Meningen gevraagd over mogelijke verbouwing (extra ruimte op garage).

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
De aanbouw is in voir en zijaanzicht ook te zien, tenzij welstandsvrij is er normaal gesproken een toetsing. Staat los van maten volgens bestemmingsplan.

Bij je voordeur zit geen overgang binnen-buiten, dus is geen vergelijkbare situatie.

Dan denk ik dat dat gebeurd tijdens de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Want de vergunningverlener vond dit voldoende zo en heeft me alleen de "grens" maten doorgegeven.

IMG_3458.jpg

Dit is de situatie bij de buren. Ik heb daar even een foto van gemaakt van hoe ik het bij mij zou doen. Op de plaats van de rechthoek komt de doorgang. Het donkere metselwerk wordt weggenomen en het raam ook. Ik kan dan verticaal makkelijk lood aanbrengen. Aan de binnenzijde word het binnenblad vertand hersteld en uitgebreid met ca 1 steen breed. Via het binnenblad kan via spouwankers de buitengevel aan de binnenzijde worden hersteld en dus verstevigd is mijn idee. De extra steen is nodig omdat daar de verticale binnenbalk gemonteerd gaat worden en het kozijn ca 20cm van de rand pas geplaatst kan worden ivm een boom van de trap die anders in de weg zit. Rechts heb ik wel voldoende ruimte.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Het is jammer dat je niet een extra 6 meter achter je bestaande garage mag bouwen. Dat zijn over het algemeen de goedkoopste meters. Dat rare schuine stuk kost je veel ruimte en het is duurder om te bouwen, dan een rechte doos met een plat dak. Het metselwerk intanden, is dat echt nodig? Je kan toch gewoon de deursparing zagen en het donkere metselwerk laten staan?
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
Het is jammer dat je niet een extra 6 meter achter je bestaande garage mag bouwen. Dat zijn over het algemeen de goedkoopste meters. Dat rare schuine stuk kost je veel ruimte en het is duurder om te bouwen, dan een rechte doos met een plat dak. Het metselwerk intanden, is dat echt nodig? Je kan toch gewoon de deursparing zagen en het donkere metselwerk laten staan?

Nee helemaal mee eens. Achter aanbouwen is geen optie. Tuin is te klein. Van dat donkere metselwerk blijft anders erg weinig over na het inzagen. De overgang van buiten en binnen loopt 1 steen ervoor verticaal. In ik moet het verticaal aansluiten met lood op het binnenblad voor een waterkering en koudebrug blokkade.
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
Bij je voordeur zit geen overgang binnen-buiten, dus is geen vergelijkbare situatie.

Ik heb even een schets gemaakt van de doorgang en jouw advies verwerkt. Kan je eens kijken of je het zo had bedoeld?
In de nieuwe situatie wordt dus een extra steen gemetseld links naast de DPC folie. Is dat wel stevig te krijgen?

Screen Shot 2018-07-05 at 02.49.17.jpg
Screen Shot 2018-07-05 at 02.49.24.jpg
Het horizontale stuk is duidelijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Dat hoekje metselwerk bij de folie kant kan je beter wegzagen. dan kan je het hout tegen je binnenblad vastzetten. Dan heb je ook hout om je kozijn op vast te zetten. Dat vertikale lood heb ik nog nooit zo gezien. De dpc gaat achter je gevelbekleding op je folie en de gevelbekleding zorgt voor de afscherming tegen de elementen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Wat chevy zegt ben ik het mee eens, metselwerk iets ruimer wegzagen en de zaagsnede afdekken met de buitenafwerking van je aanbouw.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik dacht dat de formele toestemming / zwart wit rond is zodra aan de gemeente de leges en de kosten voor de omgevingsvergunning in rekening heeft gebracht.

Nee, de formele toestemming heb je pas als je de vergunning in huis hebt. En eigenlijk pas als deze onherroepelijk is.

Je denkt het goed uit. Ik maakte me eerst even zorgen dat je de klus onderschat, maar volgens mij gaat dit wel goed komen.

