zo jammer

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Ben ik toetsen voor een nieuw toetsenbord aan het inzagen, netjes met een Japanse trekzaag, rustig, bijna hele dag mee bezig geweest. Kan ik een dag later met een lintzaagje van achter inzagen en de toetsen uit elkaar halen. Blijkt er een tandje van die trekzaag verbogen te zijn geweest. Stom! Ik had nog gevoeld maar niet goed genoeg blijkbaar. Nu moet ik alsnog een van de zijden van iedere toets bijwerken want die is nu helemaal bekrast...

De les van deze week is dus: controleer je gereedschap goed voor je het gebruikt. Zucht...

-maarten


DSC_0143-k.jpgDSC_0144-k.jpg
 
P

Pel

Guest
Geef de moed niet op Maarten, dat overkomt iedereen wel eens, en soms wel meerdere keren dat het in een project fout gaat. Zo lang de fout maar te herstellen is kost het alleen tijd en een beetje ergernis, als het project klaar is ben je dat zo weer vergeten.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Dat is een clavichord wat ik maak, dat is een instrument wat ietwat ouder en, oneerbiedig gezegd, wat primitiever is. Maar het waren heel populaire instrumenten in de 17e en 18e eeuw, veel populairder dan clavecimbels en de daarvan afgeleide virginalen en spinetten.

Viriginalen maak ik ook, maar aan spinetten en clavecimbels heb ik me nog niet gewaagd omdat ik een wat kleine werkplaats heb en ook omdat ik eerst meer ervaring op wil doen. Stapje voor stapje de technieken onder de knie krijgen. Dit is mijn vijfde instrument en zevende toetsenbord.

Het instrument dat ik hier bouw is een eigen interpretatie van een anoniem Zweeds instrument uit de 18e eeuw, origineel staat hier: http://instrument.musikverket.se/samlingar/detalj.php?l=sv&iid=177 Ik heb al eens een prototype gebouwd dat je hier kunt zien: http://www.hekkelman.com/zweeds-clavichord.html

-maarten
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Zo juist even jou site gekeken en.... mijn complimenten!

Kortom op je gereedschap, je weet waar het aan lag en voorkom een volgende keer. Zie dit als "Ter leering ende vermaeck".
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Inderdaad, mooie site en leuke projecten. Ik heb niet veel verstand van muziek, maar dit ziet er toch wel heel leuk uit.

Als ik iets zaag haal ik er toch nog altijd even een schaaf langs. Dan wordt het tenminste echt glad en zijn kleine zaagfoutjes geen probleem.
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Bedankt voor de reacties. En ja, ik weet, ik moet niet miepen, maar moest even wat frustratie kwijt.

Schaven van een stukje hout van 14x35mm is niet echt een optie. Heb ik in het begin wel geprobeerd maar het risico is veel te groot dat je scheef gaat en omdat er zoveel van die toetsen naast elkaar staan valt een enkel foutje direct op, hoe klein het ook is. Beste is gewoon zo goed te zagen dat afwerken helemaal niet meer nodig is. En ja, dan moet je zaag wel meewerken natuurlijk :)

Gelukkig kan ik de schade nu herstellen door heel voorzichtig met een schraapstaal erlangs te gaan.

-maarten
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Is 466 niet heel hoog? (ik weet niet zo heel veel van renaissance en barokke stemmingen, en ben ook meer van de blaasmuziek (van blokfluit tot althoorn...)). En een verkort octaaf, als ik het goed begrijp laat je dan in het onderste octaaf wat 'toetsen' weg?
 

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
466 is inderdaad vrij hoog, maar het kan nog hoger. Het virginaal dat ik op mijn site heb staan is gestemd in 533. :)

Een clavichord is zo stil dat je er niet echt mee samen kunt spelen, dus dan maakt het niet zo heel veel uit. En blijkbaar was dat virginaal op 533 ook geen probleem in 1629. Veel oude instrumenten zijn tegenwoordig vaak in 415 gestemd, soms zelfs 392. Maar over stemmingen is erg veel te schrijven, heel erg veel...

En een verkort oktaaf houdt in dat je een aantal toetsen weglaat en dan vooral de verhoogde tonen. Je hebt dus in de bas C, D, E, F, G, A, bes, B, etc. De C is helemaal links natuurlijk, dan komt onder de F, wat normaal de Fis is is nu een D, dan een G en je raadt het al, de Gis is nu een E en van daar af is het helemaal normaal. Die lage kruizen en mollen werden in die tijd toch niet gebruikt in de muziek dus waren ze niet nodig. Behalve dan in Engeland, en dus waren er speciale modellen voor de export die wel chromatisch tot C doorliepen.

-maarten
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Kleine stukjes hout kan je schaven door een schaaf onderste boven in een bankschroef te klemmen en dan de houtjes over de zool heen te schuiven. Dat vraagt natuurlijk wel wat handigheid om het recht te krijgen. Je hoeft ook maar heel weinig weg te halen.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Kleine stukjes hout kan je schaven door een schaaf onderste boven in een bankschroef te klemmen en dan de houtjes over de zool heen te schuiven. Dat vraagt natuurlijk wel wat handigheid om het recht te krijgen. Je hoeft ook maar heel weinig weg te halen.

Hehe... En je moet goed uitkijken voor je duimen...... Heb ik geleerd....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.