kleine eettafel zonder regels, hoe de poten bevestigen

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
voor een klant/kennis wil ik een tafel maken, op maat voor haar nieuwe (historische) huis.
Na wat heen- en weer praten kom ik op de volgende vereisten:
bovenkant blad max 76cm, onderkant blad min 72cm (ivm aangekochte stoelen).
Kortom geen ruimte voor regels of een al te dik blad.
Het tafeltje wordt niet zo groot (110x75cm) en er moeten 3 stoelen rond kunnen die er grotendeels ondergeschoven moeten kunnen worden.

Nu zag ik op internet tafels van een bedrijf uit Bosnië-Herzegowina, het bedrijf Artisan, die een oplossing voor dit constructieprobleem lijken te bevatten:
Ik heb echter nog niet door hoe ik zoiets zou kunnen maken. iemand enig idee?
artisan_flow_2.jpg

Ik heb al wel een proefje gemaakt, wat redelijk ging maar én foutgevoelig én moeilijk af te werken was en de poten staan niet diagonaal, wat wel de bedoeling wordt.
Ik maakte een vierkante poot van 50x50mm eiken, ik zaagde een strook van 50mm van een stuk gevingerlast tafelblad dat ik had liggen.
ik deed domino's in de kopse kant van de afgezaagde strook en in de zijkant van de poot en makte er een L van
Die L verbond ik weer met domino's aan het tafelblad.
constructie.jpg

Zoals gezegd moeilijk te stellen tijdens het lijmen maar uiteindelijk wel echt stevig geworden.
Alleen kan ik dit niet goed meer bewerken: het blad en de poten afschuinen etc.
En de poten op deze maniet diagonaal inlijmen lijkt mij ook slecht te doen.

Uit de foto van de tafel wordt mij niet duidelijk hoe zij zoiets doen.
Iemand hier een idee?
 

lucfranken

Nieuw lid
17 feb 2014
4
0
Dikker blad waar je de poten onder zet. Dan het blad in het midden dunner maken?

Dan kan je een bredere steun voor de poten maken. Ik lijk dat ook te zien in je voorbeeld. Je ziet een verticale naad in de poot die enkele centimeters onder het blad pas stopt.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bij deze tafel lijkt de achterste poot te stoppen onder het blad, en de voorste dan weer te lopen tot aan de bovenkant van het blad. Gezichtsbedrog?
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik kende de Maloof joint alleen van naam en heb er even naar gekeken maar die lijkt me niet gebruikt in deze tafel, daarvoor gaat de joint te weinig naar binnen, toch?
Op de constructietekening zie ik alleen een ronde aansluiting tussen blad en poot, maar niet hoe dat dan bevestigd is.
Mij is het nog niet helder en al helemaal niet hoe ik dat zelf zou kunnnen.
 

tuoh

Oud hout
Hou er maar al rekening mee, dat zo een tafeltje zoals te zien op de foto's boven, geen éénmalig werkstuk is.
Daar zit een boel ontwikkelingswerk achter, vermoedelijk ook met de nodige mislukkingen, om uiteindelijk tot een productierijp concept te komen.
Die fases zal je sowieso ook moeten doorlopen, voor een éénmalige klus word dat een serieus kostenplaatje.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Dat denk ik zeker, André, dat daar veel ontwikkelwerk in zit, zeker gezien de fijne detaillering en het mooie verloop van de poot naar het blad.
Ik wil dit ook zeker niet kopiëren maar ben wel erg benieuwd hoe het ze is gelukt om tot een stevige verbinding te komen.
Ik begin toch ook naar zo'n Maloof achtige constructie te kijken.
 

tuoh

Oud hout
Dat is het "geheim van de smid" hé:D

Het is niet makkelijk om in een " one-shot" een totaal afwijkend (qua constructie) werkstuk op te leveren. Alle mogelijke pijnpunten moeten dan al voor de bouw in kaart gebracht zijn. MAAR, het is wel een mooie uitdaging voor wie zich geroepen voelt:p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb ook al naar gelijkaardige meubels van Gazzda gekeken. Mogelijk zijn ze in het atelier van Artisan gemaakt. Prachtig design maar inderdaad hoe maak je dat?
Op de site van Artisan staan enkele filmpjes en het antwoord is niet zo romantisch als ze laten uitschijnen. Het is CNC werk, afgewerkt met de hand.
http://www.artisan.ba/de/videos#latus-table-by-artisan-making-of
Waarschijnlijk ook handmatig uit te voeren, maar niet eenvoudig. Ik heb een proefstuk voor een tafelpoot gemaakt, maar het is niet eenvoudig. Een aantal van de toegepaste rondingen zijn volgens mij niet of zeer moeilijk zonder CNC uit te voeren.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
"Artisan" ;) Dat was ergens wel te verwachten natuurlijk.. Je zou bijna beter een CNC gaan kopen ipv een stationaire frees, domino, langgatboor, etc etc :rolleyes:
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik hoef ook niet de hele afwerking van artisan te hebben, het gaat mij om de verbinding zelf.
Op het filmpje wordt een andere tafel getoond dan ik bedoel maar het is wel leerzaam.
De Artisan Flow heeft een soort ronde kop aan de poten, die dóór de blad heen steekt, zo te zien,
maar hoe het dan verlijmd zit begrijp ik niet. Misschien toch zo'n malloof verbinding die er van de zijkant ingeschoven wordt?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik hoef ook niet de hele afwerking van artisan te hebben, het gaat mij om de verbinding zelf.
Op het filmpje wordt een andere tafel getoond dan ik bedoel maar het is wel leerzaam.
De Artisan Flow heeft een soort ronde kop aan de poten, die dóór de blad heen steekt, zo te zien,
maar hoe het dan verlijmd zit begrijp ik niet. Misschien toch zo'n malloof verbinding die er van de zijkant ingeschoven wordt?