De constructeur controleert inderdaad ook de stabiliteit. Deze dakvorm is van zichzelf niet stabiel. Als er geen (dragende) tussenwanden komen, moeten er spanten in met minimaal een momentvaste verbinding tussen het schuine en platte dak. Of je laat het tegen het huis aanleunen :rolleyes:
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
Nee, de formele toestemming heb je pas als je de vergunning in huis hebt. En eigenlijk pas als deze onherroepelijk is.

Je denkt het goed uit. Ik maakte me eerst even zorgen dat je de klus onderschat, maar volgens mij gaat dit wel goed komen.

De constructeur controleert inderdaad ook de stabiliteit. Deze dakvorm is van zichzelf niet stabiel. Als er geen (dragende) tussenwanden komen, moeten er spanten in met minimaal een momentvaste verbinding tussen het schuine en platte dak. Of je laat het tegen het huis aanleunen :rolleyes:

Thanks, mbt de stalititeit, Er komt inderdaad een wand tussen. Zou het aan te bevelen zijn om in de garage eronder een penant te laten metselen waar dan evt een steunbalk op komt te staan. De steunbalk is verbonden met het nieuwe platte dak en steekt door het bestaande dak (verticaal) van de garage om te rusten op de penant. Of zou zo'n steunbalk aan de buitengevel zelf gemaakt mogen worden met keilbouten? Ik denk ook dat de steunbalk door de vloer (horizontaal) verbonden moet worden met de constructie aan de schuine zijder waardoor er een driehoek ontstaat. Ik begrijp uit jouw smiley dat steunen op de gevel geen optie is en dat de constructie eigenlijk op de oprit gemonteerd zou moeten worden en je hem evt met een hijskraan op het dak zou moeten kunnen takelen (bij wijze van spreken dan). Dan weet je zeker dat er geen kracht op de zijkant van het huis kan komen? Zie ik dat goed? Ik zou ook gewoon balken door kunnen zetten van het platte dak naar de vloerbalken maar zoals gezegd deze zijn maar 5-15 welliswaar met 9cm verhoogd maar slechts 5x15 gaat het buitenblad in en kost natuurlijk ook weer ruimte. Ik denk ook dat de lengte van 8 meter overspannen met 7x20 ofzo ook wel optimistisch is. Moet sowieso ondersteund worden in het midden anders heb je wel een hele dikke balk nodig. Ik heb wel slimfix platen gevonden die zelf deze overspanning onder deze hoek ruim mogen dragen maar inderdaad met pannen erop steunt het nu zo tegen de gevel aan en ik begrijp dat dat niet slim is.
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
Wat chevy zegt ben ik het mee eens, metselwerk iets ruimer wegzagen en de zaagsnede afdekken met de buitenafwerking van je aanbouw.
Dat hoekje metselwerk bij de folie kant kan je beter wegzagen. dan kan je het hout tegen je binnenblad vastzetten. Dan heb je ook hout om je kozijn op vast te zetten. Dat vertikale lood heb ik nog nooit zo gezien. De dpc gaat achter je gevelbekleding op je folie en de gevelbekleding zorgt voor de afscherming tegen de elementen.

Inderdaad dat dacht ik ook. Mooi met maranti een degelijk inzetstuk maken wat mooi past. Kan het daarna mooi geschilderd worden met name de zichtkant.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
De constructieve mogelijkheden zijn leuk om op een forum over te filosoferen, maar ik begrijp dat er in je wijk meerdere van deze opbouwen zijn geplaatst. Dus er zijn al constructieberekeningen gemaakt. Ik zou om te beginnen eens een bakje koffie gaan doen bij iemand die al zo'n opbouw heeft. Dan hoor je vaak al wat mensen anders zouden doen, als ze het opnieuw zouden bouwen. Of je doet ideeen op waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. Als je de constuctie het zelfde houdt, scheelt het tijd en vermoedelijk ook geld, als je de zelfde constructeur gebruikt. De mensen die je aanvraag bij de gemeente moeten beoordelen, zien bekende tekeningen en berekeningen, zodat ze het sneller door kunnen sturen.
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
De constructieve mogelijkheden zijn leuk om op een forum over te filosoferen, maar ik begrijp dat er in je wijk meerdere van deze opbouwen zijn geplaatst. Dus er zijn al constructieberekeningen gemaakt. Ik zou om te beginnen eens een bakje koffie gaan doen bij iemand die al zo'n opbouw heeft. Dan hoor je vaak al wat mensen anders zouden doen, als ze het opnieuw zouden bouwen. Of je doet ideeen op waar je zelf nog niet aan gedacht hebt. Als je de constuctie het zelfde houdt, scheelt het tijd en vermoedelijk ook geld, als je de zelfde constructeur gebruikt. De mensen die je aanvraag bij de gemeente moeten beoordelen, zien bekende tekeningen en berekeningen, zodat ze het sneller door kunnen sturen.

