kleine eettafel zonder regels, hoe de poten bevestigen

P

Pel

Guest
Verbindingen zien er goed uit Ernst, die Maloof verbinding zit muurvast, hoe lang was de domino die je gebruikt hebt?

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat is mooi werk, Ernst! Strak en netjes. Hoeft niet onder te doen voor CNC.
Heb je ook foto’s voor het in elkaar zetten?
Het netjes in de hoek infrezen van de domino gaat behoorlijk vlot en nauwkeurig. As onder 45 graden aftekenen en mm verdeling op schaal gelijk zetten. Een beetje afwijking stelt eigenlijk geen probleem. De domino vangt dit zonder probleem op.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Hierbij foto's van het eindresultaat, ik vind hem echt goed gelukt en de klant gelukkkig ook.
Het is een variant op de maloof-verbinding geworden. De tafel heeft een 4 cm dik notenhouten blad verlijmd uit 6cm brede delen, aan de randen onder 30 graden afgefreesd zodat het maar 28 mm dik lijkt. de poten zijn van 5 cm vierkant noten gemaakt,
maar sterk naar beneden verjongd tot 34mm en vervolgens nog schuin afgefreesd met het blad mee.
overzicht.jpg
de maloof-joint
P8021021.jpgP8021022.jpg
de hoeken afgerond
P8031057.jpgP8041026.jpg
 

Bijlagen

  • P7121099.jpg
    P7121099.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 228
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Weer een erg fraai stukje werk.....

Heb je iets getest wat betreft sterkte? Ik heb toch wel wat twijfels over de stevigheid als ik het zo zie.....
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
nog wat foto's

P8041025.jpg
P8041026.jpgP8041027.jpgP8041029.jpg

Zoals gezegd, volledig notenhout, geen staal alleen lijm en domino's in het blad en alleen maloof-joint en lijm voor de poten.
Wel een spannende constructie.
Goed gedroogd hout en om en om de hartkanten van het hout gewisseld en vrij smalle delen gebruikt.
Nu alleen nog in de PU-lak zetten, omdat de klant een wijnglas bestendige tafel wil en geen poetster is.
Minder mooi dan olieën maar ik gebruik AVIS pu, mat op terpentinebasis.
Geen idee waarom de foto's verkeerd georiënteerd zijn, dat zijn ze vóór het uploaden niet.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Weer een erg fraai stukje werk.....

Heb je iets getest wat betreft sterkte? Ik heb toch wel wat twijfels over de stevigheid als ik het zo zie.....

Niet anders getest dan er eens flink mee geschoven enheen en weer bewogen met mijn volle gewict ertegenaan....zit nauwelijks speling op.
Tafel is ook kleiner dan hij op de foto's lijkt: 70cm breed en 114cm lang.
 
P

Pel

Guest
Mooi staaltje vakwerk Ernst.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Echt een geslaagd geheel, heel erg knap geworden!

GH1, jij bedoelt owv de smalle "pen" aan het tafelblad? Ik zag misschien eerder een nadeel bij het feit dat voor elke verbinding telkens 1 zijde volledig uit kops- tegen langshout bestaat. Maar zeker voor dit formaat tafel zou ikzelf mij over beiden niet al te veel zorgen maken :)

Nogmaals, knap werk!
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Dat is inderdaad waar ik aan dacht... maar wellicht lijkt het allemaal wat anders op de foto dan de werkelijke verhoudingen. Ik zou me vooral zorgen maken over krachten die schuin op de poten komen, bijvoorbeeld als de tafel over de grond wordt geschoven. Bij deze constructie zie ik vaak ook nog wat pennen/deuvels schuin door de verbinding.

Maar zoals gezegd, het is vast de foto die de verkeerde indruk geeft.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Stabiliteit van de hoekverbinding was ook mijn zorg, vandaar het onderwerp...de maloofverbinding was voor stoelen geschikt en die wotden zwaar belast, daarom deze keuze.
Ik heb in de 50 mm dikke poten een groef van 8 mm diep en 10mm breed gezaagd aan 2 zijden en aan het blad de bijbehotende 'veer' gefreesd. De poot schuif je er in met lijm en kun je prschtig met de lijmklem richten, perfect haaks. Veel lijmoppervlak en altijd een groot deel van de verbinding langshout op langshout....lijkt nu heel stevig geworden.
 
P

Pel

Guest
Ik vind het een prachtig gestileerd tafeltje, lijkt m.i. op jugendstil, staat ook heel mooi op de parketvloer.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.