Verschillen in kromtrekken multiplex?

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik vroeg me af of er wezenlijke verschillen zitten in de gevoeligheid op kromtrekken in de diverse multiplexsoorten?

ik heb de afgelopen maanden met 12 en 18mm Greenplex gewerkt en wanneer je even een nacht niet op let hoe of je het weglegd of zet, zit er al een behoorlijke kromming in. Met populieren is me dat niet zo opgevallen.

Op dit moment gaat het me vooral om interieur / meubelkwaliteit.

Zie ik nu spoken of zit er inderdaad een flink verschil tussen de ene en de andere kwaliteit?

De Medite MDF die ik hier ook heb staan is stukken stabieler.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ja, er zitten grote verschillen in multiplex, niet alleen in de kwaliteit van het gebruikte fineer maar ook in de constructie.... Meer lagen die om-en-om zijn aangebracht maken een stabieler product. Maar soms trekt ook het duurdere multiplex gewoon krom, zeker als je het niet fatsoenlijk neerlegt.
Vanaf 12mm en met een goede opslag heb ik zelf eigenlijk zelden problemen.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Maar zijn er dan specifieke soorten welke daar weinig last van hebben. Op een site van een houthandel heb ik bv gelezen dat populier aangeraden wordt als drager voor HPL, maar is dat om dat populier een mooi egaal oppervlak heeft of ook omdat het stabiel is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.