Nieuwe houten steektrap, trapbomen inkepen of niet

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik zou niet opdikken. Het doet afbreuk aan je ontwerp en als je in het midden van de vrije boom een baluster constructief maakt is je probleem van het veren al opgelost. Wil je het testen, zet dan in het midden onder de vrije boom een 2 x 3 tot op de verdiepingsvloer en loop over de trap omhoog. Is de vering genoeg verdwenen, dan moet de baluster op die plek trek kunnen opnemen. Vind je de vering nog teveel, zet je een 2x3 op een derde en twee derde.

Die gaat zeker werken maar dat is nou net niet de bedoeling :)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Dat is inderdaad geen goede oplossing. Dan zou het al beter zijn om de spijlen zodanig te verdelen dat bij elke trede er eentje vlak tegen de optrede van de trapboom komt te zitten, kan je daar telkens 1 of 2 domino's infrezen. De "driehoeken" hebben wel een korte houtvezel, maar als alle treden waar spijlen komen te zitten zo gebonden worden is de krachtverdeling van die aard dat er weinig gevaar is voor afscheuren.

Kwa design is ook dat net weer niet de bedoeling..... de spijl moet vrij zijn van de optrede... 4 spijlen van 3 cm per trede van 20cm... de voorkant gelijk met de trede en dan steeds 2 cm vrij... of 3 spijlen per trede van 33mm en dan steeds 33mm vrij...

elf laat ik het ontwerp NOOIT primeren op de het constructieve, je bent niks met een stijvolle trap die niet, of nauwelijks, te belopen valt. Of waarbij je nadien allerlei kunstgrepen moet gaan toepassen om er nog iets van te maken.

Ik snap je volledig en dat ben ik hier natuurlijk wel een beetje aan het doen, ik wil the best of both worlds....

Het streefdoel moet altijd zijn dat ontwerp en constructie hand in hand gaan.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Zelf laat ik het ontwerp NOOIT primeren op de het constructieve, je bent niks met een stijvolle trap die niet, of nauwelijks, te belopen valt. Of waarbij je nadien allerlei kunstgrepen moet gaan toepassen om er nog iets van te maken.
Het streefdoel moet altijd zijn dat ontwerp en constructie hand in hand gaan.

dat dachten ze bij Fiat ook toen ze de Multipla ontwierpen. :D
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Een stalen hoekprofiel is een sterke oplossing als je geen hoogte wilt verliezen. Aan de onderkant is deze wel zichtbaar. Maar in zwart zal het nauwelijks opvallen.

Als je een paar cm kan missen kan opdikken met hout ook al voldoende zijn. Laat die stalen strip dan maar zitten.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Een stalen hoekprofiel is een sterke oplossing als je geen hoogte wilt verliezen. Aan de onderkant is deze wel zichtbaar. Maar in zwart zal het nauwelijks opvallen.

Als je een paar cm kan missen kan opdikken met hout ook al voldoende zijn. Laat die stalen strip dan maar zitten.

Ik denk dat het opdikken gaat worden, de rest is erg McGyver en waarschijnlijk minder effectief...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Scheppie wat is niet de bedoeling? Ik begrijp dat de trap voorzien gaat worden van een hele rij houten balusters. Als je daarvan er twee voorziet van een m16 draadeind door de trapboom heen, ben je het veren kwijt. Als je een hoeklijn of strip tegen de onderkant van de trapboom schroeft, wordt hij niet echt hoger, dus zal het voor het veren niet uit maken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Als je een hoeklijn of strip tegen de onderkant van de trapboom schroeft, wordt hij niet echt hoger, dus zal het voor het veren niet uit maken.

Bedoeling is evt de hele trapboom opdikken...

Draadeind door de spijl heen is ook een optie... maar hoe maak ik dat zo vast in de spijl dat het niet alleen maar in de lengterichting belast wordt..? Als ik hem erin draai zal hij initieel wel vast zitten... maar na jaren trap belopen ook nog?
 

tuoh

Oud hout
"Het kalf is nu toch al verdronken" maar wellicht goed voor een volgende trapbouwer is deze tip.
Als de plank voor een uitgekeepte trapboom te smal is om voldoende "achterhout" over te houden lukt het op volgende manier wel.

Bij het afschrijven eerst het gewenste "achterhout" afschrijven, pas daarna de treden afschrijven. MAAR, de plank is nu te smal om de volledige trede erop af te tekenen, geen nood echter, teken gewoon dat stuk van de keep wat er wel nog uit kan.

Zaag daarna de onvolledige kepen iets ruimer uit, en hou het "restafval" bij.
Als volgende stap word het "restafval" verlijmd tegen de bovenkant van de trapboom, op de plaatsen waar de uitkepingen te klein zijn.
Eens droog kan je nu een volledige aantrede afschrijven en juist uitzagen.

Groot voordeel hier, je trapboom houd zijn benodigde draagsterkte, en je werkt het "restafval" op:p
 
  • Geweldig
Waarderingen: Scheppie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Voor scheppie, Je koopt m16 draadeinden van 3 meter. Het hout voor de baluster zaag je door midden. Dan zaag je in beide helften een groef van 8 x16 mm . Aan de trapkant boor je een gat door de trapboom van boven naar beneden met een slangeboor. Aan de onderkant boor je een gat voor de moer en een onderlegring. Dit gat kan je later met een prop afdichten. Voor de bovenkant is het even afhankelijk van wat er in het trapgat zit. Als je hier direkt op de raveling kan schroeven, kan je een 10 mm dikke hoek op de raveling schroeven. De andere kant van de hoek boor je een gat in en voorzie je dit van 16mm draad. Je kan nu de baluster met het draadeind door de trapboom monteren. Op de onderkant van het draadeind zet je een verlengde moer met een bout erin. Je kan nu het draadeind in de hoeklijn draaien. Als het draadeind diep genoeg zit, draai je de bout en de verlengde moer uit het gat onder in de trapboom. Je kan nu de ring en de enkel moer monteren en aandraaien. Een houten plug in het gat lijmen en na droging afwerken. Op deze manier kan je de benodigde stijfheid aanbrengen zonder het ontwerp geweld aan te doen. Ik hoop dat mijn uitleg een beetje overkomt. Het is simpel te maken, maar zonder tekening lastig uit te leggen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
WhatsApp Image 2018-07-11 at 15.21.45.jpg

Zo een paar metalen blokjes laten maken van circa 80mm hoog en 20 x 20 dik en breed en met 40mm M16 Draad aan de onderkant erin voor het draadeind en dan een stukje draad er aan de andere kant in getypt om met een bout in de Raveel vast te zetten..... dat of 1 , 2 of 3 plaatsen en dan met een draadeind naar de trapboom dan zou het opgehangen moeten zijn.

Iemand zoeken om die blokjes te laten maken dan....

Tekening klopt niet helemaal, de 40mm moet 80mm zijn... en diepte 40mm ipv 20 om voldoende diepte in de draadtap te hebben..

Dit blokje dan in de spijl 2 cm monteren en 20mm in de Raveel inhakken. Dan zit het op meerdere manieren vast en lijkt me de constructie wel geborgd.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Kleine update, in plaats van koppelen op deze manier opgelost. Een spijlenhekwerk wat met 6 dominos aan de trapboom is gekoppeld. Alle vering is uit de trap weg en de verdiepingsvloer erboven is ook ineens zo vast als een huis. Soms is het simpel.

En ook over de esthetiek dik tevreden.

01610235-D5E9-47FA-A5F0-F17B8BCFFD32.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.