boekenkast

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Beste hout collega's,


Ik heb in de afgelopen weken een boekenkast ontworpen in sketchup. Ik heb nog nooit eerder een boekenkast gemaakt en heb het ontwerp een beetje afgekeken van een boekenkast die ik al heb.
Maar voordat ik plaatmateriaal ga kopen waar fineer op is gelijmd (Lees: prijzig), hoop ik dat jullie een kritische blik kunnen werpen op mijn ontwerp. Ik ben erg benieuwd of jullie tips hebben om deze boekenkast in elkaar te zetten.

Het grootste gedeelte van de kast bestaat uit twee zij platen, een bovenplaat en om het geheel stijf te houden een dunnere achterplaat. De voorzijde van de kast bestaat uit latten van hetzelfde plaatmateriaal waarbij de kopse kant is bedekt met latjes van dezelfde houtsoort als het fineer.
Verder zit er een plint om de voet van de kast heen en een kroon (die uit drie verschillende latten is opgebouwd). De regels aan de voorzijde zijn voorzien van een subtiel biesje.
De plankenophanging bestaat uit vier latten waar een soort zaagpatroon in is gezaagd waarin specifieke trapezium vormige latjes in kunnen worden gezet en waar vervolgens dan de boekenplanken op kunnen worden gelegd. Op deze manier kun je variëren met de afstanden tussen de planken.
Ik was van plan om deze hele kast in elkaar te zetten met mijn dominomachine.

Bekijk de pdf die als bijlage is toegevoegd en hopelijk vinden jullie ontwerpfouten die ik tot nu toe over het hoofd heb gezien.
Ik beantwoordt uiteraard graag alle vragen als er iets niet duidelijk op te maken is uit de tekeningen of als je bepaalde afmetingen wil weten. Ik kan zelfs het sketchup model uploaden als daar behoefte aan is.

Alvast bedankt

Attached files kinder boekenkast 1.50.skp.pdf (2.2 MB)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Leuk ontwerp. Toevallig dat je die constructie met keeplatten voor de planken gebruikt. Ik had er een vage herinnering aan maar kon hem van de week niet vinden, dus bedankt! ;-) Wil je die met massieve latten maken of ook uit plaatmateriaal?

Als je met de "kopse kanten" bijv. de linker- en rechterkant van de verticale stukken bedoelt (dat denk ik wel) dan zie ik zo snel geen dingen die niet kunnen.

Arthur
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
ArtHarg zei:
Leuk ontwerp. Toevallig dat je die constructie met keeplatten voor de planken gebruikt. Ik had er een vage herinnering aan maar kon hem van de week niet vinden, dus bedankt! ;-) Wil je die met massieve latten maken of ook uit plaatmateriaal?
ik denk het wel aangezien de binnenkant van de kast hetzelfde uiterlijk moet krijgen en ik daar liever geen massief materiaal voor wil gebruiken. ik moet wel nog een middeltje vinden om de kopse kant van die keeplatten (geen idee dat die zo heten) ongeveer hetzelfde uiterlijk te geven als het fineer. Ik zit te denken een aantal veeltal laagjes verf van dezelfde kleur (donker mahonie achtig) omdat het niet heel erg in het zicht zit. Heeft iemand hier ervaring mee?
anders moet ik ontzettend veel vlakjes voorzien van massief hout of fineer (hmmm fineer.....)

ArtHarg zei:
Als je met de "kopse kanten" bijv. de linker- en rechterkant van de verticale stukken bedoelt (dat denk ik wel) dan zie ik zo snel geen dingen die niet kunnen.
klopt, en ook de 4 kopse kanten van de regels die in het zicht zijn.

Verder heb ik het model door mijn cutlist plugin gehaald en het blijkt dat ik in ieder geval 2 platen nodig heb om deze kast te kunnen maken. mischien ga ik het ontwerp aanpassen zodat ik het uit 1 plaat kan halen (lees: minder hoog maar wel dezelfde constructie)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Keeplatten zijn cool, heeft een oud en rustieke uistraling en is eens wat anders dan gatenrijen. Ik zie niets verkeerd aan je ontwerp, ziet er prima uit.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Lijkt mij een prima kast zo. Het enige wat ik nog kan bedenken is een praktisch iets:

Je face frame steekt nu iets uit t.o.v. de kast. Qua uiterlijk is dit fraai. Als je echter een boek tegen de zijwand hebt staan, kun je dat boek er niet uithalen zonder het boek ernaast ook te verschuiven. Daarnaast kun je last hebben van de keeplatten als je een kort boek (kinderboekenkast, veel verschillende maten...) tegen de zijwand hebt staan. Deze heeft dan de neiging scheef te gaan staan omdat hij niet vlak tegen beide keeplatten kan staan. Dat is overigens simpel op te lossen door op die plek een extra balkje tussen de keeplatten te leggen.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Leuk ontwerp, mooie tekeningen.

In Frankrijk zie je bij bouwmarkten nog wel eens die keeplatten staan. Het lijkt me een behoorlijk vervelend werk om die helemaal zelf te gaan zagen (en zeker om ze nog eens van stukjes fineer te gaan voorzien).
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Heel mooi ontwerp, ben zeker ook erg onder de indruk van je gebruik van SketchUp, misschien moet ik me er toch ook maar eens wat meer in verdiepen.

Mijn advies aangaande de keeplatten is om massief hout te gebruiken. Geeft wat mij betreft meer stevigheid en is veel eenvoudiger af te werken. Ik maak ze altijd als volgt:

1. Op de aanslag van m'n roltafel zet ik een lat vast, haaks op deze lat en "vinger" met de dikte van je zaagblad.
2. Bepaal de gewenste afstand tussen de inkepingen en zet de vinger op deze afstand van het zaagblad.
3. Maak de eerste inkeping met de lat tegen de vinger en zet vervolgens de eerste inkeping op de vinger voor elke volgende zaagsnede.
4. Nadat de je de hele lat heb gezaagd verplaats je de lat een klein stukje en stel je de gewenste hoek van je zaag blad in.
5. Vervolgens nog een keer een hele serie zaagsnedes met gebruikmaking van de vinger.
6. De blokjes sla je eruit met een scherpe beitel.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
RockNRolla zei:
1. Op de aanslag van m'n roltafel zet ik een lat vast, haaks op deze lat en "vinger" met de dikte van je zaagblad.
2. Bepaal de gewenste afstand tussen de inkepingen en zet de vinger op deze afstand van het zaagblad.
3. Maak de eerste inkeping met de lat tegen de vinger en zet vervolgens de eerste inkeping op de vinger voor elke volgende zaagsnede.
4. Nadat de je de hele lat heb gezaagd verplaats je de lat een klein stukje en stel je de gewenste hoek van je zaag blad in.
5. Vervolgens nog een keer een hele serie zaagsnedes met gebruikmaking van de vinger.
6. De blokjes sla je eruit met een scherpe beitel.
bedoel je:


en daarna:


?

Attached files
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
guido zei:
Verder heb ik het model door mijn cutlist plugin gehaald en het blijkt dat ik in ieder geval 2 platen nodig heb om deze kast te kunnen maken. mischien ga ik het ontwerp aanpassen zodat ik het uit 1 plaat kan halen (lees: minder hoog maar wel dezelfde constructie)

gezien de hoogtes die ik krijg als ik er 1 of twee verdiepingen afhaal denk ik toch dat ik twee platen kwijt ben aan deze kast.


Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.