uithollen en afwerken

Zéniël

Actieve deelnemer
30 sep 2016
94
4
brussels
Ondervind moeilijkheden met het diep uithollen en de gladde afwerking van de binnenkant bij het draaien van een kom.
Vooral als het iets dieper moet!

Iemand ervaring met het SOVEREIGNsyteem
Wat raden jullie mij aan qua schrapers
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Oefening baart kunst! Als je de techniek met een schalenguts onder de knie krijgt, ga je de schraper minder en minder nodig hebben. Dat er af en toe een schaal sneuvelt of dat je een happer krijgt moet je er bij nemen. Dat is de leerweg.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
De eerste vraag wat is diep uithollen en hoe groot is de opening waardoor je uitholt? 10 cm 25 cm of nog dieper? Een van de problemen met uithollen is de flexibiliteit van je gereedschap dat over de leunspaan hangt. Zelfs een guts diameter 16mm gaat buigen als de overhang te groot word. Oplossing dikkere gutsen of de leunspaan verlengen. Je kan ook van twee kanten gaan uithollen. Zelf werk ik graag met een uitdraaihaak of met de munro holower. Ik ben met de afwerking aan de binnenzijde heel gemakkelijk: waar ik met mijn vingers bij kan schuur ik glad de rest met schuurpapier op een stok. Het motto is je ziet het niet:eek: . Naar mate je meer ervaring krijgt word de afwerking steeds beter. Vazen maak ik het liefst zo wijd dat ik er met mijn hand ik kan om te schuren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.