Gereedschapskistje

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Hallo,

Omdat men vorige kist wat te groot is om mee te nemen op verplaatsing (ik volg nu een opleiding meubelmaker) besloot ik een kleinere te maken.
Het is een japans kistje geworden met als afmetingen 700x350x220mm gemaakt uit zo'n vuren meubelpaneel.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Nu twijfel ik nog met de afwerking. Schilder ik het ook blauw zoals de vorige?

1.jpg

Of probeer ik het zoals ze in japan zeggen met 'Shou sugi ban' ofwel branden.

4.jpg5.jpg

Het eerste voorbeeld is met het roet er nog aan, daarna behandeld met olie
bij het tweede is het roet weg geborsteld.

Of iets anders?

Ik ben benieuwd naar jullie input :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wordt dat branden ook mooi rondom de knoesten? En kunnen de lijmnaden wel tegen dat branden? Ik zou daar ook een proefplankje aan wagen en dan vooral zelf kijken wat je mooi vindt.

En het is maar een gereedschapskistje, ideaal om mee te experimenteren. Dus wat dat betreft zou ik voor branden kiezen, als de lijmnaden het uithouden natuurlijk.
 

Korre

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
42
0
Rond de knoesten valt het nog mee. Daar duurt het gewoon wat langer.

De lijmnaden dat is iets anders. Op een ander teststukje brand de lijm dieper weg,
maar daar ben ik ook wel zeker 4x over gegaan met de brander en dan een staalborstel.
Ik probeer vanavond een nieuw teststukje (met lijmnaad) te maken waarbij ik niet meer brand en borstel dan nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.