Dat dacht ik ook maar dat is niet zo makkelijk dan je denkt. Ik ben bij mensen aan de deur geweest en dan loop je tegen een aantal problemen op. Niet veel mensen willen een vreemde zomaar toelaten om naar die verbouwing te laten kijken. Ik heb het wel geprobeerd maar dat viel toch tegen. Technische kennis hebben ze zelf niet en naar papieren vragen heeft helemaal weinig zin tenzij je daar dan alsnog aan meebetaald. Zij hebben immers in de meeste gevallen daar een sloot geld aan uitgegeven. Ik probeer de meeste obstakels en verplichte voorzieningen hier uit te vogelen zodat ik zo goed als mogelijk voorbereid ben. Overigens komt vanmiddag de makelaar voor een verkooptaxatie. Ik ga hem daarna vragen wat het huis waard is in deze staat en na de verbouwing. Ik heb schetsen genoeg nu om een idee te krijgen hoe het ongeveer gaat / kan worden. Als de afstand te klein is in verkoopwaarde na verbouwing ga ik niet eens beginnen aan de verbouwing en is wellicht een ander huis een optie. Als het wel doorgaat ga ik verder dan alleen vragen stellen. Ik ga dan ook het project in het forum plaatsen. Lijkt me een leuke toevoeging voor woordworking.nl om te laten zien en beschrijven wat er allemaal komt kijken bij zo'n verbouwing. Of het moet zijn dat jij als moderator dat geen goed idee vindt.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.584
Als je iemands bestaande tekening en berekening gaat gebruiken is het vrij normaal dat je daar voor betaald. Als je bij jullie in de buurt makkelijk een huis kan vinden dat meer aan je wensen tegemoet komt, lijkt me dat geen gekke optie.
 

victoire22

Actieve deelnemer
7 mei 2017
29
0
Sint-Oedenrode
De stukken van een vergunningplichtige opbouw zijn opvraagbaar bij het gemeentearchief.
Slim inderdaad. Hoef je de mensen ook niet lastig te vallen. Ik heb de makelaar vandaag op bezoek gehad. Hij had het over maximaal 25K meerwaarde en absoluut een pluspunt. Ga morgen op vakantie en mooi de tijd om er eens over na te denken. Ook de verkoopwaarde viel me 50K mee (nou is het maar de vraag of je het ervoor krijgt) maar klaarblijkelijk heb ik dus meer overwaarde dan gedacht. Misschien ook maar eens naar de mogelijkheden van een ander huis kijken.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Zo goed ik weet hoort een aanbouw op zichzelf stabiel te staan. Maar veel aannemers/constructeurs zijn lui, die maken gebruik van stabiliteit van het huis.

Het heeft niet zoveel zin om nu over steunbalken en penanten te hebben. Er komt toch een constructeur bij. Als je denkt dat de constructie gevolgen heeft voor het ontwerp, haal hem dan er nu al bij. Normaal bedenkt degene die het ontwerp maakt al meteen het constructieprincipe.

Het heeft meestal niet veel meerwaarde om een oude constructeur erbij te halen. De gemeente beoordeelt het waarschijnlijk niet sneller en de constructeur rekent toch het volle pond. De fundering moet sowieso opnieuw bekeken worden. Elk huis is anders.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
mogelijk moet er nog een brandwerend plafond in de garage.
en mogelijk je beglazing in je kozijn ook brandwerend zijn ten gevolgen van de WBDBO eis.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Er is geen wbdbo eus tussen garage en woning, de garage ligt in hetzelfde brandcompartiment als nevenfunctie. T.o.v. de erfgrens (zijgevel) zal 30min wbdbo gelden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.