houten wand

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Hey,

Ik wil een aantal houten wanden plaatsen in een industriegebouw. De wanden zijn enerzijds wanden die tussen loodsen komen, en anderzijds wanden die tussen kantoorruimtes komen.
Nu had ik dit graag uitgevoerd met OSB platen met een houten plint op de randen.
Zoals je kan zien op de tekening wil ik een plint rondomrond (ook rond de deur) (blauw)
Het groen zijn OSB platen, het lichtgroen is ook OSB, maar dan een deur (is zelfde OSB, maar ander kleur om duidelijk te maken dat het deur is.
Intern in de wand en de deur komen dan wel nog verstevigingen. De wand zou 9cm dik zijn, en de grootste wand zou 4.5m hoog zijn. De volledige blauwe kader kan op beton vastgemaakt worden (vloer, kolommen, gewelven)

Hoe maak ik zoiets? Is dat gewoon met vurenhouten SLS/CLS? Mijn ervaring is dat die beginnen krom te trekken, en ik ben bang dat de muur bol gaat staan waar er een CLS krom getrokken zit... Of werken die niet zo hard als je die in een kader steekt?
Dikte muur (en blauwe balk) zou 9cm zijn, OSB van 12.5mm erop, dus interne balken zouden 65mm zijn..

houtenWand.png
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Waarom zou het krom trekken? Mijn schuur is (net zoals talloze andere schuren) gebouwd op basis van een frame van vuren balken.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Zie het probleem van 69x44 ook niet zo hoewel 4,5m een aardige hoogte is. Maar daar moet recht hout voor te vinden zijn. Evt gevingerlast ietsje duurder maar veelal recht
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Haal je hout bij een groothandel. Dan is het vaak een stuk rechter dan van de bouwmarkt. Mochten er toch nog wat balkjes bij zitten met de kromming in de verkeerde richting, kan je deze in de lengte doorzagen en andersom aan elkaar lijmen. Dan zijn ze recht genoeg voor een wand. De platen plaats je verspringend.

Het lijkt me niet een erg prettige werkomgeving tussen wanden van OSB, maar smaak en beleving verschillen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.