Ceder, Kastanje, etc.. hier ben je wel verplicht om een houten kroonlijst te gebruiken.
Maar tegenwoordig moet alles recht en strak :cry: de uitdaging verdwijnt.


Mvg,

André
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij dakgoten heb ik de sierlijsten ook wel verwerkt, maar dan heb je bij het gemiddelde huis ook meer uitwendige hoeken dan inwendige :lol:
Op school heb ik leren standhoeken uittekenen, voor hoek,- en kilkepers. Dit zou je ook kunnen gebruiken om lijsten "plat" te zagen. Heeft Baptist geen hulpstuk in de webwinkel staan voor het bepalen van de standhoek, veritas hoekinstelmal voor lijsten, heb even gekeken. Is me niet precies duidelijk hoe dat ding werkt, maar volgens mij is hij bedoelt om lijsten plat te kunnen zagen.

mvg, bjorn
 

WR1944

Oud hout
Met een verstekzaag, die een dubbele verstek kan zagen, kan je kroonlijsten met enige oefening netjes in verstek zagen. In Amerika wordt meestal een kroonlijst (crown molding) toegepast waarbij de achterkant onder een hoek t.o.v. de muur staat. Deze zgn. spring angle is 45° of 52°/38°, waarbij de hoek tussen de muur en de achterkant.
Er bestaan diverse computerprogramma's waarbij je de hoek in het verticale en horizontale vlak kan berekenen. Je legt dan het profiel met de achterkant op de zaagtafel en het verstek wordt op de juiste manier gezaagd. Je geeft op of het een binnen- of buitenhoek, eventueel het aantal graden als het afwijkt van 90°. Dan geeft het programma op welk deel, links of rechts, je op de tafel legt. Je stelt beide verstekhoeken in en zagen maar.

http://www.ehow.com/video_4417863_cut-i ... r-saw.html
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Er zijn ook speciale decopeerzagen voor, of speciale zolen voor op je decoupeerzaag, die werken een beetje netzo als een "startpin" op een freestafel voor betere controle t.o.v. het werkstuk

copingfoot_lg3.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
En zo ontstaat er weer een post met allerlei interessante weetjes. Het linkje van Peterderooij is handig, ik heb al eens op een avond een speelgoedboerderij gemaakt en kwam er achter dat de hoek van de dakpanelen geen 90 graden is bij de schuinte die ik op het ook had. Kwam er toen zo snel niet uit en heb het experimenteel gedaan, maar dit linkje lost dat probleem ook op!

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bedankt Zweihaak. Op dit ogenblik ben ik niet echt in de markt voor zo'n zaagje. Maar het is goed te weten waar het te koop is.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Bij ons is een figuurzaag een zaag met een veel diepere beugel, en dunne zaagjes die worden geklemd. Deze beugel heeft wat bredere zaagjes en ik geloof zelfs met pennetjes voor de bevestiging, net als de kleine metaal zaagbeugels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.