Snijwerk voor mijn badkamer kast, met een videootje

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Al een tijd ben ik bezig met een nieuwe badkamerkast, helemaal in de stijl van het oude Engelse eiken spul dat je daar nog steeds in elke dorpskerk terug vind. Ik vind dit erg leuk om te doen, maar omdat mijn vrouw meer van strak en recht houdt kreeg ik niet echt de kans. Maar de badkamer vond ze gelukkig niet zo erg, dus daar leef ik me nu op uit.

Maar goed, snijwerk. Ik heb wat voorbeelden opgescharreld van de websites van dure antiek winkels. Het is allemaal heel simpel werk, vorm geven met een burijn, en dan versieringen met gutsen en ook veel met ponsen. Erg leuk om te doen. Het hout is kersen.

Een video van het werk: https://www.youtube.com/watch?v=rYQjToZ6Vc8&t=127s

IMG_5512-1.jpg

IMG_5553.jpg

IMG_5906-1.jpg

IMG_5907 (1).jpg

Nu nog even de kast afmaken en dan de badkamer verbouwen....
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja ik ben een tijd met andere dingen bezig geweest, veel gereist ook. Maar nu weer lekker bezig met hout.
 
P

Pel

Guest
Mooi snijwerk Seek, kersenhout steekt zich heel fijn, heeft een fijne nerf en is mooi rechtdradig. Mooie sound op de video van vakmanschap is meesterschap.:)

Groet Pel.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die muziek! In de Photo app in Windows 10 kan je een video editten en daarbij een muziekje kiezen. Vivaldi leek me wel wat en hij past de lengte automatisch aan. Maar ik wist niet dat het zo'n kort fragmentje was, steeds herhaald. Gaat lichtelijk op de zenuwen werken!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja dat is een van mijn favoriete blogs. Je kan ook flink inzoomen op zijn foto’s.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.437
535
Hallo Seek,

fijn dat we je weer te zien op dit forum!

Goed bezig.
Je burijn snijdt goed, zo te zien.

De harten van de bloemen ( op film min3:22) kun je ook anders inzetten. Je houdt je guts loodrecht op de tekening. Dan hel je hem een paar graden over naar één van de twee hoeken van de snede. Duwt lichtjes in het hout en draait de guts om zijn as in de tegenover tegenovergestelde richting. De bedoeling is dat die hoek van de snede boven de oppervlakte blijft. Je gaat over het oppervlakte schaatsen, wat resulteert in een perfecte cirkel.

Ik zou het werkstuk een heel stuk hoger zetten tijdens het snijden. om rugpijn te vermijden.

groeten

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de tips Ornament! Ik kan ze zeker gebruiken. Dat van dat ronddraaien had ik wel eens gezien maar blijkbaar de cruciale tip gemist om de hoek van de guts hoog te houden. Ik ga daar vanavond eens mee spelen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet als het in de badkamer staat, gaaf!

Ik ook! Mijn idee is om er een hele moderne strakke badkamer van te maken en met een paar van die antiek ogende objecten. Lekker eclectisch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.