Ik vermoed dat het gewoon deuvels zijn zoals de tafel en de stoel in de filmpjes.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Pel, bedankt voor het artikel over de tafel met Maloof hoeken. Een mooi voorbeeld.
Ik heb ook al een sponningfreesje voor de bovenfrees besteld om zo'n Maloof te maken, ben benieuwd hoe dat gaat.
Ik vraag me af of ik RVS versterking nodig heb bij een blad van 110x75x4 cm.

Mathieu, je zou best gelijk kunnen hebben dat zij deuvels gebruiken, dat doen ze bijj die andere tafel ook.
Ik vind het best een gewaagde constructie maar in die tafel hebbe ze wel veel ruimte gemaakt voor de verbinding.
In de Flow-tafel is de poot echt door het blad gestoken en kun je volgens mij alleen deuvel in één richting (diagonaal) kwijt en dan in een blad van 4 cm dik,
dat lijkt met helemaal fragiel.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
@Ernst, op deze site van de hout journalist staat een artikel, daar heeft Tom Speijk ook een Sam Maloof verbinding gebruikt het ontbreken van regels onder het tafelblad heeft hij ondervangen door een RVS as van 20 mm. http://www.dehoutjournalist.nl/post/sprinkhaan_sam_maloof.html

Groet Pel.

Interessant artikel, enig idee hoe dit praktisch in zijn werk gaat : "Het ontbreken van de regels onder het tafelblad is gecompenseerd en ondervangen door de toepassing van RVS staf in een diameter van 20 mm. Dit stafmateriaal is opgesloten tijdens de verlijming van het blad en voorkomt kromtrekken." ?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
In de langsrichting 2 groeven frezen in de te verlijmen planken met een bolkopfrees oid, en in de dwarsrichting met een forstnerboor 20mm gaten boren behalve in de buitenste 2 planken? Of tenminste tot in de helft van de buitenste planken.. Ik ga het denkelijk eens testen in 2 ronde tafelbladen binnenkort.

Je zal zo'n blad 40 jaar later maar willen verzagen om het hout te recupereren ;)
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat ze een as van 20 mm haaks omgebogen hebben Bjorn, en deze in de poot verlijmd, daarna ook weer met speciale lijm in het blad hebben geschoven? Anders zou ik het ook niet weten, het blad is 4 cm dik maar is 2 cm afgeschuind waardoor dit op het oog dun lijkt.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een proefstuk gemaakt om een verbinding te testen tussen een doorlopende poot en tafelblad. De verbindingen zijn niet erg zuiver gezaagd, maar dat doet er even niet toe. Als deuvel heb ik een Domino van 10 mm gebruikt. De sleuf is gefreesd met de Domino 700 (de 500 gaat niet voldoende diep).. Ik vind het resultaat geslaagd en de verbinding zit onwrikbaar. Het is gelijmd met PU uit koker omdat ik witte lijm onvoldoende vertrouw op kopshout. De houtdikte is 40 mm, maar ik ben bezig met een tweede proefstuk wat dunner is.

IMG-1404.jpg

IMG-1405.jpg

Bekijk bijlage 78327

IMG-1418.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-1417.jpg
    IMG-1417.jpg
    76,6 KB · Weergaven: 305
Laatst bewerkt:

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
302
184
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Mathieu,
mooi proefstuk, heb je inderdaad een grotere domino voor nodig en inboren in de hoek lijkt me niet heel precies maar het is je wel mooi gelukt.
Ik heb zelf ook proefstukken gemaakt:
De eerste met domino's in een afgezaagd deel van het blad, zowel kops als langs ingefreesd, zoals al eerder gemeld

P7071078.jpg

Daarna ook twee met een maloof-verbinding, dus een inkeping in de hoek van de tafel gefreesd (met een sjaboonfrees) en daarna een sponning eromheen gefreesd met een sponningfreesje van de ecotools (frees met klein lagertje), zowel aan boven als aan onderkant blad, zodat er 1 cm hout bleef staan
In de poot een gleuf van 1 cm gezaagd en poot afgerond en: best een strakke verbinding!
P7071079.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.