Segment kommetje

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Voor ieder project een eerste keer. De eerste pen, het eerste kistje en nu ook het eerste kommetje (ofja als je een mislukking meetelt dan de 2e:rolleyes:).

Ik heb al best wat dingen gedraaid maar een kommetje, iets uithollen dus ook was wel erg spannend.
Draai ik niet te dun, steek ik dadelijk niet door de wand heen etc..

Als zijn de meningen er over verdeeld ik ben helemaal gek op segment werk, ik vind het mooi om te zien hoe alles stukjes weer samen komen tot één geheel.

Gemaakt uit gevlamd esdoorn en wenge.

Ringen van 12 segmenten
Diameter 16 cm
Wanddikte +/- 8mm

Bovenzijde heb ik schuin weggedraaid om het dunner te laten ogen.

20180619_163139_1529420528530_resized.jpg
20180619_162718_1529420521504_resized.jpg
20180619_162604_1529420520518_resized.jpg

Benieuwd wat jullie er van vinden!

Groeten,
Bart
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik vind de houtsoorten prachtig bij elkaar passen, maar ik heb wat moeite met de scherpe rand en de rechte buitenkant. Ik vraag me af hoe hij er uit zou zien als de buitencontour de binnencontour zou volgen, dus een beetje de vorm van een klok.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik hou normaal niet van segmentwerk. Geef de voorkeur aan massief hout. Deze zou ik zo bij mijn werkstukken willen zetten. Compliment voor het zaag en lijmwerk. Afwerking ziet er prima uit. Zelf zou ik de schaal in zijn geheel dunner hebben gemaakt. Deze oplossing is ook een mooie hoor. Ik zou er ziek van zijn als ik zo'n kom te dun zou draaien.
 
P

Pel

Guest
Ik hou niet van uitbundig segment werk, maar dit vind ik mooi, je hebt het ook mooi verlijmd daar gaat het vaak mis met segment werk. De scherpe rand vind ik persoonlijk niet zo geslaagd, of je zou wat Jurriaan ook al zegt, dat de buitenkant de binnenkant zou volgen dat het dan beter uit ziet?

Groet Pel.
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Deze zou ik zo bij mijn werkstukken willen zetten. Compliment voor het zaag en lijmwerk.

Dat is een mooi compliment dankjewel.

Het eerste ontwerp/poging was ook ronder, de bedoeling was om het aan de bovenzijde terug naar binnen te laten lopen een stukje.
Alleen naar de eerste mislukking heb ik toch maar op safe gespeeld, want ik was er inderdaad ziek van!
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ziet er super uit. De wand is misschien een beetje aan de forse kant maar door de naar binnen lopende rand valt het een stuk minder op, zeker als hij gevuld is.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Dit vind ik een geslaagd voorbeeld van segmentenwerk door de combinatie van houtsoorten en onderlinge verhouding. Idd zou het wat slanker overkomen als de buitenkant wat meer klokvorm had gekregen maar evengoed een fraai kommetje.

Wat voor lijm gebruik je om dit zo netjes en onzichtbaar te verlijmen?


Groeten, Hans
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik kan het verloop van de rand juist wel waarderen icm de duidelijke lijnen. Zo zie je maar weer: zoveel mensen zoveel smaken. Neurotisch netjes verlijmd. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.