Ervaring met dak uitvlakken

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Goedemorgen Forummers,

Zijn er hier mensen met ervaring met het uitvlakken van het dak van een grote boerenschuur? Op onze schuur (gebinten en sporen) ligt op dit moment asbest. De onderste helft ligt op gordingen die redelijk uitgevlakt zijn, maar de bovenste helft van de asbestplaten ligt op riet. Nu gaat eind deze zomer het dak eraf en dan wil ik het zelf uitvlakken door het schroeven van gordingen op de sporen. Ik denk er zelf aan om zo lang mogelijke gordingen te gebruiken (SLS 89*89) en die dan door middel van een lange aluminium lat uit te vlakken ten opzichte van de onderste helft die ik dan ook eerst wil uitvlakken. Ik wil dan uitgaan van de muurplaat en die eerst waterpas en kaarsrecht hebben. Vanaf daar kan ik de onderste gordingen hier en daar wat verhogen om dat allemaal vlak te maken. Hebben jullie nog tips of hier ervaring mee?

Groeten en alvast bedankt,
Hans
 

tuoh

Oud hout
Ik veronderstel dat er op de gebinten al een paar gordingen liggen die de sporen ondersteunen? Of lopen de sporen vrijdragend van muurplaat naar nokbalk?

In het eerste geval gebruikten we altijd een recht geschaafde balk van 58 x 145 à 170mm dwars over de sporen, balklengte minimaal de afstand tussen twee gebinten, of, de afstand tussen gebint en zijgevel. Met een stel spanschroeven werden de sporen dan tot tegen de balk getrokken en ondervult op de gording.

In het tweede geval werden nieuwe (recht geschaafde) gordingen onder de sporen aangebracht die kwamen te rusten op, of tegen de gebinten in BAT ankers.
De nieuwe gordingen werden met vijzels, steunend op de (verstevigde) verdiepingsvloer of zolder, tegen de sporen gedraaid tot alle sporen de nieuwe gording raakten. Het eindresultaat was dan een vlak dak.

De vijzels stonden onder een hoek van 90° ten opzichte van het dakvlak. Op de verdiepingsvloer moet er dus een (tijdelijke) balk komen te liggen waar de vijzels (pijpschoren) tegen afstempelen om onderuit schuiven te vermijden. Bij grote en hoge daken werden de pijlschoren vervangen door een stel potkrikken (20 ton) met een balk erop als verlenging.

Heb zo eens bij een dakvlak van een kloostergebouw de gordingen tussen twee gebinten een kleine 120mm naar buiten gedrukt, de gordingen waren exemplaren van 75 x 230mm (Oregon) Daarna werden er bijkomende nieuwe gebinten geplaatst om alles op zijn plaats te houden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik vind oude schuren met een volkomen vlak dak erg lelijk. Het hoort een beetje te golven :rolleyes:

Uitvlakken van langere lengtes doe je handig met touw. Als de muurplaat vlak ligt, kan je de gordingen erboven ook doorzichten.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Hallo Tuoh en Bijtel,

Dank voor jullie input en sorry voor mijn late reactie. Ik was wat druk met betonbekisting en het inwerken van het wapeningsstaal. Ja, er liggen al sporen en gordingen en de doorhanging komt doordat enkele gebinteplaten wat zijn gaan doorhangen, dus zo drastisch als bij dat klooster zal het niet hoeven zijn. Ik ga ervan uit dat ik met gordingen over de sporen en vulhout eronder het dak wel vlak ga krijgen met behulp van voldoende rechte lijnen. Te zijner tijd plaats ik de foto's wel op het forum.

Groeten,
hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.