Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 45
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011

kleine eettafel zonder regels, hoe de poten bevestigen

voor een klant/kennis wil ik een tafel maken, op maat voor haar nieuwe (historische) huis.
    Na wat heen- en weer praten kom ik op de volgende vereisten:
    bovenkant blad max 76cm, onderkant blad min 72cm (ivm aangekochte stoelen).
    Kortom geen ruimte voor regels of een al te dik blad.
    Het tafeltje wordt niet zo groot (110x75cm) en er moeten 3 stoelen rond kunnen die er grotendeels ondergeschoven moeten kunnen worden.

Nu zag ik op internet tafels van een bedrijf uit Bosnië-Herzegowina, het bedrijf Artisan, die een oplossing voor dit constructieprobleem lijken te bevatten:
    Ik heb echter nog niet door hoe ik zoiets zou kunnen maken. iemand enig idee?
    artisan_flow_2.jpg

Ik heb al wel een proefje gemaakt, wat redelijk ging maar én foutgevoelig én moeilijk af te werken was en de poten staan niet diagonaal, wat wel de bedoeling wordt.
    Ik maakte een vierkante poot van 50x50mm eiken, ik zaagde een strook van 50mm van een stuk gevingerlast tafelblad dat ik had liggen.
    ik deed domino's in de kopse kant van de afgezaagde strook en in de zijkant van de poot en makte er een L van
    Die L verbond ik weer met domino's aan het tafelblad.
    constructie.jpg

Zoals gezegd moeilijk te stellen tijdens het lijmen maar uiteindelijk wel echt stevig geworden.
    Alleen kan ik dit niet goed meer bewerken: het blad en de poten afschuinen etc.
    En de poten op deze maniet diagonaal inlijmen lijkt mij ook slecht te doen.

Uit de foto van de tafel wordt mij niet duidelijk hoe zij zoiets doen.
    Iemand hier een idee?
    Met vriendelijk groet,
    Ernst Kühne

Dikker blad waar je de poten onder zet. Dan het blad in het midden dunner maken?

Dan kan je een bredere steun voor de poten maken. Ik lijk dat ook te zien in je voorbeeld. Je ziet een verticale naad in de poot die enkele centimeters onder het blad pas stopt.

Bij deze tafel lijkt de achterste poot te stoppen onder het blad, en de voorste dan weer te lopen tot aan de bovenkant van het blad. Gezichtsbedrog?

Zouden ze geen Maloof-achtige verbinding gebruiken?

rertert.jpg

fvvvx.jpg

Op de eigen Artisan site hebben ze een product sheet: http://www.artisan.ba/pdf/FLOW_TABLE.pdf Daarop is volgens mij inderdaad de constructie te zien als op de foto's van Petrolhead.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011
    Ik kende de Maloof joint alleen van naam en heb er even naar gekeken maar die lijkt me niet gebruikt in deze tafel, daarvoor gaat de joint te weinig naar binnen, toch?
    Op de constructietekening zie ik alleen een ronde aansluiting tussen blad en poot, maar niet hoe dat dan bevestigd is.
    Mij is het nog niet helder en al helemaal niet hoe ik dat zelf zou kunnnen.
    Met vriendelijk groet,
    Ernst Kühne

Hou er maar al rekening mee, dat zo een tafeltje zoals te zien op de foto's boven, geen éénmalig werkstuk is.
    Daar zit een boel ontwikkelingswerk achter, vermoedelijk ook met de nodige mislukkingen, om uiteindelijk tot een productierijp concept te komen.
    Die fases zal je sowieso ook moeten doorlopen, voor een éénmalige klus word dat een serieus kostenplaatje.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2011
    Dat denk ik zeker, André, dat daar veel ontwikkelwerk in zit, zeker gezien de fijne detaillering en het mooie verloop van de poot naar het blad.
    Ik wil dit ook zeker niet kopiëren maar ben wel erg benieuwd hoe het ze is gelukt om tot een stevige verbinding te komen.
    Ik begin toch ook naar zo'n Maloof achtige constructie te kijken.
    Met vriendelijk groet,
    Ernst Kühne

Dat is het "geheim van de smid" hé

Het is niet makkelijk om in een " one-shot" een totaal afwijkend (qua constructie) werkstuk op te leveren. Alle mogelijke pijnpunten moeten dan al voor de bouw in kaart gebracht zijn. MAAR, het is wel een mooie uitdaging voor wie zich geroepen voelt

Ik heb ook al naar gelijkaardige meubels van Gazzda gekeken. Mogelijk zijn ze in het atelier van Artisan gemaakt. Prachtig design maar inderdaad hoe maak je dat?
    Op de site van Artisan staan enkele filmpjes en het antwoord is niet zo romantisch als ze laten uitschijnen. Het is CNC werk, afgewerkt met de hand.
    http://www.artisan.ba/de/videos#latu...isan-making-of
    Waarschijnlijk ook handmatig uit te voeren, maar niet eenvoudig. Ik heb een proefstuk voor een tafelpoot gemaakt, maar het is niet eenvoudig. Een aantal van de toegepaste rondingen zijn volgens mij niet of zeer moeilijk zonder CNC uit te voeren.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten