Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 45
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GH1 Bekijk Berichten
    Weer een erg fraai stukje werk.....

Heb je iets getest wat betreft sterkte? Ik heb toch wel wat twijfels over de stevigheid als ik het zo zie.....
    Niet anders getest dan er eens flink mee geschoven enheen en weer bewogen met mijn volle gewict ertegenaan....zit nauwelijks speling op.
    Tafel is ook kleiner dan hij op de foto's lijkt: 70cm breed en 114cm lang.
    Met vriendelijk groet,
    Ernst Kühne

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi staaltje vakwerk Ernst.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 03-08-18 om 23:31.
    Hout wirktj.

Echt een geslaagd geheel, heel erg knap geworden!

GH1, jij bedoelt owv de smalle "pen" aan het tafelblad? Ik zag misschien eerder een nadeel bij het feit dat voor elke verbinding telkens 1 zijde volledig uit kops- tegen langshout bestaat. Maar zeker voor dit formaat tafel zou ikzelf mij over beiden niet al te veel zorgen maken

Nogmaals, knap werk!

Dat is inderdaad waar ik aan dacht... maar wellicht lijkt het allemaal wat anders op de foto dan de werkelijke verhoudingen. Ik zou me vooral zorgen maken over krachten die schuin op de poten komen, bijvoorbeeld als de tafel over de grond wordt geschoven. Bij deze constructie zie ik vaak ook nog wat pennen/deuvels schuin door de verbinding.

Maar zoals gezegd, het is vast de foto die de verkeerde indruk geeft.

Bijzonder mooie tafel. Knap werk!

Groeten Petra

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011
    Stabiliteit van de hoekverbinding was ook mijn zorg, vandaar het onderwerp...de maloofverbinding was voor stoelen geschikt en die wotden zwaar belast, daarom deze keuze.
    Ik heb in de 50 mm dikke poten een groef van 8 mm diep en 10mm breed gezaagd aan 2 zijden en aan het blad de bijbehotende 'veer' gefreesd. De poot schuif je er in met lijm en kun je prschtig met de lijmklem richten, perfect haaks. Veel lijmoppervlak en altijd een groot deel van de verbinding langshout op langshout....lijkt nu heel stevig geworden.

Heel mooi! Vakwerk

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011
    Deze week geplaatst in een mooi statig herenhuis. Afgewerkt met Avis PU-lak op terpentinebasis, mat. De opdrachtgeefster wilde geen olie omdat ze absoluut geen onderhoud wilde.
    P8091052.jpg
    P8091055.jpg
    P8091058.jpg
    P8091057.jpg
    Met vriendelijk groet,
    Ernst Kühne

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik vind het een prachtig gestileerd tafeltje, lijkt m.i. op jugendstil, staat ook heel mooi op de parketvloer.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Forum Rechten