Rustieke tafel bladen

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Voor iemand ben ik bezig 5 tafel bladen te maken, het is de bedoeling dat ze de zelfde uitstraling krijgen als de bestaande eettafel die de ze al hebben.
Een paar weken terug bij inlands hout een partijtje eiken planken gekocht en alles op maat gemaakt.
Daarna in elkaar gelijmt en vanavond begonnen met het kleuren van het hout.
als het straks klaar is wil ik het aflakken met skylt. Nu vroeg ik mij af of het hout ook geler wordt door het lakken zoals de vlek op deze foto waar ik een stukje hout heb nat gemaakt.

IMG_4394.jpg

Nooit geweten dat het zo spannend was om een tafel te verouderen :eek:.
in eerste instantie zag het er niet helemaal uit zoals het zou moeten.
na een beetje schuren lijkt het al veel bete alleen no wat licht.
ik ga er straks nog overheen met wat verdunde bruine beits en wil het geheel dan aflakken.

Links net behandeld rechts droog
IMG_4387.jpg

En een half uur later onder onbehandeld boven behandeld
IMG_4392.jpg

De rechter heb ik nu licht geschuurd
IMG_4390.jpg


IMG_4393.jpg


De bedoeling is dat het hout wat geler wordt, en niet meer zo bleek is.

groet john
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
skylt is kleurloos.
als de kleur nog niet goed is ga dan eerst met waterbeits aan de gang
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik vraag mij af of het hout geler wordt door skylt, ik moet ook nog met waterbeit aan de gang.
van een kleurloze drup water wordt het namelijk wel geler zoals op de eerste foto is te zien.
hoe het hout reageert op skylt is onbekend terrein voor mij.
Van osmo weet ik wel dat de kleur van het hout dieper wordt en dat is ook kleurloos, vandaar mijn vraag.

gr john
 
Laatst bewerkt:

RWalhout

Nieuw lid
1 jul 2018
3
0
zeeland
in eiken zit die kleurstof, die je eigenlijk wilt opslaand in je hout, of die je verhindert met een primer om in je lak laag te komen.
maar pak je gewoon een gamma blanke lak, trekt de lak die kleurdelen in je laag. (Dit is mijn eigen ervaring bij rambo zijdeglans)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
722
30
BE / Tienen
Waar heb je mee verouderd / gekleurd? Gewoon omdat het mooi gelukt is. Heb geen ervaring met skylt.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Ik heb verouderd met schoonmaak azijn met staalwol
dit 24 uur laten trekken en dan de staalwol er uit.
dit heb ik verdund met 4 delen water op 1 deel azijn.
onverdund wordt het zwart met een blauwige waas, daar weer een laagje olie op
zorgt er voor dat de blauwe waas verdwijnt.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Skylt lak "bleekt" het hout. Het verkleurd daarom niet donkerder. Je moet het hout dus eerst op kleur brengen en dan zou je af kunnen werken met skylt om een krasvaste stevige toplaag te krijgen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Bedankt voor de info, bleken is nu niet de bedoeling, dan zou ik nog een kleurbeits er bij halen, eerst maar even zoeken naar een manier om het geel zonder beits te krijgen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Skylt op een donkere ondergrond werkt niet, want er zit witre vulstof in en die ga je dan zien.
Wil je warmer gebruik dan de 1k grondlak en skylt titanium
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Vandaag verder gegaan met de tafelbladen, morgen krijg ik de lak binnen en ga ik dat testen op een proefstuk.
ook ga de 2 bladen vab de foto verouderen.

IMG_4397.jpg

De rekeinden heb ik met pen en gat verbindingen bevestigd, de gaten in de pennen zijn langwerpig zodat het blad kan werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.